52 363 läst ·
97 svar
52k läst
97 svar
Oseriös vedhandlare
Om du själv får börjar röja på grannens mark så kan det se ut så här när man "floar" det i september efter årets sommartorkning, var inga problem med att få det torrt i år. Och när det är klart åker det på några plåtar som täckning över vintern. Övre hälften är björk och nedre mestadels gran och ek, kändes någon klamp lite tyngre åkte den in i mitten delen där allt ligger luftigt. Finns många sätt att göra det på men bra ved kan du få oberoende av träslag, sedan kanske den inte värmer så mycket mera än du köpt. Men det är inget man säljer för 500-600:-/kbm utifrån arbete från skog till vedstapel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har själv köpt ved av dem, veden var så fuktig att den fick ligga en månad och torka i pannrummet. Då var han ändå här och bytte ut det han ansåg vara blött. Ändå visade jag han hur fuktmätaren jag har slog över skalan....
Bluff och båg AB
Bluff och båg AB
Jag har också eldat med ved större delen av mitt liv och det där skulle jag inte ens ta in i pannrummet med tanke på allt mögel. Den skulle ha åkt på majbrasan istället. Och eftersom TS tänkte elda med den i köket förstår jag missnöjet till fullo.M memike skrev:Ööööö det där ÄR björk!!! Att ved kan ha lite svamp och kännas lite fuktigt gör ju inget. Jag är både uppväxt med vedeldning och har eldat med ved under större delen av mitt vuxna liv (Inte nu sedan i somras då jag byggt nytt och lyckligtvis kör Luft/vatten)
Men är veden för torr så får du ju typ inget energivärde i den blir för dåligt samt att du kommer baktända pannan hela tiden.
Dock ska du inte ha över 18% fukt i den helst men går ju också om du eldat ett tag och har riktigt fart i pannan.
Att det finns lite mögelsporrer/svamp gör ju inget bara den inte är för fuktigt.
Släng in det under skydd bara, kan hända att det bara kommit ut någon dag vid lassning och transport om de nu har företag så då torkar den ur fort. Inget att lipa för![]()
Veden i fråga måste ha legat utan skydd, kanske t.o.m. på marken för att bli så jävlig.
Vissa bitar på bilderna ser ju till och med ut att komma från stormfällda träd som legat på marken i flera år och börjat ruttna rejält.
Det kan knappast vara vad man förväntar sig från ett företag som borde veta vad de pysslar med och dessutom till det priset.
rättelse; tittade extra noga idag o säckarna är inplastade nu för skydd Av vintern antar jag. Låten stor hög med Björk stockar som väntar att sågas upp!
Fin stapel! Så ska det se ut även hemma hos mig i höstA AndersS skrev:Om du själv får börjar röja på grannens mark så kan det se ut så här när man "floar" det i september efter årets sommartorkning, var inga problem med att få det torrt i år. Och när det är klart åker det på några plåtar som täckning över vintern. Övre hälften är björk och nedre mestadels gran och ek, kändes någon klamp lite tyngre åkte den in i mitten delen där allt ligger luftigt. Finns många sätt att göra det på men bra ved kan du få oberoende av träslag, sedan kanske den inte värmer så mycket mera än du köpt. Men det är inget man säljer för 500-600:-/kbm utifrån arbete från skog till vedstapel.
[bild]
Rörande vart man kan hitta bra ved, så finns det flera bönder som säljer torr ved på säck i Kungälvsområdet upp mot Romelanda (har en bekant där). Det står ofta skyltar längs med vägarna där när man passerar bondgårdarna. Bra priser för bra ved. Jag brukar ta ett foto på skyltarna och ringa upp när jag behöver ny ved, har dock eldat innerväggar och spillvirke i ett par år nu (efter senaste ombyggnationen av huset).
Tack för tipset!pacman42 skrev:
Rörande vart man kan hitta bra ved, så finns det flera bönder som säljer torr ved på säck i Kungälvsområdet upp mot Romelanda (har en bekant där). Det står ofta skyltar längs med vägarna där när man passerar bondgårdarna. Bra priser för bra ved. Jag brukar ta ett foto på skyltarna och ringa upp när jag behöver ny ved, har dock eldat innerväggar och spillvirke i ett par år nu (efter senaste ombyggnationen av huset).
Känner igen det där.
Köpte för något år sedan 10 säckar. Allt var skit .mögligt och fuktigt. Har uppenbarligen staplats för tidigt. Men orkade inte av någon anledning klaga. Var inga volymer direkt. Samma företag.
Köpte för något år sedan 10 säckar. Allt var skit .mögligt och fuktigt. Har uppenbarligen staplats för tidigt. Men orkade inte av någon anledning klaga. Var inga volymer direkt. Samma företag.
Skönt ändå att jag inte blir onödigt förbannad för en engångsgrej, det verkar ju ytterst relevant att varna för Primaved... (i hemlighet önskar jag att de ska kånka, haha)
Bästa svaret
Sällar mig också till skaran som köpt av Prima Ved. Köpte 3kubik av dem och även om inget var mögligt så fick det torka inomhus i flera månader innan det gick att elda med. Betalade alldeles för mycket också...
Tråkigt! Ja, jag får ju klyva veden och stapla den luftigt under tak, sen ta in den i farstun, sen in i köket, sen brinner den - men bara om det är riktigt varmt från start med finnes från macken, och bra drag. Men då är vi överens om var vi INTE ska köpa ved fortsättningsvis iaf.A AndreasAskim skrev:
Det är för att björknäver är så förbaskat tätt, som veden far illa så fort.
De gånger jag hugger björk, randbarkar jag ALLTID med motorsågen. Ett drag för diam. upp till ca 10cm sedan två eller fler beroende på diam.
Då blir det inte riktigt lika hetsigt med att få hem, kapa och klyva. Det kan då normalt ligga några veckor utan att fara illa.
De gånger jag hugger björk, randbarkar jag ALLTID med motorsågen. Ett drag för diam. upp till ca 10cm sedan två eller fler beroende på diam.
Då blir det inte riktigt lika hetsigt med att få hem, kapa och klyva. Det kan då normalt ligga några veckor utan att fara illa.
Tack, ska tänka på det när jag tar ned träd själv! Nästa vinter blir det nog mest en ohelig blandning av gran, ek och så lite björk