Violina Violina skrev:
Är det inte ett gjutjärnsrör som sitter kvar där i skåpet då? Det svarta?

Jag ser inte vad det är de menar att de har gjort?
Jag tror att det är plast... Vad de har gjort syns inte eftersom det är dolt under men finns beskrivet i texten ovan.

L litenea skrev:
Jag ska gå tillbaka och läsa de första svaren i denna tråd, eftersom kom att handla om något annat än fakturan som det här började med, men nu har jag fått speccen på fakturan (utan de specifikationer med tid / per moment eftersom de menar att vi har avtal om fast pris, vilket jag inte håller med om.

Men, eftersom ni är flera här som har gedigen kunskap och erfarenhet. Skulle ni kunna ge mig era genuina uppskattningar kring hur lång tid följande arbeten möjligen kan ta, skriv vad ni verkligen anser och inte vad jag vill höra!
Förutsättningar / Info:
Ikeakök från 2014. det sönderrostade gjutjärnsröret syns på bild, det är kanske 30cm långt? , likaså nya avloppsledningen. Det är uppskattningsvis 25x25 av mitt köksgolv (plastmatta) som har tagits bort.
Fråga om ni undra något mer, jag vet inte vilken info som är relevant.

Vi har bilat avloppet till köket från badrummet

Bytt avloppsledningen i köket

Gjutit igen avloppet

Demonterat köksstommar försiktigt så dom inte blev skadade

Monterat tillbaks stommarna.

Skurit bort köksmattan under skåpen så att du inte behövde byta hela golvet.

Eftersom vi var väldigt försiktiga med skåpen och mattan så var det extra ”pillrigt”
Om det är ett Ikea kök så borde sparksockeln under skåpen gå att plocka bort enkelt. Den sitter med snäppfästen mot benen under stommarna. Om man nu inte spikat eller skruvat fast den.
Ta bort den och kolla om dom verkligen skurit bort plastmattan och gjutit till att börja med.
Ta gärna bilder och lägg upp. Ta gärna en översiktsbild av köket så man ser vilken sträcka dom bilat upp för att byta röret.

Specen du har fått är absolut inte ok. Det ska vara en dagbok så man kan följa arbetet och timmarna. Ex. Mån 1/1. Plockat ut sakvaror ur köks skåp. Demonterat 3 st stommar med försiktighet. Skurit bort plastmattan under stommarna. 8 Tim.
Tis 2/1 Bilat fram trasigt avloppsrör från köket in till badrummet. Osv.

• Gilla
litenea och 2 till
  • Laddar…
Det är svårt att få en bild av helheten. Var ligger badrummet i förhållande till köket? Hur långt har de bilat (eller har de bara tagit upp ett hål)?
Kan du försöka lista ut var röret går och rita en enkel skiss så tror jag det blir lättare att uppskatta hur mycket jobb det kan ha varit.

• Gilla
litenea
  • Laddar…
Om Du har svårt att få bort sparsockeln. Kör ner mobilen i hålet vid avloppet och filma. Berätta sedan vad du ser.

• Gilla
litenea
  • Laddar…
L litenea skrev:
Jag tror att det är plast... Vad de har gjort syns inte eftersom det är dolt under men finns beskrivet i texten ovan.
Dom är av plast, har kollat idag.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Om det är ett Ikea kök så borde sparksockeln under skåpen gå att plocka bort enkelt. Den sitter med snäppfästen mot benen under stommarna. Om man nu inte spikat eller skruvat fast den.
Ta bort den och kolla om dom verkligen skurit bort plastmattan och gjutit till att börja med.
Ta gärna bilder och lägg upp. Ta gärna en översiktsbild av köket så man ser vilken sträcka dom bilat upp för att byta röret.

Specen du har fått är absolut inte ok. Det ska vara en dagbok så man kan följa arbetet och timmarna. Ex. Mån 1/1. Plockat ut sakvaror ur köks skåp. Demonterat 3 st stommar med försiktighet. Skurit bort plastmattan under stommarna. 8 Tim.
Tis 2/1 Bilat fram trasigt avloppsrör från köket in till badrummet. Osv.
Jag tycker inte heller att specen är ok, men i och med att vi "har ett fast pris" (Yeah right!) så är det lite lägre krav på vad som ska vara specat om jag förstått paragrafen rätt, jag ska dock svara på mailet och påvisa att så vitt jag vet är det de som har bevisbördan angående avtalet på det fasta priset.

