52 363 läst ·
97 svar
52k läst
97 svar
Oseriös vedhandlare
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Ordet oseriös och vedhandlare, varför misstänker jag att det inte är en helt ovanlig kombination av ord...
L Lillahusetpåprärien skrev:[bild] [bild]
Jag rekommenderar inte (!) att köpa ved från ”Prima ved” i Gråbo (i bolagsregistret Far & Son Bioenergi AB...) Jag beställde 20 st 70-literssäckar torr björkved från företaget som kallar sig ”Prima ved” på Blocket. Fick säckarna levererade hem för 2300 kr (jag bor ute på landet). Tyvärr var jag orutinerad nog att inte kolla i säckarna direkt, före jag swishade betalningen
När jag sedan skulle stapla veden insåg jag att den var fuktig, vissa vedträn med synligt mögel/svampsporer, och en stor del av veden var inte ens björk utan andra träslag som tex tall.
När jag kontaktade säljaren (det är Far & Son Bioenergis ägares mobilnr jag smsat till och fått svar av) så svarar han bara att ”har jag sagt torr björk så är det torr björk”. Så j-a irriterande, speciellt som jag bifogat bilder på veden - uppenbart fuktig tallved (och lite björk). Jag sa att jag vill att han antingen hämtar veden och ger pengarna tillbaka, alternativt bara levererar ny, torr ved. Han vägrar.
Jag har anmält ”fallet” till Blocket, de har sparat anmälan utifall att det skulle komma in fler klagomål, men tyvärr påverkar det inte säljarens möjligheter att annonsera sig själv som seriös säljare av fin ved.
Någon annan här som har liknande erfarenhet av denne säljare?
Jag köpte 12 säckar i december. Var precis likadan. Ved var blöt och blandat. Det skulle kosta dessutom 600sek/m3 och 12 säckar skulle motsvara det. Fick betala som per varje sek och summan landade på över 800 sek. Betalade också med swish. har tyvärr inte tatt några kort fast jag borde. Hade annat på huvudet och orkade inte åka till Gråbo från Gbg tillbaka.
Nej, man har ju ofta annat för sig än att ”jaga” och klaga och reklamera, även om det är sjukt irriterande (och dyrt) att bli lurad...
Du kan få köpa ved av mig som är över, efter jag installerade bergvärme...L Lillahusetpåprärien skrev:
"Bara 1000 Kr M3 löst" Rena fyndet.
Nej ursäkta min dåliga humor, de är rena skämtet... Hjälpte ägaren att svetsa 2 Utslitna klyvkors till deras vedmaskin, samt försökte o fixade deras truck.....
Tänkte vara snäll med ersättning, för att ev få finare service...
Sade 1500, då var olja till momentomvandlaren inkluderad... Gubben höll på o dö. Grävde i plånboken o fick fram ca 1000 Kr... Han såg ut som jag bett om 15K.... Skulle få de sista 500 i ved... Aldrig hört av de igen... Ingen förlust iofs......
Anledningen att vänta två år är att den skall bli torrare, när den är torrare brinner den med en högre temperatur. "Ek - Mycket bra träslag för vedeldning. Eken har längre torktid än andra träslag pga den höga andelen garvsyra. För att förbränna syran krävs höga temperaturer, vilka bara kan uppnås med torr ved. Ek kräver mer syre vid förbränningen än t.ex. bok. Torktid 2,5 - 3 år. Brännvärde: 2100 kWh/rm och 4,2 kWh/kg."R Reqans skrev:
instämmer. Garvsyran är vattenlöslig, och finns till stor del i barken. Låter man det regna på eken, så både löser man bort garvsyra, men barken släpper också ganska lätt om det legat ute oskyddat i något år. Barken kastar jag.Har hört detta med regn på ek från flera håll.R Reqans skrev:
När jag eldar ek, så blir det en lång process. Först ligga ute i regn i minst ett år efter fällning, sedan försöker jag ta bort sådan bark som enkelt släpper. Klyver ganska små bitar (så de torkar snabbare och brinner varmare) och låter de torka i minst 1 år, (i regel blir det 2år, om det inte blir en superkall vinter), och sedan låginblandar jag eken med annan ved, för att minska risken med syran.
Jag har alltid handlat från Primaved i Gråbo och har varit väldigt nöjd med veden jag fått. Alltid torr och lättantändlig. För övrigt tycker jag att de som jobbar där är väldigt trevliga och alltid hjälper till när jag behöver bärhjälp (brukar beställa med hemleverans), så jag delar inte trådstartarens åsikt.
Tack för mig//Anders
Tack för mig//Anders
Haha två av tre poster försvarar dom. Inte kan väl du vara en av dom?!A AndersKarlsson1 skrev:Jag har alltid handlat från Primaved i Gråbo och har varit väldigt nöjd med veden jag fått. Alltid torr och lättantändlig. För övrigt tycker jag att de som jobbar där är väldigt trevliga och alltid hjälper till när jag behöver bärhjälp (brukar beställa med hemleverans), så jag delar inte trådstartarens åsikt.
Tack för mig//Anders
Håller med Anders. Har också beställt från Primaved (Far och Son Bioenergi AB) flera gånger och alltid varit nöjd med veden jag fått, torr och alltid rätt mängd. Har också fått bra hjälp med avlastning och bärhjälp när jag varit ensam hemma och gubben ute på jobb 
Det behöver du inte göra Bra att du fått bra service och ved! Mvh UlrikaA AndersKarlsson1 skrev:Jag har alltid handlat från Primaved i Gråbo och har varit väldigt nöjd med veden jag fått. Alltid torr och lättantändlig. För övrigt tycker jag att de som jobbar där är väldigt trevliga och alltid hjälper till när jag behöver bärhjälp (brukar beställa med hemleverans), så jag delar inte trådstartarens åsikt.
Tack för mig//Anders