Vi ska öppna upp i ett rum, ett litet garderobs utrymme ska bli en del av rummet.
Där har tidigare suttit en dörr som vi nu tagit bort karmen till och börjat öppna upp.

Då såg vi att reglen upptill ligger ”nedanför” taket så det blir nivå skillnad.

Kan man ta kapa reglen i taket just där vi ska öppna upp? (Röd)
Samma med reglen till vänster mot ytterväggen, den borde vi kunna plocka bort utan problem väl? (Blå)
Och reglen till höger kommer vi flytta ut där gipsen slutar och kapa den i golvet. (Grön)

• Väggöppning med borttagna reglar, markerade med rött, blått och grönt, synlig isolering och gipsvägg i renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träregelstruktur och gul isolering i vägg där dörrkarm har tagits bort, synlig nivåskillnad mellan regel och tak.
    Skapa konto
Mats-S
Svar JA på all tre frågorna, dom har ingen funktion om ni river dörren mm.

Mats-S Mats-S skrev:
Svar JA på all tre frågorna, dom har ingen funktion om ni river dörren mm.
Det är ej den övre reglen som är satt för dörrens karm, utan den som ligger ovanför jag menar.

J Jennie Blomqwist skrev:
Det är ej den övre reglen som är satt för dörrens karm, utan den som ligger ovanför jag menar.
Den översta regeln skulle inte jag röra, den får ni klä in.

C Chefred skrev:
Den översta regeln skulle inte jag röra, den får ni klä in.
Okej, varför tänker du att man inte rör den? Du tänker den är bärande?
Rummet är ca 4m långt och sen är det ett öppet rum på 10m innan nästa rum kommer. Finns inga mer balkar på längden på ovanvåningen

Om du har en planritning så brukar man kunna se vad som är bärande

Okej, varför tänker du att man inte rör den? Du tänker den är bärande?
Rummet är ca 4m långt och sen är det ett öppet rum på 10m innan nästa rum kommer. Finns inga mer balkar på längden på ovanvåningen
Det är svårt att säga hur bärande den är, regeln som du tänker kapa är inte bärande. Men dem stående kan ha en viss bärighet.
Det kan också bara vara ett regelverk som väggen är byggd på.
Lite svårt att veta från att bara se bilder.
Är det bara dörrhålet som ska bli den lilla biten större, eller klacken mot ytterväggen ska också bort?

C Chefred skrev:
Det är svårt att säga hur bärande den är, regeln som du tänker kapa är inte bärande. Men dem stående kan ha en viss bärighet.
Det kan också bara vara ett regelverk som väggen är byggd på.
Lite svårt att veta från att bara se bilder.
Är det bara dörrhålet som ska bli den lilla biten större, eller klacken mot ytterväggen ska också bort?
Vår planritning är från 1975 och stämmer inte överens med hur huset ser ut, så de är svårt att förlita sig på den.
Tanken är att dörrhålet ska öppnas upp och bli större.
Den stående till höger är inte bärande då den inte är stum alls. Tanken är att den ut mot ytterväggen också ska bort ja.
Likaså den i taket där öppningen görs, kapas så att taknivån ligger på samma. Balken är nu ca 1-2cm nedanför taknivå

Discoman Discoman skrev:
Om du har en planritning så brukar man kunna se vad som är bärande
Den är från 75 och inte fullständig, stämmer ej överens med hur det ser ut i dagsläget heller

Den är från 75 och inte fullständig, stämmer ej överens med hur det ser ut i dagsläget heller
Den visar dock husets konstruktion, vilket är vad vi vill se

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Den visar dock husets konstruktion, vilket är vad vi vill se
Bild 2 visar hur väggen går nu, den gröna linjen. Det är den vi vill öppna upp ut mot fönstret där det varit en dörr. En öppning på ca 1,5m

• Ritning av hus med markerad sektion. Väggen vid röd linje planeras att öppnas upp mot fönster, tidigare dörröppning, cirka 1,5m bred.
    Skapa konto
  • Ritning med grön linje som visar en väggsträckning i ett rum, markerar planerad öppning på cirka 1,5 m där tidigare dörr fanns.
Så väggen fanns inte i original?

Dessutom går den i husets längdriktning. Och på vindsvåningen om jag tolkar ritningarna rätt.

Nej, den är inte bärande.

pacman42 pacman42 skrev:
Så väggen fanns inte i original?

Dessutom går den i husets längdriktning. Och på vindsvåningen om jag tolkar ritningarna rätt.

Nej, den är inte bärande.
1,5plans villa. Den delen av huset är en utbyggnad som gjordes 75.
Detta är planritningarna som lämnades in till kommunen och dem stämmer ej överens med hur det byggdes.
Ja, den går längs med huset. Ca 4m och huset är runt 18m långt. Den enda längsgående väggen på ovanvåningen

1,5plans villa. Den delen av huset är en utbyggnad som gjordes 75.
Detta är planritningarna som lämnades in till kommunen och dem stämmer ej överens med hur det byggdes.
Ja, den går längs med huset. Ca 4m och huset är runt 18m långt. Den enda längsgående väggen på ovanvåningen
Som sagt, den är inte bärande. Men eftersom det är en "vindsvåning" så bör ni vara lite observanta på rörelser i sidled. När ni tar bort regeln så kolla hur det är infäst ovan, det kanske vore bra att lägga en planka där då denna regel eventuellt har agerat ersättare för en styvning i sidled. Nu är jag lite överdrivet "orolig" här, men det är "better to be safe than sorry".

BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Dessutom går den i husets längdriktning.
Jag håller med om dina slutsatser men ovanstående förstår jag inte, det är väl snarare en indikering på att den skulle kunna vara bärande.
Kattvindsväggarna finns också. Har man öppnat upp dem något för t.ex. förvaring?

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.