1 140 läst ·
18 svar
1k läst
18 svar
Öppna upp rummet - riva innervägg
Inte i samband med det andra. Men normalt sett ja. Här fanns det ingen sådan vägg i övrigt i den riktningen. Ursäkta att jag inte var tydlig med detta.BirgitS skrev:
Skall man vara noggrann så beror det dessutom på våning och konstruktion i huset i övrigt. Jag har exempelvis inga bärande väggar på ovanvåningen, men tre tvärgående bärande väggar på bottenvåningen, man har lagt mellangolvet i husets längdriktning.
Hela nedanvåningen är bärande genom hela huset med antingen balk eller bärande väggar.pacman42 skrev:
Inte i samband med det andra. Men normalt sett ja. Här fanns det ingen sådan vägg i övrigt i den riktningen. Ursäkta att jag inte var tydlig med detta.
Skall man vara noggrann så beror det dessutom på våning och konstruktion i huset i övrigt. Jag har exempelvis inga bärande väggar på ovanvåningen, men tre tvärgående bärande väggar på bottenvåningen, man har lagt mellangolvet i husets längdriktning.
Ovanvåningen (1,5plans) har ett stort öppet allrum i mitten och 2rum på vardera sidan. Det ena rummet är mindre och har en innervägg. ”Bakom” finns garderob och en liten toalett.
Det finns kattvind på båda sidorna, ca 1-1,5m bred.
Hela reglen i taket ska inte bort, utan endast där vi vill öppna upp. Alltså den röda linjen.
Den reglen som står mot ytterväggen(blå) vill va plocka bort och den till höger där jag markerat med grönt kommer flyttas bort där väggen slutar.
Förstår det kanske inte är ”lätt” att svara på, hur vida man kan eller inte.
Men jag tänker att bärigheten bär ju ligga i takstolarna och ”golvet”. Kan inte alla fina termer så ber om ursäkt på förhand 🙈
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Så är det ju men då ska man vara medveten om att takstolarnas stödben går ner i kattvindsväggarna.J Jennie Blomqwist skrev:
Förutom bärande väggar finns det stabiliserande väggar som t.ex. gör att huset inte börjar luta eller vrider sig när det blåser hårt. Det som pacman42 skriver lite om i inlägg 14. Kattvindsväggarna kan ha en sån funktion förutom att "dölja" stödbenen.
Det beror helt på hur det ser ut ovan taket. Är det endast en tunnare regel som är fäst i taket är det bara att ta bort den. Är det en del av en bjälke som går igenom taket och ovansidan på vinden skulle jag inte ta bort den.J Jennie Blomqwist skrev:
Kan du kolla hur ovansidan på regeln slutar, är den dikt mot undertaket?
Klicka här för att svara