9 587 läst ·
65 svar
10k läst
65 svar
Orlan Nordic 40kw ryker in
Enligt första inlägget har han en nästan 9 m hög skorsten, 154mm i diameter. Jag tycker i alla fall det är värt ett försök.pr95 skrev:Ja det gäller att utnyttja naturlagen när det går,
har man bra drag i skorsten går det alldeles utmärkt att begränsa med prim/sek luftspjäll
i en sugfläkts panna skapar man undertryck men det går lika bra om man har en skorsten som ger
tillräckligt bra drag ,problemet är ju att få igång processen i en panna med omvänd förbränning.
TS -har kanske för dåligt drag eller arean på skorstenen borde vara större den hinner inte svälja den mängd rök som produceras --går ju att borra ett litet hål och mäta
Det stämmer bra.Åskar skrev:
Hur mycket ska jag strypa primären tycker du? Den sitter på ca 8mm nu. Sekundär utskruvad ungefär 4 varv tror jag.
Mäta med vad?pr95 skrev:
Redigerat:
Nu har jag fått svar från Polimex också. Tyckte jag skulle pröva det här:
Troligaste orsaken till dina problem är felaktig inställning av primärluften. Gör en grundinställning på 10 mm sen öka det sukcesivt tills lukten försvinner. Sekundärinställning skall alltid vara samma – 3,5 varv ut efter att inställningsskruven har nått botten.
Troligaste orsaken till dina problem är felaktig inställning av primärluften. Gör en grundinställning på 10 mm sen öka det sukcesivt tills lukten försvinner. Sekundärinställning skall alltid vara samma – 3,5 varv ut efter att inställningsskruven har nått botten.
Jag du kan ju alltid prova!oOFrenZyOo skrev:Nu har jag fått svar från Polimex också. Tyckte jag skulle pröva det här:
Troligaste orsaken till dina problem är felaktig inställning av primärluften. Gör en grundinställning på 10 mm sen öka det sukcesivt tills lukten försvinner. Sekundärinställning skall alltid vara samma 3,5 varv ut efter att inställningsskruven har nått botten.
Annars har jag märkt när jag testat lite på min egen panna att när pannan gått någon timme så allt är genomvarmt, och en tjockt glödbädd ligger längst ned i vedmagasinet, så behövs knappt någon primärluft..
Åskar skrev:
"Det är inte grafitfett eller något annat du smörjt tätningslinan med som luktar då?
Jag brukar ibland smörja med något typ PTFE-fett jag fått från jobbet och då
brukar det stinka ett tag under de kommande eldningarna!"
PTFE är en fluorplast som avger mycket farliga ämnen vid förbränning. Jag skulle inte använda det till att smörja en vedpanna med. Tidigare kollegor till mig har hamnat på sjukhus i syrgastält pga "teflonfrossa". Kosta på dig att köpa en burk grafitfett eller kopparpasta istället. Själv använder jag grafitfett, luktar också de första eldningarna.
"Det är inte grafitfett eller något annat du smörjt tätningslinan med som luktar då?
Jag brukar ibland smörja med något typ PTFE-fett jag fått från jobbet och då
brukar det stinka ett tag under de kommande eldningarna!"
PTFE är en fluorplast som avger mycket farliga ämnen vid förbränning. Jag skulle inte använda det till att smörja en vedpanna med. Tidigare kollegor till mig har hamnat på sjukhus i syrgastält pga "teflonfrossa". Kosta på dig att köpa en burk grafitfett eller kopparpasta istället. Själv använder jag grafitfett, luktar också de första eldningarna.
Redigerat:
Öööhh.. host, host! Vaaa?..Valbobygge skrev:Åskar skrev:
"Det är inte grafitfett eller något annat du smörjt tätningslinan med som luktar då?
Jag brukar ibland smörja med något typ PTFE-fett jag fått från jobbet och då
brukar det stinka ett tag under de kommande eldningarna!"
PTFE är en fluorplast som avger mycket farliga ämnen vid förbränning. Jag skulle inte använda det till att smörja en vedpanna med. Tidigare kollegor till mig har hamnat på sjukhus i syrgastält pga "teflonfrossa". Kosta på dig att köpa en burk grafitfett eller kopparpasta istället. Själv använder jag grafitfett, luktar också de första eldningarna.
Har prövat med ända upp till 20mm öppning på primären nu men det blir ingen som helst skillnad.. q(;^
p Tror det går att öka till 22-23mm (max), men det hjälper nog inte heller skulle jag tro..
Så.. För dåligt drag kanske? Diamatern på insatsröret är 154 står det ju på pappret, men röret är ovalt så jag ska kolla måtten imorrn.
Skulle det kunna hjälpa med en rökgasfläkt på toppen av pipan?
Skulle vilja ha en ändå. Skulle vara mycket fin att ha när man laddar i pannan
Eller är det så enkelt att luckorna helt enkelt inte håller tätt som Patrik skrev. För jag tror det är där oset kommer från. Den övre luckan luktar det starkt vid.
Kan inte skruva in gångjärnen till luckorna mer heller.
Packningarna ser ju ok ut men man vet ju aldrig.
Ska kika om luckorna är skeva imorrn också.
Så.. För dåligt drag kanske? Diamatern på insatsröret är 154 står det ju på pappret, men röret är ovalt så jag ska kolla måtten imorrn.
Skulle det kunna hjälpa med en rökgasfläkt på toppen av pipan?
Skulle vilja ha en ändå. Skulle vara mycket fin att ha när man laddar i pannan
Eller är det så enkelt att luckorna helt enkelt inte håller tätt som Patrik skrev. För jag tror det är där oset kommer från. Den övre luckan luktar det starkt vid.
Kan inte skruva in gångjärnen till luckorna mer heller.
Packningarna ser ju ok ut men man vet ju aldrig.
Ska kika om luckorna är skeva imorrn också.
Prova tvärtom en sista gång då? När pannan har brunnit 1,5-2 tim och är genomvarm så stryp primärluftspjällen rejält. Låt sekundärskruvarna stå på 3-4 varv. Är man lite snabb och har skruvdragaren redo så är det ingen fara att under drift stänga fläkten och justera primärspjällen.
Kolla även hörnen på tätningen av luckan. Det kan vara så att pannkroppens utåtstående plattjärn som möter tätningslisten går utanför/innanför luckans tätning.
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
56 kr inkl moms
Läs mer
Det tror jag att jag skippar. Då kommer jag aldrig att få ner gumman i pannrummet för att eldaÅskar skrev:
Jodå, det ser ut att ligga bra överallt faktiskt. Men det är luckorna som läcker. Det är jag tämligen säker på. Ska syna dom ordentligt imorgon. Packningarna kanske är kassa utan det syns.Valbobygge skrev:
Har mailat Polimex igen så får jag se vad dom tycker härnäst... :|
kanske packningen inte tätar tillräckligt,. tjockare packning kan ju va nått,.. rökgasf´läkt ska du inte behöva ja har bara 100 pipa och min panna läker ytterst lite i början när den är kall sen blir den varm o tät
ja har en maga... varför ja säger det där med luckorna är för min lucka till sotningen är ja tvungen att ha på samma sätt har gjort markering så att den inte blir fel för då läkte det mer,,
när du stänger luckan känns det som om packningen tätar el går den mot metall på en gång?
när du stänger luckan känns det som om packningen tätar el går den mot metall på en gång?