52 363 läst ·
97 svar
52k läst
97 svar
Oseriös vedhandlare
Jag lipar inte, men är mkt irriterad på vilseledande marknadsföring och säljarens bemötande av mig som kund.M memike skrev:Ööööö det där ÄR björk!!! Att ved kan ha lite svamp och kännas lite fuktigt gör ju inget. Jag är både uppväxt med vedeldning och har eldat med ved under större delen av mitt vuxna liv (Inte nu sedan i somras då jag byggt nytt och lyckligtvis kör Luft/vatten)
Men är veden för torr så får du ju typ inget energivärde i den blir för dåligt samt att du kommer baktända pannan hela tiden.
Dock ska du inte ha över 18% fukt i den helst men går ju också om du eldat ett tag och har riktigt fart i pannan.
Att det finns lite mögelsporrer/svamp gör ju inget bara den inte är för fuktigt.
Släng in det under skydd bara, kan hända att det bara kommit ut någon dag vid lassning och transport om de nu har företag så då torkar den ur fort. Inget att lipa för![]()
Att det mesta är björk har jag förstått, tacksam för alla synpunkter och fakta jag fått här i forumet!
Där säger Du det absolut rikLANGEN n avgör om den är torr eller ej.GlennB skrev:
Jag har flera billiga fuktmätare, mäter man på fyra ställen på samma vedträ får man fyra olika värden, även om man väljer en nyklyvd yta.
Nä, jag kör vidare på att slå träna mot varann och avgöra på "klangen", man får ingen siffra men man får ändå veta om det är torrt
..Även jag har f.ö ovanligt möglig ved detta året, den har legat in till husväggen under taköverhänget i två år.. mestadels björk.
Det är perfekt, akta dig för att inte bli för biten. Man börjar då går runt på sina skogsvandringar och ser fin ved ruttna bort på andra marker där man inte tar hand om löv efter röjningL Lillahusetpåprärien skrev:
Ser ut att vara väldigt gammal ved, som inte travats utan fått ligga ute i hög. Frågan är vilket brännvärde den harL Lillahusetpåprärien skrev:
Björk måste klyvas å torkas nästan på en gång när det är sågat
Ligger det typ 6 månader så börjar d ruttna
Ligger det typ 6 månader så börjar d ruttna
En av de roligare metoderna för att undersöka om veden är tillräckligt torr är att smörja in lite diskmedel på ena sidan av vedklampen och blåsa allt vad du orkar från andra sidan.
Luften leds nämligen rakt igenom torr ved, vilket innebär att du kan blåsa såpbubblor genom torr ved.
https://gds.se/spara-energi/uppvarmning/kamin/3-smarta-satt-att-testa-fuktigheten-i-din-ved
Jag har testat själv och det fungerar.
Luften leds nämligen rakt igenom torr ved, vilket innebär att du kan blåsa såpbubblor genom torr ved.
https://gds.se/spara-energi/uppvarmning/kamin/3-smarta-satt-att-testa-fuktigheten-i-din-ved
Beror på vad det är för trädslag, asp går bra, prova med en.M Mats Borgs skrev:En av de roligare metoderna för att undersöka om veden är tillräckligt torr är att smörja in lite diskmedel på ena sidan av vedklampen och blåsa allt vad du orkar från andra sidan.
[länk]
Hahaha, bara tanken på att höra det testet med den här veden är jätterolig - jag skulle blåsa mig blå och bubblorna på andra sidan kan jag drömma om... Men kanske funkar på ”pyntveden” från macken!M Mats Borgs skrev:En av de roligare metoderna för att undersöka om veden är tillräckligt torr är att smörja in lite diskmedel på ena sidan av vedklampen och blåsa allt vad du orkar från andra sidan.
[länk]
Gråbo-företagets ved ligger färdigpackat i stora nätsäckar ute i det fria året om, inget tak direkt att tala om. Åker förbi varje dag men aldrig köpt ved där så jag vet ju självklart inte skicket på veden, bara hur det förvaras! Har en bekant som också köpt blöt ved där o inte var nöjd.
Jag har också problem med min köpta björkved i år som vanligtvis ser ut som pyntveden man köper på macken. Får den levererad hem i häckar.M Marcussjogren skrev:Jag vet i fasiken, men min ved möglade mer än någonsin det här året.
Antagligen var det jäkligt fuktigt i höstas? Jag var lite sen med att ta in den.
Eller så har det blåst runt extra mycket mögelsporer?
Har i alla fall aldrig haft så mycket mögel på, men då har jag inte haft andra lövträd än Björk tidigare. Tror det var en del al och en med i år.
Mycket vitmögel i ändarna men inte svartmögel också som på ts ved.
Fick veta i dag varför den var möglig... Träden var fällda lite för sent och hann inte klyvas i tid innan värmen kom. En mycket ovanlig vår fick vi.
Bästa torkvädret är ju tidigt på våren för då är det torrast luft.
Ved ska vara färdigklyvd till påsk!
En sommar med tropisk värme på det med hög luftfuktighet så blev det mögel.
Men min ved är torr nog att elda i alla fall.
Ts ved är riktig skitved och har inte legat ordentligt på tork och jag hade backat för att ta in den med risk för hälsan. Jag hade skickat tillbaka skitveden.
I år har min vedleverantör, (grannen), redan fällt och klyvt massor och har ställt häckarna extra luftigt för att inte råka ut för detta igen.
Men en sån sommar till och jag emigrerar till Svalbard eller nåt
Du behöver nog inte flytta. Min kula säger att nästa höst är det samma diskussion om möglig ved, på grund av den blöta sommaren.B Bichonen skrev:
Angående vitmöglig björk så är min erfarenhet att det beror på det din granne nämner, att man ej klivit veden nog fort. Har själv ett par kubik som jag visste skulle se ut så, den veden låg dessutom okapad i några månader under husbygget. Veden var inte prio om man ska rannsaka vad som hände. Tydligen är inte veden någon prio för TS vedleverantör heller, men det är tyvärr så ved ofta ser ut numer om man köper ved enligt min erfarenhet. Om du hittar en leverantör som har vedprio ge då denne en slant i dricks, det är hon värd.
Själv undrar jag över den besatthet många har att det ska vara björkved i pannan. Jag har eldat med många olika träslag och kan tala om att värmen i huset känns precis likadant. Min erfarenhet är att alved är allra trevligast att elda med, men alla träslag brinner bra även om jag inte skulle elda med gran i en öppen spis då det sprakar mycket.
Björk kan användas för att göra värdefull pappersmassa som ger Sverige exportinkomster, det är synd att elda upp den.
Björk kan användas för att göra värdefull pappersmassa som ger Sverige exportinkomster, det är synd att elda upp den.