Åskar skrev:
Ja då är nog en dragbegränsare den sista utvägen..
Det skulle hjälpa mot lukten tror du? Då antar jag att du menar att jag har för kraftigt drag då?:x
 
En dragbegränsare minskar undertrycket (dvs suget) i pannan, ger jämnare förbränning, okänslig för vind etc.
Utan dragbegränsare har man största undertrycket, vilket ger mindre läckage vid luckor.
Nej, jag tror inte att en dragbegränsare är lösningen på problemet.
Det gäller att komma åt huvudorsaken till lukten. Balansen i lufttillförsel och läckage.

Själv kör jag min Orlan Nordic 40 kW med strypt pannrumstilluftsventil ca 30-40 cm2 (därtill kommer kanske lite luft genom pannrumsdörren som är lite skev), dragbegränsare på 35 Pa, tegelskorsten 9,5 m 125x250 mm, primärspjäll ca 12 mm, sekundär 1 varv, pannrumsdörren hålls stängd några timmar efter uppbrunnen brasa. På detta vis kan vi bo i huset. Vete f-n hur man ska skruva...

Det ska enligt min säljare vara gengasen som luktar skarpt. Gengasen ska enligt honom bildas i vedrummet. Mer luft dit förbränner gengasen. Han tipsar om att strypa sekundären tills det slutar lukta.

Något med pannan som är dåligt är att sekundärskruvarna sitter i en tunn plåt som slår sig vid eldning. Eldar man som jag med ett varvs öppning på sekundären så innebär det att jag har en sekundärluftsöppning på en gänghöjd, vilket kanske är 0,8-1,0 mm på den klena gängan. När plåten slår sig så kan det mycket väl tänkas att öppningen stängs eller ökar till det dubbla. Inte helt bra om man vill ha kontroll på luftfördelningen. Jag har funderat på att sätta fast sekundärskruvarna i en L-profil som går tvärs över plåten för att få kontroll på förbränningen.
 
Säljare är väl just säljare... Skulle man öka primären så mycket att gengasen förbränns redan i vedutrymmet finns inget kvar att förbränna i brännkammaren.

Principen för omvänd förbränning är just att tillföra lagom mycket primärluft för den effekt man vill ta ut. Det resulterar i ofullständig förbränning och gengas, den förbränns sedan i brännkammaren mha sekundärluft.

En av nackdelarna med tryckande fläkt är att vedutrymmet måste vara tätt eftersom det har ett högre tryck än pannans omgivning.

Se till att luckan är tät och att det inte läcker nån annanstans så är problemet löst. Sen är det naturligtvis så att ju sämre undertryck skorstenen ger desto större krav på tät lucka.
 
Valbobygge skrev:
Det gäller att komma åt huvudorsaken till lukten.

På detta vis kan vi bo i huset. Vete f-n hur man ska skruva...

Det ska enligt min säljare vara gengasen som luktar skarpt. Gengasen ska enligt honom bildas i vedrummet. Mer luft dit förbränner gengasen. Han tipsar om att strypa sekundären tills det slutar lukta.

Något med pannan som är dåligt är att sekundärskruvarna sitter i en tunn plåt som slår sig vid eldning. Eldar man som jag med ett varvs öppning på sekundären så innebär det att jag har en sekundärluftsöppning på en gänghöjd, vilket kanske är 0,8-1,0 mm på den klena gängan. När plåten slår sig så kan det mycket väl tänkas att öppningen stängs eller ökar till det dubbla. Inte helt bra om man vill ha kontroll på luftfördelningen. Jag har funderat på att sätta fast sekundärskruvarna i en L-profil som går tvärs över plåten för att få kontroll på förbränningen.
Har du prövat att strypa med den den där plåten som sitter frampå fläkten som man kan snurra? Testade lite under eldning. Jag kunde få pannan att lukta mindre, men någon fin blålåga var det ju inte tal om då.

Har fått samma tips. Är det Polimex du köpt av?

Och det där med sekundärskruvarna har jag tänkt precis samma sak om. Det är skillnad när man justerar vid varm eller kall panna.

Nu skulle han iallafall skicka nya tätningar till mig verkade det som.
Förstår inte varför det ska vara så satans svårt att få en pannlucka tät??
Det måste gå på nåt sätt. :rolleyes:
Någon som vet om nåt annat sorts packningsmaterial man skulle kunna testa?
 
oOFrenZyOo skrev:
Har du prövat att strypa med den den där plåten som sitter frampå fläkten som man kan snurra? Testade lite under eldning. Jag kunde få pannan att lukta mindre, men någon fin blålåga var det ju inte tal om då.

Har fått samma tips. Är det Polimex du köpt av?
Jag har inte prövat att strypa med fläktens plåt. Jag har tänkt att det har samma effekt som att justera fläkthastigheten. Jag kör fläkten på 4-5, ibland 3 men då brinner det långsamt.

