Hej, vi bor i ett 50-talsradhus och har tankar om att öppna upp delar av huset till nock. Hur stort bedömer ni att det projektet skulle vara utifrån takets konstruktion? Bifogar några bilder. Vi kommer absolut ta hit en konstruktör för en ordentlig bedömning men skulle gärna höra era tankar också.
Hej och välkommen till forumet!
Jag tror att det isåfall är bäst att byta takstol till nya av saxtyp, det är ju ett rätt omfattande arbete och inget som jag rekomenderar nån som inte byggt hus förut att göra själv medans man bor i kåken.
Jag tror att det isåfall är bäst att byta takstol till nya av saxtyp, det är ju ett rätt omfattande arbete och inget som jag rekomenderar nån som inte byggt hus förut att göra själv medans man bor i kåken.
Kan ni leva med synliga takstolar är det inget konstigt projekt. Isolering mot yttertak finns det bra, färdiga lösningar för. Kontakta ändå en konstruktör som dubbelkollar om takstolarna behöver förstärkas (högbenen behöver ju nu bära innertak) och om det finns möjlighet att ta bort någon del av takstolarna.
Vi gjorde liknande operation men med lite annorlunda förutsättningar. Tack vara att vi hade innervägg som kunde ta lite last kunde vi ta bort alla synliga takstolar.
Vi gjorde liknande operation men med lite annorlunda förutsättningar. Tack vara att vi hade innervägg som kunde ta lite last kunde vi ta bort alla synliga takstolar.
Klicka här för att svara