Byggahus.se

Orimligt dyr badrumsrenovering?

1. B
    Medlem Nivå 1
    mycket kan man göra själv om man ör någorlunda händig och har koll på de senaste reglerna. Hjälp finns här också....men skippa varianten som diy1 skriver om, den är ej ok.

2. U
    Medlem Nivå 1
    Det viktigaste tycker jag är golvvärme och en fläkt som eftergår länge efter dusch.
    Då har man lägre luftfuktighet i badrummet än i övriga huset.

3. N
    Medlem · Nivå 9
    Oj, då vart det ett vanligt rum med golvbrunn och kabin, kan man säga

4. K
    Medlem Nivå 1
    Det tar inte en månad att göra ett badrum själv. Alla har olika förutsättningar men räkna med 3 månader.

5. B
    Medlem Nivå 3
    3 månader på heltid? Det var väl ändå att ta i ...
    Som sagt jag ska ha matta och om det blir aktuellt att göra det själv så gör jag klart fram till mattläggaren kommer.

6. D
    Medlem · Nivå 20
    Nog för att det ofta tar längre tid än jag tror. Men 3månader för ett litet badrum är väl ändå att ta i.

7. F
    Medlem Nivå 3
    Det lönar sig ändå. Säg 30000:- efter skatt i tre månader blir 90000:-, då är det fortfarande billigare än de dyra offerterna!

Men det tog inte 3 månader för mig att bygga ett helt garage. Och inte att bygga pool med däck runt i somras. Och inte att renovera diverse andra rum i huset. Så satsa på 3 månader ledigt och njut lite av livet samtidigt!

• Laddar…
  8. E
    Medlem Nivå 1
    Vart i landet gjordes det arbetet, tycker priset låter väldigt bra. Skulle jag kunna få deras namn och nummer? :)

9. H
    Medlem Nivå 4
    Jag har kämpat med mitt 12m2 badrum i två år nu....Nu är iaf kakel o klinker på plats...efter mycket öl o svett...:)

10. B
    Medlem Nivå 3
    Är det tillåtet enligt GVK att dricka öl när man grejar ;)?

• Laddar…
  11. B
    Medlem Nivå 1
    jodå, bara man satt tätskikt så ölen man eventuellt spiller går att suga upp igen.....i annat fall kallas det missbruk och då kopplas soc in

• Laddar…
  12. T
    Husägare · Nivå 10
    Jag byggde också ca 8 m2 badrum själv. Tog ca 2 år... Men det var väl egentligen klart efter ca 9 månader. Då hade vi all klart och duscharna installerade. Men taklister och foder runt dörrarna tog 15 månader till att få dit. Egentligen är jag inte helt klar ännu. 1 dörr av 3 saknar fortfarande foder :seenoevil::rofl:

• Laddar…
  13. S
    Medlem · Nivå 7
    Gjorde 8m2 badrum (dusch+badkar) i min tillbyggnad på 6 månader med i snitt1- 2 dagars jobb i veckan, men då är det onödigt krångligt...så 35 - 50 dagar. Granitkeramik på diagonalen på golvet tog 3-4 dagar, pärlspont på 2/3 av väggarna och i tak, målat 3 lager med linoljefärg tog många dagar. (målat tätskikt under pärlsponten), kakel på 1/3 , platsbyggda kommod och spegelskåp, hörngolvbrunn mm. Första gången jag la flytspacklade, satte tätskikt, kaklade etc... Så gick inte jättefort, men blev riktigt bra! Slutsumman blev ca 120kkr, varav vvsaren tog 20k, elektriker 5k, gjutjärnsbadkar 18k, blandare 15k, golvklinker 12k osv.. Va tjänstledig 30 dagar, så ungefär 35k i förlorad inkomst. Men hade det lejts ut hade det blivit dyrt, tveksamt om hantverkare hade gått med på att sätta pärlspont..

14. H
    Medlem Nivå 4
    jo men annars blir det ju inte bra ju....
    För att orka läsa alla små regler behöver man något kallt att dricka och begrunda vad f^%#n de egentligen menar....:)

15. N
    Medlem Nivå 1
    De låter dyrt
    Varför klä in väggar bättre o putsa dom samt endast fuktspärr där du har våtrumzon 1 resterande kakla klinka utan fuktspärr så kan väggar andas