Jag har köpt av Romoheat.
 
oOFrenZyOo

Har du kommit tillrätta med pannans problem?
 
Det har blivit bättre. Jag justerar med med fläktplåten. Ibland kan lågan bli lite klen tycker jag men då är det bara att öppna lite mer.
Lukten minskar väldigt mycket när jag stryper med fläktplåten. Sänka fläkthastigheten tyckte jag inte gjorde stor skillnad. Har kört med fläkten på 8 ett tag nu och fläktplåten halvöppen.
Pröva får du se om det gör nån skillnad.

Men stör mig fortfarande på att luckan ska läcka så. Har inte fått någon ny tätning från Polimex heller. Svarar inte på mina mail heller längre :@
 
Lukten minskar väldigt mycket när jag stryper med fläktplåten.
Om du eldar tills pannan och skorstenen är riktigt varm (ca 2tim) och då provar att öppna rejält på sekundärskruvarna, samtidigt som du har fläktspjället strypt till ca hälften? Alltså tvärt om mot rådet från Polimex! För som jag sagt tidigare så har jag upplevt i min panna att när hela rasket är riktigt uppvärmt och det finns en tjock glödbädd i botten så behövs knappt någon primärluft för att bilda tillräckligt med gengas. Skulle effekten minska för mycket så öppna fläktspjället en aning..
 
Matss skrev:
Säljare är väl just säljare... Skulle man öka primären så mycket att gengasen förbränns redan i vedutrymmet finns inget kvar att förbränna i brännkammaren.

Principen för omvänd förbränning är just att tillföra lagom mycket primärluft för den effekt man vill ta ut. Det resulterar i ofullständig förbränning och gengas, den förbränns sedan i brännkammaren mha sekundärluft.

En av nackdelarna med tryckande fläkt är att vedutrymmet måste vara tätt eftersom det har ett högre tryck än pannans omgivning.

Se till att luckan är tät och att det inte läcker nån annanstans så är problemet löst. Sen är det naturligtvis så att ju sämre undertryck skorstenen ger desto större krav på tät lucka.
d^_^b
 
Hur vore alternativet att montera rökgasfläkt mellan panna och skorsten ?
 
Läste i en annan tråd:

kricken_
Senior medlem

Aktiv: dec 2007
Län: västernorrland
Inlägg: 605



Som det står i tråden på pellets.info så beror de mesta problemen med puffar och bakslag på för högt drag.
Köp en bra dragbegränsare så minskar problemen avsevärt.
Gengas produktionen ökar med draget och därmed så puffar det och slår in rök i pannrummet.
Det har inget med pannan att göra du får samma fenomen på alla pannor som har för högt drag.
Om du läser i instruktions boken så står det vilket drag som pannan är byggd för att fungera optimalt med.
'
Jag läste på polimex hemsida idag att du/ni kan anmäla er till service som skall utföras av folk från orlans fabrik för att få bukt med missnöjda kunder kolla på www.polimex.se så står det mer.


Kan det var som så att det luktar så inihelvete för att det är för kraftigt drag?
Får nog ta och kika på dragbegränsare tror jag.
Nån som har tips på någon modell som funkar bra utan att vara svindyr?
 
Jag har dragbegränsare KW 150, kostade väl en 1000-lapp. Jag kör på maxinställning 35 Pa för att ha så stort undertryck som möjligt i pannan. Orlan rekommenderar 15-20 Pa.
Jag har 9,5 m skorsten med kanondrag, har aldrig haft några smällar i min panna. Vid puffar/smällar kan jag mycket väl tänka mig att det kommer in gengas i pannrummet. Min Orlan Nordic 40 kW luktar illa pga otätheter.
 
På Polimex sida står att för LITE drag ger puffar. Om man nu kan lita på vad som står där, det står bla att tryckande fläkt hindrar inrykning vid vedinläggning...
 
Matss skrev:
På Polimex sida står att för LITE drag ger puffar. Om man nu kan lita på vad som står där, det står bla att tryckande fläkt hindrar inrykning vid vedinläggning...
Man skall göra precis tvärt emot det Polimex påstår och säger..;)
 
Matss skrev:
På Polimex sida står att för LITE drag ger puffar. Om man nu kan lita på vad som står där, det står bla att tryckande fläkt hindrar inrykning vid vedinläggning...
Nä, man ska nog inte lita för mycket på Polimex. När jag läser deras information om inrykning tycker jag det ser ut som att de avser pannan med sugande fläkt, och då skulle det stämma. Men vilka mer slarvfel finns på deras hemsida? Puffar kan nog bero på för litet drag eller kanske bättre uttryckt för lite luft till primära luftintaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.