Hej
Behöver rådfråga någon som vet om denna installation är godkänd innan vi gräver igen tomten.
Har haft en VVS-firma här som bytt inkommande vatten och avlopp.
Huset är från 50-talet med källare.
Vattenmätaren sitter i källaren och det är i golvet/grunden röret kommer in. Grunden är gjuten och står på glacial finsand.
Man har borrat i plattan sedan fört igenom PE-slangen (inget skyddsrör)
Inkommande vattenrör är i typen:
PE100 RC 32×3,0 mm PN16 SDR11
Är detta ok eller krävs det skyddsrör som PE-slangen ska ligga i?
Behöver rådfråga någon som vet om denna installation är godkänd innan vi gräver igen tomten.
Vattenmätaren sitter i källaren och det är i golvet/grunden röret kommer in. Grunden är gjuten och står på glacial finsand.
Det följer ju inte Säkert vattens branschregler i alla fall:
https://sakervatten.se/branschregler2026/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://sakervatten.se/branschregler2026/
Skyddsrör fyller ju ingen teknisk funktion utan är som står i Claes utdrag tänkt för utbytbarhet. Är det ut direkt från väggen på din bild under plattan ger det ju knappast något ens sett till eventuellt byte. Ett byte där utan att något annat ändras är ju dessutom mycket osannolilt och då har skyddsrör inte direkt något att tillföra.jimhansen skrev:
Hej
Du får vara pragmatisk och det verkar ju vara ett vettigt utfört jobb på gång skyddsrör eller ej.
Eftersom dom har bytt det så var det ju utbytbart, då är ju säkert vatten uppfyllt som jag läser texten. Skyddröret är ju bara ett exempel.
Ja det är ju för att man inte ska behöva bila sönder både platta och grund för att kunna byta. Ja kan ju rekommendera att lägga någon form av märkband över rören för framtiden när någon gräver för att lag eller bara av annan anledning. Grävde själv efter mitt avloppsrör och insåg då att pem-slangen låg dikt an mot kanten när jag satte spaden i den. Glad att den är gjort av material som tål mycket stryk men hade jag kommit med minigrävare istället för spade hade det nog varit lite blött där i gropen.
Tack för alla svar, nu känner jag mig tryggare och vet vad som gäller vid eventuella diskussioner med försäkringsbolaget. Risken är ju trots allt väldigt liten att något händer, men jag vill ha ryggen fri eftersom jag ska bygga altan ovanför ledningarna.
Klicka här för att svara