6 532 läst ·
41 svar
7k läst
41 svar
Omvänd moms, vad är det för trams?
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Jo vid löpande räkning (inte fastpris), då får man ju betala vad det blir. Men om entreprenören givit en kostnadsuppskattning så får den inte överskridas med mer än 15%, trots att arbetet görs på löpande räkning. Givetvis kan det bli tilläggsarbeten, pga. något oförutsett, men det skall i så fall godkännas av beställaren innan tillget utförs.
Så som du skriver kan man ev. misstänka att eftersom entreprenören gett dig en offert ex. moms, vilket alltså inte är tillåtet ens om det anges att moms tillkommer. Då är givetvis även uppskattningen om underentreprenören ex. moms. Och har du godkänt att få offerten så att du själv får räkna ut momsen, så gäller det säkert även underentreprenörsdelen.
Så som du skriver kan man ev. misstänka att eftersom entreprenören gett dig en offert ex. moms, vilket alltså inte är tillåtet ens om det anges att moms tillkommer. Då är givetvis även uppskattningen om underentreprenören ex. moms. Och har du godkänt att få offerten så att du själv får räkna ut momsen, så gäller det säkert även underentreprenörsdelen.
Tyckte nog likadant, hade entrepenören inte gjort så, så skulle du kunnat få fakturan inkl moms plus ev påslag. Entrepenören var schysst, men glömde den omvända skatteskyldigheten!. Missa kan vi alla göra.harry73 skrev:
Min första tanke var att det i alla fall är schysst av entreprenören att bara skicka vidare fakturan och inte lägga 10 eller 15% på.
Är det totalentreprenad kan det vara bra att betala till din entreprenör eftersom garantiansvaret ligger där och då behöver du också en faktura därifrån.
Och vill du bestrida beloppet över 15% mer ska du också göra det hos entreprenören du har avtalet med.
Helt klart gör din entreprenör det lite enkelt för sig, i min värld skulle du haft denna fakturaJ j-o75 skrev:
från din entreprenör.
Det är honom du har affären med, hur ska han redovisa den betalningen i sin bokföring?
Han får ju in en betalning som han inte har en faktura på.
Har företagaren fakturerat för lite, tex glömt att lägga på moms, kan han naturligtvis skicka en tilläggsfaktura på det som inte blivit fakturerat. Då får man se den första fakturan som en delbetalning för att sedan få en slutfaktura.
Det hade jag givetvis betalat om det varit skäligt, men nu har han ju redan utan moms fakturerat mer än 15% över uppskattat pris. I offerten står inget om att han skulle anlita en utomstående firma för detta jobb. Då behöver väl inte jag betala mer eller hur ser man på det?E elmont skrev:
Missar är ju lätt att göra, men fakturan är ju redan utan moms högre än priset på offerten. Skall jag då vara glad för att han inte gjorde ytterligare påslag?J Jörgen Ö skrev:
För det första kunde du vägra att betala eftersom det inte var en faktura från din E.
Sen är det lite svårt för oss att svara på din fråga utan att veta mer. Vi vet t ex inte cad som står i avtalet.
Sedan kan det vara att en post blev lite dyrare och en annan lite billigare. Kanske UE gjorde även arbeten som föll under en annan post på offerten.
Med det sagt tror jag att du kan bestrida en faktura om den blir mer än 15% dyrare än budget. Då betalar man den delen man inte bestrider och bestrider resten.
Sen är det lite svårt för oss att svara på din fråga utan att veta mer. Vi vet t ex inte cad som står i avtalet.
Sedan kan det vara att en post blev lite dyrare och en annan lite billigare. Kanske UE gjorde även arbeten som föll under en annan post på offerten.
Med det sagt tror jag att du kan bestrida en faktura om den blir mer än 15% dyrare än budget. Då betalar man den delen man inte bestrider och bestrider resten.
Offerten bestod av tre delar. Den första exakt, den andra ett ca pris och den tredje var bara på inköp av ett fåtal delar för nätanslutning. Den första stämde på öret och den sista var också okej, men den mittersta faktureringen med ca pris avvek och det var den han hade en annan till att utföra. Eftersom offerten var utan moms så räknade jag givetvis med den och 15% plus på det. Fakturan var ytterligare lite högre men jag valde då att betala ändå för att slippa krångel.harry73 skrev:
För det första kunde du vägra att betala eftersom det inte var en faktura från din E.
Nu menar han dock att fakturan var utan moms, alltså avviker priset betydligt mot det uppgivna ca priset. Märkligt nog borde just den delen av arbetet vara det som skulle vara lättast att uppskatta.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 201 inlägg
Pris till konsumenter ska vara inklusive moms. Har entreprenören missat det är det hans problem. Hävda du de 15 procentens avvikelse utifrån estimatet inklusive moms, det får du igenom i domstol om det går så långt.
Visste du att alla priser du fick var ex moms är det förstås en annan sak, men främst moraliskt.
Visste du att alla priser du fick var ex moms är det förstås en annan sak, men främst moraliskt.
Det står tydligt i offerten att det är utan moms så det är inget problem. Problemet är som sagt att redan fakturan som jag trodde var inklusive moms låg i högsta laget mot det som var offererat. Om det dessutom tillkommer moms ovanpå det så är det ju helt plötsligt en avvikelse på 26% mot offererat.Nötegårdsgubben skrev:
Pris till konsumenter ska vara inklusive moms. Har entreprenören missat det är det hans problem. Hävda du de 15 procentens avvikelse utifrån estimatet inklusive moms, det får du igenom i domstol om det går så långt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 201 inlägg
Låter ju som om du har koll på vad du vill göra – bestrida den del av fakturan som överstiger 15 % av estimatet.
Så om frågan är varför man har omvänd moms till att börja med så handlar det om att hindra skattefusk. Ju senare i kedjan momsansvaret ligger, desto lättare att säkra pengarna för staten, typ.
Så om frågan är varför man har omvänd moms till att börja med så handlar det om att hindra skattefusk. Ju senare i kedjan momsansvaret ligger, desto lättare att säkra pengarna för staten, typ.
För att vara tydlig så tar jag ett enkelt exempel.
Jag får en offert med ett ca pris på 1000kr utan moms.
fakturan kommer på 1400 och jag tänker att det är 1000 plus moms plus lite felräknat så jag betalar.
Sedan kommer ett meddelande att jag betalt för lite! Det skall ju vara moms på dom 1400 också alltså 1750kr totalt mot 1250 som jag trott.
Summorna är bara ett exempel för att det skall bli lätt att räkna.
Jag får en offert med ett ca pris på 1000kr utan moms.
fakturan kommer på 1400 och jag tänker att det är 1000 plus moms plus lite felräknat så jag betalar.
Sedan kommer ett meddelande att jag betalt för lite! Det skall ju vara moms på dom 1400 också alltså 1750kr totalt mot 1250 som jag trott.
Summorna är bara ett exempel för att det skall bli lätt att räkna.