Vi får kolla om vi kan montera ned lite imorgon (det kan ju å andra sidan vara intressant att göra bara för att se tiden ;)
Jag har krupit in i skåpet och kollat ned med ficklampa och kan bekräfta att de skurit bort plastmattan har inte filmat men fotat ned där.
D Dublin skrev:
Det är svårt att få en bild av helheten. Var ligger badrummet i förhållande till köket? Hur långt har de bilat (eller har de bara tagit upp ett hål)?
Kan du försöka lista ut var röret går och rita en enkel skiss så tror jag det blir lättare att uppskatta hur mycket jobb det kan ha varit.
Jag kan försöka mäta avståndet till ytterväggen i de båda rummen imorgon för att se placeringen lite bättre men uppskattningsvis ligger avloppen från badrum och kök ganska "vägg i vägg" och de går ner i samma stomme, röret i köket är max 20-30cm ifrån väggen, och väggen emellan är enligt förman så tunn att det inte går att fästa toalettens upphängning i den :rofl: (Jag ska försöka att göra en bättre uppskattning av väggens tjocklek imorgon...)

• Utsnitt av betonggolv med en svart plastavloppsrör och bortskuren plastmatta runtomkring, sett ovanifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Är företaget registrerat där så blir det bra och även som konsument går det att få goda råd!”

Gud va jag skulle önska att du har rätt. Tyvärr har vissa rötägg slingrat sig in även här.
Dessutom förekommer det fusk med att företag som inte utfört arbetet skriver ut intyg. Lite som i Ts fall med elen.

Men sannolikheten att det ska bli rätt och riktigt är iaf mycket högre om utföraren har Bkr intyg.
Nu kan det ju vara så att Ts anlitar en byggfirma på TE. Den firman behöver inte ha någon Bkr behörighet. Däremot dess anlitade Ue. Men givetvis kan det vara bra att fråga vilka Ue som kommer att anlitas så man kan kolla upp dessa och få även det inskrivet i kontraktet.
Ja precis som du säger så är det inte så att man kan ”ta gift” över ett BKR-intyg men är man grundlig så kommer man långt. Sen är det ju inte helt enkelt att för gemene man att veta hur man ska gå tillväga för att vara så säker det bara går!
Är det en TE som tar in UE på plattsättningen så är det inte svårt att begära att de ska vara anslutna till BKR, att kontraktera att så ska det vara!
Ska man vara helt ”enligt boken” så ska även den som sätter tätskiktet vara behörig för just det tätskiktet!
I mån av tid så svarar jag gärna på frågor när någon ska renovera sitt badrum, kanske skulle man skriva ihop en F.A.Q på det i forumet eftersom att det är en så pass viktig fråga i och av så pass stor väsentlighet att det just blir rätt från början vid våtrumsarbeten?!
TS får gärna skicka de anbud du fått via PM om du önskar en värdering av det!
Och jag konkurrerar inte då det är långt från var jag är verksam :-)

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Här är badrummet strax innan det revs (ignorera kaoset och imponeras av den vackra designen och det fantastiska skicket...).
Kökets avlopp hamnar rimligtvis ungefär vid det röda krysset, avloppet i köket är kanske 20-30 cm från väggen. Kakel och golv är 15x15 som referens för mått, Väggen däremellan är inte bred, max 10cm?

• Äldre badrum före renovering med vit kakel och blommig tapet, rörigt med produkter och verktyg, rött kryss på golvet.
    Skapa konto
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
L litenea skrev:
Jag tycker inte heller att specen är ok, men i och med att vi "har ett fast pris" (Yeah right!) så är det lite lägre krav på vad som ska vara specat om jag förstått paragrafen rätt, jag ska dock svara på mailet och påvisa att så vitt jag vet är det de som har bevisbördan angående avtalet på det fasta priset.

