9 586 läst ·
65 svar
10k läst
65 svar
Orlan Nordic 40kw ryker in
Jodå Matss. Har slängt iväg mail nu 
Jag funderar mer och mer på att riva bort den där värdelösa sotningsmekanismen.
Dom står väl i Orlan fabriken och vrider plattjärn i ett skruvstycke tippar jag på???!
Och vips så kanske dom blir för trånga för pannan ibland!? :wow:
För sotar bra tvivlar jag på att det gör för det är ju knappt nåt motstånd när man drar i spakf-n.
Du har väl samma grejer i din panna Valbobygge skulle jag tro?
Men jag är rädd för att det kan bli satans trångt att sota tuberna manuellt?
Såna borrviskor som finns att köpa till borrmaskinen, är dom "böjbara" om ni förstår vad jag menar? Har ganska lågt i tak i pannrummet.
Ska invänta och se om jag får nåt svar från polimex nissen...
Jag funderar mer och mer på att riva bort den där värdelösa sotningsmekanismen.
Dom står väl i Orlan fabriken och vrider plattjärn i ett skruvstycke tippar jag på???!
Och vips så kanske dom blir för trånga för pannan ibland!? :wow:
För sotar bra tvivlar jag på att det gör för det är ju knappt nåt motstånd när man drar i spakf-n.
Du har väl samma grejer i din panna Valbobygge skulle jag tro?
Men jag är rädd för att det kan bli satans trångt att sota tuberna manuellt?
Såna borrviskor som finns att köpa till borrmaskinen, är dom "böjbara" om ni förstår vad jag menar? Har ganska lågt i tak i pannrummet.
Ska invänta och se om jag får nåt svar från polimex nissen...
Det där med svetsen vid rörstosen ska jag kolla ja. Men jag tycker mig ha konstaterat nu att det luktar från luckorna när jag har varit där med näsan och sniffat under eldning. Mest från den övre. Därav min teori om dom vridna plattjärnen. Tuberna hinner helt enkelt inte svälja undan allt så det pressas ut i luckorna istället.
För jag har förstått att det är lätt att dom blir för trånga för pannan när man ska mixtra till egna efter vad jag läst i moddad orlan 40 tråden tror jag det var.
För jag har förstått att det är lätt att dom blir för trånga för pannan när man ska mixtra till egna efter vad jag läst i moddad orlan 40 tråden tror jag det var.
Turbulatorerna är ca 2-3 mm mindre än tubrören. Att dra turbulatorerna upp och ner som spaksotningen gör lämnar troligen ett tjockt sotlager kvar efter sig.
Jag har 2,1 m i takhöjd, pannan står på en 10 cm upphöjning. Det är trångt som f-n att komma åt turbulatorer. Å jösses vad det är pilligt att lossa alla saxsprintar och sprintar, för att inte tala om hur tungt och trångt det är att hänga tillbaks hela turbulatorknippet i spaksotningen igen. Nä, det är inte vidare värst genomtänkt, har funderat på att modifiera sotningen men jag har ju ett hus att bygga oxå...
Innan du börjar plocka med turbulatorerna ska du aska ur ordentligt. Du kommer få det så mycket lättare då du ska leta delar på botten i pannan.
Jag har haft en fundering på om man skulle kunna ha en sotviska på en flexibel axel. Viskans diameter skulle vara drygt halva tubrörets diameter för att kunna komma åt med turbulatorerna kvar på plats. Med hjälp av spaken kan jag höja och sänka turbulatorerna och på så vis komma åt större delen av tubväggen.
Jag har 2,1 m i takhöjd, pannan står på en 10 cm upphöjning. Det är trångt som f-n att komma åt turbulatorer. Å jösses vad det är pilligt att lossa alla saxsprintar och sprintar, för att inte tala om hur tungt och trångt det är att hänga tillbaks hela turbulatorknippet i spaksotningen igen. Nä, det är inte vidare värst genomtänkt, har funderat på att modifiera sotningen men jag har ju ett hus att bygga oxå...
Innan du börjar plocka med turbulatorerna ska du aska ur ordentligt. Du kommer få det så mycket lättare då du ska leta delar på botten i pannan.
Jag har haft en fundering på om man skulle kunna ha en sotviska på en flexibel axel. Viskans diameter skulle vara drygt halva tubrörets diameter för att kunna komma åt med turbulatorerna kvar på plats. Med hjälp av spaken kan jag höja och sänka turbulatorerna och på så vis komma åt större delen av tubväggen.
Det är inte grafitfett eller något annat du smörjt tätningslinan med som luktar då? Jag brukar ibland smörja med något typ PTFE-fett jag fått från jobbet och då brukar det stinka ett tag under de kommande eldningarna!oOFrenZyOo skrev:Det där med svetsen vid rörstosen ska jag kolla ja. Men jag tycker mig ha konstaterat nu att det luktar från luckorna när jag har varit där med näsan och sniffat under eldning. Mest från den övre. Därav min teori om dom vridna plattjärnen. Tuberna hinner helt enkelt inte svälja undan allt så det pressas ut i luckorna istället.
