P Pettman skrev:
Ungefär sådär ser vår altan också ut och den är byggd av tryckimpregnerat enligt husets förra ägare. Söderläge och troligen aldrig oljad.
Varför skulle du olja tryckimpregnerad virke?

• Gilla
sofftis och 2 till
  • Laddar…
L lumme skrev:
Vill bara varna alla att använda Organowood eller Sioo (som nu gått i konkurs) Jag har själv bytt ut ca 150kvm trall som var i dåligt skick pga att jag som så många andra gick på spåret att det skulle vara bra som Sioo sagt. Bara de senaste åren har vi i byggbolag bytt väldigt många trädäck hos kunder pga att rötan fått sitt fäste. Det gemensamma är dessa två produkter och även om Organowod numera kallar sin nya och uppdaterade produkt Nova och ska vara bra så finns det tydligen de som tror att det plötsligt skulle vara bra. Tex så slutade Beijer med Organicwood men har fallit dit för deras uppdatering Nova. Men det kommer de ångra framöver, men vårt råd till alla är att låta bli dessa produkter är mitt enda råd
Uh. Jag behandlade vårt däck med Sioo:x i Maj. :-( Är det skit?

Trädäcket jag byggde i tryckimp trallvirke för 15 år sedan behandlades med Nitor Wood Protection, vílket är en silikatbehandling precis som Sioo. Jag tvättade det sedan nästan årligen med såpa. Efter 10 år var det röta på flera ställen, bl a på balkongen i norrläge, men även på altan i söderläge. Man kunde utan ansträngning trycka en morakniv rakt genom brädorna. Jag kontaktade husleverantören eftersom trallen levererades av dem och det skulle vara 20 års garanti på trallvirket.
Garantivillkoren innebar att garantin endast gällde genomtrampning, annars kunde det vara hur ruttet som helst. De kunde ersätta de brädor som gått av när man gått på dem. Dock skulle jag visa följesedeln så att de skulle veta vilken leverantör av trallen de hade haft. Jag sa att de borde väl kunna ta reda på det genom husets leveransnr, men icke. Man skulle alltså spara följesedeln i 10 år. Så mycket var den garantin värd.

• Wow
  • Gilla
sofftis och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P Pettman skrev:
Ungefär sådär ser vår altan också ut och den är byggd av tryckimpregnerat enligt husets förra ägare. Söderläge och troligen aldrig oljad.
Finns inte en chans att tryckimpregnerat ser ut som ts altan efter 4,5 år…

Alla vet ju att tryckimpregnarat håller ca 20 år, och då kan det vara dags att byta, men inte för att det ruttnat, snarare att det börjar bli slitet.

Jag har en ca 20 år gammal altan jag tänker byta trallvirke på snart. Den är ca 60kvm och är inte ruttet någonstans, har knappt oljat det alls under alla år.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Finns inte en chans att tryckimpregnerat ser ut som ts altan efter 4,5 år…
Det påstod jag inte heller. Den var marginellt mindre ful när vi köpte huset 2021. Total ålder är nog typ 10-15 år. Så fort vi får ork och tid ska skiten väck och ersättas av en stenlagd uteplats.

C Christofe skrev:
Varför skulle du olja tryckimpregnerad virke?
För att hindra regn och snösmältning från att laka ur impregneringen samt minska fuktrörelser vilket får det att spricka över tid.

• Gilla
sofftis
  • Laddar…
P Pettman skrev:
För att hindra regn och snösmältning från att laka ur impregneringen samt minska fuktrörelser vilket får det att spricka över tid.
Aha, har inte oljat vårt tryckimpregnerade heller, då ska man alltså göra det.

Nissens
P Pettman skrev:
Det påstod jag inte heller. Den var marginellt mindre ful när vi köpte huset 2021. Total ålder är nog typ 10-15 år. Så fort vi får ork och tid ska skiten väck och ersättas av en stenlagd uteplats.
Som sagt, tryckimpregnerat ruttnar inte på det viset. Du påstod ju att ditt tryckimpregnerade trädäck såg ut som ts…

Jag lade mitt trädäck för ungefär 20 år sedan. Det har hållt väldigt bra, men är slitet nu. Tror att stommen är bra så det räcker att byta trall o räcke. 😊

S sofftis skrev:
Man kan göra det för att få det att hålla bättre. Jag brukar köra biltemas lösningsmedelsburna träolja (35% linolja, resten lösningsmedel). Vattenburen trä"olja" litar jag inte på för fem öre, det sista man vill ha i närheten när man oljar virke är fukt.

• Gilla
sofftis
  • Laddar…
Nissens
P Pettman skrev:
Man kan göra det för att få det att hålla bättre. Jag brukar köra biltemas lösningsmedelsburna träolja (35% linolja, resten lösningsmedel). Vattenburen trä"olja" litar jag inte på för fem öre, det sista man vill ha i närheten när man oljar virke är fukt.
Tror det är en myt att det håller sämre utan olja. Mitt däck har inte fått mycket olja och har funkat bra i 20 år.

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Cheesen
Nissens Nissens skrev:
Tror det är en myt att det håller sämre utan olja. Mitt däck har inte fått mycket olja och har funkat bra i 20 år.
Det finns långtidsstudier där man kunnat påvisa att en tryckt altan som oljas varje år får ungefär 5% längre livslängd... så 31 år istället för 30. Men oljan binder smuts så den oljade altanen ser sämre ut merparten av tiden.

• Gilla
Filbert och 2 till
  • Laddar…
Hur binder oxiderad olja smuts? Är det för ytan är smutsig och det dras in med oljan när man stryker på den?

Nissens
Cheesen Cheesen skrev:
Det finns långtidsstudier där man kunnat påvisa att en tryckt altan som oljas varje år får ungefär 5% längre livslängd... så 31 år istället för 30. Men oljan binder smuts så den oljade altanen ser sämre ut merparten av tiden.
Det blir ett dyrt år om man lägger all tid och pengar man lagt om man oljar varje år…

Och ett 30 år gammalt trädäck är nog rätt slitet ändå…

Cheesen
Z z_bumbi skrev:
Hur binder oxiderad olja smuts? Är det för ytan är smutsig och det dras in med oljan när man stryker på den?
Ytan blir fet så fint damm fastnar lättare.

S sofftis skrev:
Det finns mycket idéer och myter, jag har aldrig oljat tryckt virke.
Blir det torrt och spricker så det blir stickigt, så tar jag en slip kloss med 60 papper och slätar till.
Rötar det å man får byta en bräda så beror det på dålig impregnering.
Olja kanske e fint men jag tror inte det förlänger livslängden.

• Gilla
  • Älska
sofftis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.