Vi får kolla om vi kan montera ned lite imorgon (det kan ju å andra sidan vara intressant att göra bara för att se tiden ;)
Jag har krupit in i skåpet och kollat ned med ficklampa och kan bekräfta att de skurit bort plastmattan har inte filmat men fotat ned där.

Jag kan försöka mäta avståndet till ytterväggen i de båda rummen imorgon för att se placeringen lite bättre men uppskattningsvis ligger avloppen från badrum och kök ganska "vägg i vägg" och de går ner i samma stomme, röret i köket är max 20-30cm ifrån väggen, och väggen emellan är enligt förman så tunn att det inte går att fästa toalettens upphängning i den :rofl: (Jag ska försöka att göra en bättre uppskattning av väggens tjocklek imorgon...)
Bilden i detta inlägg är alltså köksavloppet där det går ner i betonggolvet?
Är inte detta rör av plast? Blir helt snurrig på detta. Röret ser gammalt ur och ser ut att vara av plast. Runt röret ser det inte ut som om att det är ny betong. Snarare tycker jag mig se rester av spackel. Har ritat lite med rött där det ser ut som spackel. Antingen ljuger bilden. Eller så är betongen gammal.
Om man nu plockat bort köksskåpen försiktigt för att kunna bila fram och byta rör. Varför har man sågat i denna stomme och inte bytt detta rör. Om badrummet nu dessutom ligger nära så blir det ännu snurrigare. Vad ligger under kök och badrum?
Missuppfattar jag något? Plaströr från köksavlopp som går ner i betonggolv, med röda markeringar som indikerar spackel.
Skapa konto

• Gilla
yoaqim
  • Laddar…
Claes Sörmland
L litenea skrev:
Det är lite svartvitt här. Har man fast pris, vilket betyder att man har slutit avtal om priset så ska man som konsument betala just det. Då finns inget behov av en specificerad räkning där det framgår hur priset har beräknats utan det räcker med att lista vad räkningen avser.

Har man inte slutit avtal om priset så ska det framgå hur priset har beräknats för det utförda arbetets art och omfattning. Idén med detta är ju att du ska kunna bedöma att de har begärt ett skäligt pris för arbetet.

• Gilla
litenea
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är lite svartvitt här. Har man fast pris, vilket betyder att man har slutit avtal om priset så ska man som konsument betala just det. Då finns inget behov av en specificerad räkning där det framgår hur priset har beräknats utan det räcker med att lista vad räkningen avser.

Har man inte slutit avtal om priset så ska det framgå hur priset har beräknats för det utförda arbetets art och omfattning. Idén med detta är ju att du ska kunna bedöma att de har begärt ett skäligt pris för arbetet.
Men om jag förstått rätt så har hon fastpris på badrums delen (som nu är reglerad)
Kvar är köket.
Och om jag förstått det rätt så hävdar företaget att de ingick muntligt avtal om fast pris ang det.
Dock hävdar TS att de pratade med TS far som inte kan sluta avtal ang fast pris iom att han inte äger fastigheten. Och dessutom så säger TS far att han inte alls ingått nått fastpris avtal ang köket
Detta är som sagt om jag inte missförstått något.

Så därmed kan ev inte företaget specificera allt eftersom de trodde att de hade fastpris och ev då inte skrev ned vad de gjort.

Hoppas detta löser sig lika smidigt som badrummet för TS del

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

Vad förmannen sa till mig att dom hittat hål i avloppet från köket, att det skulle ta 1 till 2 dagar att laga det.
Jag svarade att det är bara att laga det, sen i efterhand säger han att det är ett fast pris Det var inget han sa till mig.

Claes Sörmland
R ReijoS skrev:
Vad förmannen sa till mig att dom hittat hål i avloppet från köket, att det skulle ta 1 till 2 dagar att laga det.
Jag svarade att det är bara att laga det, sen i efterhand säger han att det är ett fast pris Det var inget han sa till mig.
Nej, något avtal om priset finns inte.

• Gilla
ReijoS och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Men om jag förstått rätt så har hon fastpris på badrums delen (som nu är reglerad)
Kvar är köket.
Och om jag förstått det rätt så hävdar företaget att de ingick muntligt avtal om fast pris ang det.
Dock hävdar TS att de pratade med TS far som inte kan sluta avtal ang fast pris iom att han inte äger fastigheten. Och dessutom så säger TS far att han inte alls ingått nått fastpris avtal ang köket
Detta är som sagt om jag inte missförstått något.

Så därmed kan ev inte företaget specificera allt eftersom de trodde att de hade fastpris och ev då inte skrev ned vad de gjort.

Hoppas detta löser sig lika smidigt som badrummet för TS del
Bra sammanfattning. Precis så här har jag också tolkat situationen. I mina öron går firman bara från klarhet till klarhet. OM firman nu skulle haft ett fast pris kanske man skulle ha bemödat sig att åtminstone skicka ett Mail på överenskommet pris. Nu verkar inte något sådant finnas så då är det bara att snällt specificera upp allt. Och forsätter lögnerna i specen och Ts inte känner sig nöjd.
Ja, då vet @Claes Sörmland vad som händer rent juridiskt.:rofl:
(36§ Ktjl).

”Så därmed kan ev inte företaget specificera allt eftersom de trodde att de hade fastpris och ev då inte skrev ned vad de gjort.”

I en någorlunda normal firma så skriver hantverkarna dagbok. Fast pris eller ej. Dessutom finns något som heter egenkontroller. Otroligt viktigt att dokumentera ifall något blir fel i framtiden. Särskilt när vi pratar sådant som byggs/ gjuts in.
Värt att notera och ha i bakskallen är också att killarna som dragit om avloppet och vattnet till köket saknar kompetensen att utföra detta arbete. OM något händer är risken mycket stor att entreprenörens försäkringsbolag kommer neka entreprenören ersättning för att åtgärda felet. Dessutom när man tittar på bilderna i köket så är det inte fackmannamässigt utfört. Så ska Ts betala en kr för vattendragningen i köket så är det bara göra om och göra rätt.

och till sist. Entreprenören har tagit bort stommar och dragit nytt vatten och kanske avlopp till stommen under diskbänken. Då ska också botten på stommen tätas med balja eller motsvarande. Eller så ska det vara tätt under stommen så att evt. Läckage rinner fram och blir synligt. Precis som under kyl/frys och diskmaskin.

Så återigen. Det är så mycket tveksamheter så jag skulle inte betalat en kr innan flera saker är utredda.

• Gilla
Kramla
  • Laddar…
Kramla
Lite funderingar:

Eller Kramla tankar

VD är näringsidkare och i detta läge har gjort tilläggsarbeten utanför ts kontroll vid utförandet, han står i o med det för kunnandet/fackkunskap och ska enl det följa gällande lagar och branschregler för gällande tid vid tillfället, dokumentera och bevisa ingreppet på vad som är gjort, om kund anser att kostnad är oskälig har denne rätt att bestrida och be om utförligare spec på vad som är gjort.

Det har kommit ett försök till spec som inte är ok, bestrid denna med Mail.

Nu kan ts ge ett motbud till företaget som ts anser skäligt, det kan vara lite bilat i golv, bytt rör osv men inte fackmannamässigt utfört så där har ts rätten på sin sida.

Företaget har fakturerat tjänst och anser sig färdig med tilläggsarbeten men bilden i skåp bevisar motsatsen då tjänst inte följer branschregler.

Jag tycker ts och pappa ska stoppa sin egen utredning så inte ”bevis” förstörs och företaget kan skylla på ändringar av kund i utförd tjänst.

Detta kan bli en långbänk med olycklig utgång om inte ts varsamt men bestämt går tillbaka till början på veckan i tankarna.

Försök stoppa detta med utgångspunkt i konsumenttjänstlagen och med hjälp av råd här om vad som kan vara ett skäligt pris, då det är jobb som återstår vid köksskåp för att få detta korrekt utfört med tätskikt under eller i skåp så det följer säker vatten vid utförande datum. (Skriver både under/över skåpstomme då jag ej ser ev hur vattenrör går)

Med detta kan inte kostnad dra iväg så speciellt mycket om vd pratat om 1-2 dagars jobb och dessutom inte följer standard.

Edit, 2a på den!

Mvh Kramla

Redigerat:
  • Gilla
litenea och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.