För jag har förstått att det är lätt att dom blir för trånga för pannan när man ska mixtra till egna efter vad jag läst i moddad orlan 40 tråden tror jag det var.
På min panna var det vridna fjädrar som autosotning men dessa har jag rivit bort! Sotar med "baxiviska" på borrmaskin. Tar typ fem minuter och tuberna blir plåtrena. Dock har jag rymligt och bra runt pannan. Om man gör egna turbulatorer får man prova sig fram.d^_^b
Jo jag har ungefär samma takhöjd, så det kommer bli lite trångt att sota där 
Jag smörjer tätningen med kopparpasta nu. verkar hålla sig bra
Men lukten var den samma innan jag smörjde som efter. Så jag tror jag ska riva ur sotmekanismen faktiskt.
Är man tvungen att ta bort rökröret mellan skorsten och panna för att komma åt? Eller räcker det att ta bort luckan på toppen av pannan?
Jag smörjer tätningen med kopparpasta nu. verkar hålla sig bra
Men lukten var den samma innan jag smörjde som efter. Så jag tror jag ska riva ur sotmekanismen faktiskt.
Är man tvungen att ta bort rökröret mellan skorsten och panna för att komma åt? Eller räcker det att ta bort luckan på toppen av pannan?
Där sa du nåt. måste dit med näsan och lukta senpr95 skrev:
Första pannan av sån här typ jag eldar i så jag har ju inget att jämföra med.Matss skrev:
Det luktar inte riktigt som det gör av den röken som kan bolma in när man lägger in ved och så. Det är liksom lite skarpare på nåt sätt. Kan inte förklara riktigt. Det syns ju ingen rökdimma i källaren heller tycker jag :x
Det är svårt att beskriva lukten men skarpare är den helt klart, det luktar f-n trots att man inte ser en tillstymmelse till rök.
Men jag tycker fortfarande att detta är ett solklart garrantiärende, hur skulle du gjort om det var nya bilen som rökte in??
Men jag tycker fortfarande att detta är ett solklart garrantiärende, hur skulle du gjort om det var nya bilen som rökte in??
Garanterat gengas om det nu inte är smörjmedelet du hett runt luckan. Eftersom du inte har någon dragbegränsare som reglerar det tilltagande draget För visst uppstår fenomemet efter ett tags eldande, när panna och skorsten blivit varma? Prova att än en gång sänka varvet på fläkten (när det börjar lukta) och stryp framförallt primärluftspjället. Jag själv kör min Orlan nu mot det kraftigaste drag skorstenen mäktar med, och det är ca 40-45 Pa. Istället har jag tryckfallet över de noggrant strypta primär och sekundärspjällen ( liknande en panna med sugande fläkt) Fläkten går på den lägsta fart varvtalsregulatorn tillåter. Dragbegränsaren funkar nu enbart som en broms..Första pannan av sån här typ jag eldar i så jag har ju inget att jämföra med.
Det luktar inte riktigt som det gör av den röken som kan bolma in när man lägger in ved och så. Det är liksom lite skarpare på nåt sätt. Kan inte förklara riktigt. Det syns ju ingen rökdimma i källaren heller tycker jag :x
Redigerat:
Ja jag brukar köra fläkten på ca 50 % av max en stund i början eller tills det tagit sig riktigt. sedan vrider jag ner varvtalsregulatorn på fläkten till lägsta farten. Det undertryck eller det kraftiga drag min långa Isokernskorsten skapar gör sedan att det brinner jämt och bra hela eldningscykeln. Man kan enkelt säga att jag kör min tryckfläktspanna så likt en sugfläktspanna det bara går..d^_^bpr95 skrev:
Ja det gäller att utnyttja naturlagen när det går,
har man bra drag i skorsten går det alldeles utmärkt att begränsa med prim/sek luftspjäll
i en sugfläkts panna skapar man undertryck men det går lika bra om man har en skorsten som ger
tillräckligt bra drag ,problemet är ju att få igång processen i en panna med omvänd förbränning.
TS -har kanske för dåligt drag eller arean på skorstenen borde vara större den hinner inte svälja den mängd rök som produceras --går ju att borra ett litet hål och mäta
har man bra drag i skorsten går det alldeles utmärkt att begränsa med prim/sek luftspjäll
i en sugfläkts panna skapar man undertryck men det går lika bra om man har en skorsten som ger
tillräckligt bra drag ,problemet är ju att få igång processen i en panna med omvänd förbränning.
TS -har kanske för dåligt drag eller arean på skorstenen borde vara större den hinner inte svälja den mängd rök som produceras --går ju att borra ett litet hål och mäta