Mja, det där har legat ute/på marken länge. Travad ved kan ligga ute, men det där ser ut att ha legat på marken.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det är nederdelen på en björk, brinner lika bra och ser väl ok ut. Om det är torrt eller inte känner man på vikten.
Tung ved :)
 
T tobbbias skrev:
Ja, det viktiga är ju att veden är torr i fibrerna inuti och inte på ytan. Är den dyngsur i alla fibrer så är den värdelös att elda. Men är den bara blöt på utsidan så är det ju lite den tiden på året just nu... Angående mögel så ser det ju tråkigt ut men det är ju inget som inte brinner :) Och tyvärr också den tiden på året. Möglet kommer ju när det bildas små hålrum mellan pinnarna där luftfuktigheten blir så hög att möglet gynnas. Enda chansen att slippa mögel är väl att lufta alla vedklabbar tillräckligt bra eller? (vilket är försent nu)
Jag har faktiskt både klyvt en del av vedklabbarna en extra gång, och travat dem väldigt luftigt nu. Inte mkt annat att göra! Men inte så kul att ta in möglig ved inomhus.
 
Det jag tycker är lite anmärkningsvärt är hur man fått ved att mögla sommaren nådens år -18??
 
  • Gilla
  • Haha
BiFuel och 13 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det jag tycker är lite anmärkningsvärt är hur man fått ved att mögla sommaren nådens år -18??
Haha, ja... Det kanske finns nån slags hemlig kompostbunker i Gråbo?
 
  • Haha
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
M
Fotografen Fotografen skrev:
Det jag tycker är lite anmärkningsvärt är hur man fått ved att mögla sommaren nådens år -18??
Jag vet i fasiken, men min ved möglade mer än någonsin det här året.
Antagligen var det jäkligt fuktigt i höstas? Jag var lite sen med att ta in den.

Eller så har det blåst runt extra mycket mögelsporer?

Har i alla fall aldrig haft så mycket mögel på, men då har jag inte haft andra lövträd än Björk tidigare. Tror det var en del al och en med i år.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Det är ju småsäckar som man säljer på macken för 50kr
Vi tar 500kr / m³ lastat på släp.
 
  • Gilla
Fram
  • Laddar…
Såna där säckar hade även den nissen jag köpte ved av i somras, (inte samma som TS köpt av) och han hade säckarna staplade utomhus, utan tak .. Minns att jag tänkte att det inte var speciellt luftigt .. Så det kanske är standard förfaringssätt för staplad ved i säck?
 
L Lillahusetpåprärien skrev:
Tung ved :)
Så den är troligtvis inte torr och det man ser på bilder är ju inte så kul. Har säkert legat ute under dåliga förhållanden men är det inte röta i den så brinner den bra om den får torka till, de är trots allt inte ludna av mögel/röta.
Var tvungen att ta hand om några avblåsta björkar i höstas där det även fanns lite röta men inte värre än att de kan eldas om det får torka till, men kommer inte att eldas förrän om 1-2 år.
Så det är bra om du klyver de grövsta klabbarna om de inte är torra och ha en extra korg inne som kan få stå i rumstemp under några dagar. Du verkar inte elda så mycket så det borde fungera och det blir lite bättre.
 
  • Gilla
dajaskazal och 1 till
  • Laddar…
N
Ett alternativ kan ju vara att stapla upp den här veden någonstans fär den kan torka till nästa år och köpa ny torr ved. Det är ju inte roligt när det blir så här men det kanske är bättre än att elda fuktig ved.

Du kan ju köpa en billig fuktmätare så kan du klyva några vedträn och mäta hur fuktig den är.
 
  • Gilla
Sotarsyster och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Så den är troligtvis inte torr och det man ser på bilder är ju inte så kul. Har säkert legat ute under dåliga förhållanden men är det inte röta i den så brinner den bra om den får torka till, de är trots allt inte ludna av mögel/röta.
Var tvungen att ta hand om några avblåsta björkar i höstas där det även fanns lite röta men inte värre än att de kan eldas om det får torka till, men kommer inte att eldas förrän om 1-2 år.
Så det är bra om du klyver de grövsta klabbarna om de inte är torra och ha en extra korg inne som kan få stå i rumstemp under några dagar. Du verkar inte elda så mycket så det borde fungera och det blir lite bättre.
Jag eldar varje dag, annars får jag frysa Men sant, det går inte åt så mkt ved ändå. Jag låter veden gå från kluven och luftigt staplad, till luftigt i låda i farstun ett dygn eller två, till korgen bredvid spisen, till brasan...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Såna där säckar hade även den nissen jag köpte ved av i somras, (inte samma som TS köpt av) och han hade säckarna staplade utomhus, utan tak .. Minns att jag tänkte att det inte var speciellt luftigt .. Så det kanske är standard förfaringssätt för staplad ved i säck?
Om det är så så får man ju ge sjutton i marknadsföra veden som torr!
 
  • Gilla
Reqans
  • Laddar…
S stjärnan skrev:
Instämmer, de är inte seriösa!
Jag köpte en kubikmeter björkved i storsäck av Primaved för några år sedan. Alltihop var björk men i princip alla vedträn var mögliga. Jag orkade inte åka tillbaka med veden. Sedan dess har jag köpt ved av en annan leverantör och de har hört fler liknande historier om Primaved i Gråbo.
Var köper du ved nu då? Tips?
 
L Leif i Skåne skrev:
Det är ju småsäckar som man säljer på macken för 50kr
Vi tar 500kr / m³ lastat på släp.
Nu blev jag ännu mer irriterad (på Primaved)
 
  • Gilla
Reqans
  • Laddar…
L Lillahusetpåprärien skrev:
Nu blev jag ännu mer irriterad (på Primaved)
Du har köpt blöt ved för 1350 kr per kubik. Visserligen hemleverans, men det är rätt saftigt.
Däremot ser jag ingen tall på bilderna .
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.