Ordet oseriös och vedhandlare, varför misstänker jag att det inte är en helt ovanlig kombination av ord...
 
  • Haha
Reqans
  • Laddar…
N
Sågade i höstas upp en björk som legat ett år. Den var riktigt fin inuti ännu
 
R
L Lillahusetpåprärien skrev:
Tack, ska tänka på det när jag tar ned träd själv! Nästa vinter blir det nog mest en ohelig blandning av gran, ek och så lite björk
Eken får du torka 2 år pga garvsyran.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Här kan du få lite råd och tips vad gäller fritidseldning. klicka på länken. https://www.stihl.se/traeslag.aspx
Mycket att veta som "hobbypyroman" med mys pys eldare.
 
L Lillahusetpåprärien skrev:
[bild] [bild]

Jag rekommenderar inte (!) att köpa ved från ”Prima ved” i Gråbo (i bolagsregistret Far & Son Bioenergi AB...) Jag beställde 20 st 70-literssäckar torr björkved från företaget som kallar sig ”Prima ved” på Blocket. Fick säckarna levererade hem för 2300 kr (jag bor ute på landet). Tyvärr var jag orutinerad nog att inte kolla i säckarna direkt, före jag swishade betalningen :(

När jag sedan skulle stapla veden insåg jag att den var fuktig, vissa vedträn med synligt mögel/svampsporer, och en stor del av veden var inte ens björk utan andra träslag som tex tall.

När jag kontaktade säljaren (det är Far & Son Bioenergis ägares mobilnr jag smsat till och fått svar av) så svarar han bara att ”har jag sagt torr björk så är det torr björk”. Så j-a irriterande, speciellt som jag bifogat bilder på veden - uppenbart fuktig tallved (och lite björk). Jag sa att jag vill att han antingen hämtar veden och ger pengarna tillbaka, alternativt bara levererar ny, torr ved. Han vägrar.

Jag har anmält ”fallet” till Blocket, de har sparat anmälan utifall att det skulle komma in fler klagomål, men tyvärr påverkar det inte säljarens möjligheter att annonsera sig själv som seriös säljare av fin ved.

Någon annan här som har liknande erfarenhet av denne säljare?

Jag köpte 12 säckar i december. Var precis likadan. Ved var blöt och blandat. Det skulle kosta dessutom 600sek/m3 och 12 säckar skulle motsvara det. Fick betala som per varje sek och summan landade på över 800 sek. Betalade också med swish. har tyvärr inte tatt några kort fast jag borde. Hade annat på huvudet och orkade inte åka till Gråbo från Gbg tillbaka.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Nej, man har ju ofta annat för sig än att ”jaga” och klaga och reklamera, även om det är sjukt irriterande (och dyrt) att bli lurad...
 
L Lillahusetpåprärien skrev:
Nu blev jag ännu mer irriterad (på Primaved)
Du kan få köpa ved av mig som är över, efter jag installerade bergvärme...
"Bara 1000 Kr M3 löst" Rena fyndet. ;)
Nej ursäkta min dåliga humor, de är rena skämtet... Hjälpte ägaren att svetsa 2 Utslitna klyvkors till deras vedmaskin, samt försökte o fixade deras truck.....
Tänkte vara snäll med ersättning, för att ev få finare service...
Sade 1500, då var olja till momentomvandlaren inkluderad... Gubben höll på o dö. Grävde i plånboken o fick fram ca 1000 Kr... Han såg ut som jag bett om 15K.... Skulle få de sista 500 i ved... Aldrig hört av de igen... Ingen förlust iofs......
 
  • Wow
  • Haha
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Eken får du torka 2 år pga garvsyran.
Låt den gärna ligga klyvd första året oskyddad så det regnar på den. Låter tokigt, men hjälper med garvsyran.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
R
R Reqans skrev:
Låt den gärna ligga klyvd första året oskyddad så det regnar på den. Låter tokigt, men hjälper med garvsyran.
Anledningen att vänta två år är att den skall bli torrare, när den är torrare brinner den med en högre temperatur. "Ek - Mycket bra träslag för vedeldning. Eken har längre torktid än andra träslag pga den höga andelen garvsyra. För att förbränna syran krävs höga temperaturer, vilka bara kan uppnås med torr ved. Ek kräver mer syre vid förbränningen än t.ex. bok. Torktid 2,5 - 3 år. Brännvärde: 2100 kWh/rm och 4,2 kWh/kg."
 
  • Gilla
Reqans och 1 till
  • Laddar…
R
R Reqans skrev:
Låt den gärna ligga klyvd första året oskyddad så det regnar på den. Låter tokigt, men hjälper med garvsyran.
Att det blir bättre med lite regn beror på att lite glukos tvättas bort, det möglar inte lika lätt sen.
"Vedkemi
Cellerna består i sin minsta del av sockerarten glukos. "
 
  • Gilla
Reqans och 1 till
  • Laddar…
B
R Reqans skrev:
Låt den gärna ligga klyvd första året oskyddad så det regnar på den. Låter tokigt, men hjälper med garvsyran.
instämmer. Garvsyran är vattenlöslig, och finns till stor del i barken. Låter man det regna på eken, så både löser man bort garvsyra, men barken släpper också ganska lätt om det legat ute oskyddat i något år. Barken kastar jag.Har hört detta med regn på ek från flera håll.

När jag eldar ek, så blir det en lång process. Först ligga ute i regn i minst ett år efter fällning, sedan försöker jag ta bort sådan bark som enkelt släpper. Klyver ganska små bitar (så de torkar snabbare och brinner varmare) och låter de torka i minst 1 år, (i regel blir det 2år, om det inte blir en superkall vinter), och sedan låginblandar jag eken med annan ved, för att minska risken med syran.
 
  • Gilla
Reqans och 2 till
  • Laddar…
Jag har alltid handlat från Primaved i Gråbo och har varit väldigt nöjd med veden jag fått. Alltid torr och lättantändlig. För övrigt tycker jag att de som jobbar där är väldigt trevliga och alltid hjälper till när jag behöver bärhjälp (brukar beställa med hemleverans), så jag delar inte trådstartarens åsikt.
Tack för mig//Anders
 
  • Gilla
Lillahusetpåprärien och 1 till
  • Laddar…
A AndersKarlsson1 skrev:
Jag har alltid handlat från Primaved i Gråbo och har varit väldigt nöjd med veden jag fått. Alltid torr och lättantändlig. För övrigt tycker jag att de som jobbar där är väldigt trevliga och alltid hjälper till när jag behöver bärhjälp (brukar beställa med hemleverans), så jag delar inte trådstartarens åsikt.
Tack för mig//Anders
Haha två av tre poster försvarar dom. Inte kan väl du vara en av dom?!
 
  • Gilla
Karlsson300
  • Laddar…
Håller med Anders. Har också beställt från Primaved (Far och Son Bioenergi AB) flera gånger och alltid varit nöjd med veden jag fått, torr och alltid rätt mängd. Har också fått bra hjälp med avlastning och bärhjälp när jag varit ensam hemma och gubben ute på jobb :)
 
A AndersKarlsson1 skrev:
Jag har alltid handlat från Primaved i Gråbo och har varit väldigt nöjd med veden jag fått. Alltid torr och lättantändlig. För övrigt tycker jag att de som jobbar där är väldigt trevliga och alltid hjälper till när jag behöver bärhjälp (brukar beställa med hemleverans), så jag delar inte trådstartarens åsikt.
Tack för mig//Anders
Det behöver du inte göra Bra att du fått bra service och ved! Mvh Ulrika
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.