11 140 läst ·
40 svar
11k läst
40 svar
Organowood - våra erfarenheter
Sioo i KK ? Hemsidan lever, men ser i allabolag att inlett konkursförfarande 2025-09-10. Kan tillägga att vi haft Sioox behandlad altan i S och V läge i ca 14 år. Vi är mycket nöjda, inga problem alls. Snygg grå lyster, träet håller sig friskt. La på Sioox igen kanske efter 8-9 år. Tvättar årligen med deras såp-liknande rengöringsmedel. Litet konstigt att det är så olika erfarenhet av Sioox. Olika yttre miljöfaktorer ?L lumme skrev:Vill bara varna alla att använda Organowood eller Sioo (som nu gått i konkurs) Jag har själv bytt ut ca 150kvm trall som var i dåligt skick pga att jag som så många andra gick på spåret att det skulle vara bra som Sioo sagt. Bara de senaste åren har vi i byggbolag bytt väldigt många trädäck hos kunder pga att rötan fått sitt fäste. Det gemensamma är dessa två produkter och även om Organowod numera kallar sin nya och uppdaterade produkt Nova och ska vara bra så finns det tydligen de som tror att det plötsligt skulle vara bra. Tex så slutade Beijer med Organicwood men har fallit dit för deras uppdatering Nova. Men det kommer de ångra framöver, men vårt råd till alla är att låta bli dessa produkter är mitt enda råd
Hemma hos föräldrarna finns en altan i två delar där den ena är 40 år och den andra 30 år. Båda är icke impregnerade, men målade. I helt bra skick. De har tak så de är skyddade från direkt regn, fast åker det lite sidläges tar det sig in enkelt. Solen lyser på det också från syd.
Samma erfarenhet, tyvärr. Hör gärna av dig.P PETEKE skrev:Hej!
2020 lade vi om vår altan på ca 110 kvm. Vi valde då Organowood eftersom vi uppskattade att den var giftfri. Vi har den i direkt anslutning till poolen och tyckte att det giftfria alternativet lät positivt. Men jag var samtidigt riktigt skeptisk till att det var tillräckligt bra. Men efter att ha pratat med dem och fått försäkrat om att de uppdaterat produkten så körde vi på dem. Jösses, vilket misstag! Nu, 4,5 år senare är stora delar av altanen rutten och jag anser att vi blivit pålurade en sjukt dålig produkt. När vi kontaktade dem och reklamerade så var de (efter att ha krävt bilder och kvitton) beredda att ersätta oss med nytt Organowood. När vi meddelade att vi absolut inte ville ha mer av denna produkt utan få tillbaka pengarna, så var de inte beredda att ge oss det. Kändes verkligen som att de fått mycket klagomål och blivit ”experter” på klagande kunder. Typ att vi antingen fick godtag deras erbjudande eller ta det till Allmänna Reklamationsnämnden. Ett seriöst bolag hade ju skämts ögonen ur sig och direkt erbjudit att betala tillbaka det vi lagt ut.
Nu tog vi in en byggfirma som rev upp det ruttnande virket (samtidigt som de skrattade åt det ruttna virket och undrade vad i hela världen det var) och lade riktig trall på hela altanen.
Vi lärde oss en riktig läxa och ville bara dela med oss av dessa erfarenheter för dem som eventuellt funderat på att skaffa Organowood. Läs tidigare trådar noggrant och lägg därtill mina erfarenheter som alltså baseras på deras ”nya premium”-produkt så får ni nog en bra bild av läget.
Jag är övertygad om att regelbunden målning på otryckt virke är det som håller bäst i längden. Ser syrrans altan på Tjörn byggt på 60-talet. Visserligen har ett par brädor bytts under åren men trädäcket är fortfarande fint - det har dock skötts väl.
Nu är det ju modernt med ljusa, omålade däck. Mitt passerar nu 20 år. Tryckimpregnerat med såpskurning nästan vartannat år. "Nästan" innebär att vi haft bevattningsförbud vissa år då inget gjorts. Visst är mitt däck slitet, främst vid entren, men det är ett året-runt-hus. I mitt nästa liv ska jag nog ha målat trädäck ...
Nu är det ju modernt med ljusa, omålade däck. Mitt passerar nu 20 år. Tryckimpregnerat med såpskurning nästan vartannat år. "Nästan" innebär att vi haft bevattningsförbud vissa år då inget gjorts. Visst är mitt däck slitet, främst vid entren, men det är ett året-runt-hus. I mitt nästa liv ska jag nog ha målat trädäck ...
Produkter som diskuteras: "skurborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
Råkade skicka innan jag skrev klart. Menade såklart ironiskt, allt tidigare jag läst så har alla byggt fel enligt företaget.D diddysthlm skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden