12 566 läst ·
92 svar
13k läst
92 svar
"Omöjligt" att få tag på en elektriker för uppdrag för närvarande?
Det där med förbjudet är inte helt sant! Om du vill göra jobbet helt själv så kan du göra alla dragningar, kopplingar, byten av kablar, dra nya kablar, byta eller montera nya koplingsdosor, strömbrytare, uttag samt montera fast armatur. Ingen kan förbjuda dej att göra det jobbet själv. Däremot så måste en elektriker med behörighet syna ditt jobb, så att allt är rätt kopplat och med rätt area på kablar osv. Sedan ansluter elektrikern till centralen (säkringspanelen) det du gjort när han godkänt ditt arbete! Då är du trygg om det händer något där försäkringen träder in och misstankar finns att det är elfel!T Thomas_Blekinge skrev:
Jag gör precis som du hela jobbet inklusive anslutning i säkringspanelen och byter ofta ut gamla säkringspaneler med för få säkringar till större med ofta dubbelt så många säkringar. Jag har jobbat som elektriker i nästan 40 år, aldrig behövt behörighet eftersom chefselektrikern kollat och godkänt, då har jag också sluppit känna ansvar för jobbet!
Som vi elektriker säger: -Friskt kopplat hälften brunnet!
Mvh. Jerry.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 895 inlägg
Nu är du fel ute. Om man arbetar som elektriker så är det företaget som har auktorisationen, tidigare vad det kanske din chef. Som privatperson får man inte dra själv och en elektriker får inte komma efter och godkänna. Om man sen bryr sig eller inte, men juridiskt har du fel. Jag antar att chefen inte varit och dubbelkollat varenda koppling du gjort, så du bör enligt mig känna ansvar för ditt arbete.M MagnumphotO skrev:Det där med förbjudet är inte helt sant! Om du vill göra jobbet helt själv så kan du göra alla dragningar, kopplingar, byten av kablar, dra nya kablar, byta eller montera nya koplingsdosor, strömbrytare, uttag samt montera fast armatur. Ingen kan förbjuda dej att göra det jobbet själv. Däremot så måste en elektriker med behörighet syna ditt jobb, så att allt är rätt kopplat och med rätt area på kablar osv. Sedan ansluter elektrikern till centralen (säkringspanelen) det du gjort när han godkänt ditt arbete! Då är du trygg om det händer något där försäkringen träder in och misstankar finns att det är elfel!
Jag gör precis som du hela jobbet inklusive anslutning i säkringspanelen och byter ofta ut gamla säkringspaneler med för få säkringar till större med ofta dubbelt så många säkringar. Jag har jobbat som elektriker i nästan 40 år, aldrig behövt behörighet eftersom chefselektrikern kollat och godkänt, då har jag också sluppit känna ansvar för jobbet!
Som vi elektriker säger: -Friskt kopplat hälften brunnet!![]()
Mvh. Jerry.
Håller med till 100%, saknar du egna kontakter är lokala fb-grupper bästa vägen, oftast lokala förmågor som folk är nöjda med.Kvackatore skrev:
Alla offerttjänster är i mina ögon sett mest ett skämt i dagsläget, ren Happy go lucky om det blir bra eller blir något.
Jo, visst är det så som du skriver! Lagar och bestämmelser har blivit tuffare med åren. Tyvärr så har jag inte hört en susning om att man inte får göra eljobb själv utan behörighet även om man kan och klarar jobbet. Ett av mina största jobb som jag gjort var i mitten av 80-talet. Då drog jag all el från att byta från 16 A till 35 A huvudsäkringar i inkommande kraft till att dra och montera allt i en verkstad på c:a 100 kvadrat.
Det var massor av uttag både enfas och trefas, fasta installationer av maskiner m.m. I ett ganska stort rum skulle det vara 2,5 meter mellan alla enfasuttag runt väggarna i hela rummet. Det plus all belysning var ett drygt jobb som tog sin tid. I det fallet ringde jag, en elektriker jag känner och som hade behörighet. Jag ville att han skulle komma och kolla hela jobbet. Svaret blev, anslut själv och kolla att allt lirar, du har ju för fan jobbat med el längre än jag! Så blev det och den verkstaden är i full gång än idag!
Det var massor av uttag både enfas och trefas, fasta installationer av maskiner m.m. I ett ganska stort rum skulle det vara 2,5 meter mellan alla enfasuttag runt väggarna i hela rummet. Det plus all belysning var ett drygt jobb som tog sin tid. I det fallet ringde jag, en elektriker jag känner och som hade behörighet. Jag ville att han skulle komma och kolla hela jobbet. Svaret blev, anslut själv och kolla att allt lirar, du har ju för fan jobbat med el längre än jag! Så blev det och den verkstaden är i full gång än idag!
Inget jobb är för litet om man får betalt för det man gör.Farstatjej90 skrev:
Väntade i 6 år innan du gjorde jobbet själv? Du funderade aldrig på att fråga någon annan elfirma under tiden?U Uno Mögel skrev:
Inget du borde göra med tanke på att det är förbjudet enligt lag. Stor risk för dig och andra , och om något händer står du där utan försäkring. Tänk om och gör rätt.T Thomas_Blekinge skrev:
Liten ort med litet utbud. Har tidigare försökt att få tag i andra med löften om att dom ska återkomma, men utan att det händer något. Vissa saker kräver inga högskolepoäng direkt för att klara av, så i stället för att vänta på drögar som aldrig får tummen ur så är det bättre att göra det själv.Keiller skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 895 inlägg
Det här ryktet om att man står utan försäkring kommer då och då, ingen har någonsin kunnat hänvisa till något. Det är väl något man hört bara. Själv har jag hört folk säga att jorden är platt, men jag får inte runt och säger det ändå.N Nergårds-Anna skrev:
Om det är en stor risk för personen eller för andra beror helt på om arbetet utförs korrekt och bra eller inte.
Det är sant att det är brottsligt. Så är det även att köra aningen för fort. För fortkörning finns det dock en reell risk att straffas.N Nergårds-Anna skrev:
Vilken risk då?N Nergårds-Anna skrev:
Ja det vet en del här på forumet. Varifrån denna kunskap kommer är dock rätt oklart...N Nergårds-Anna skrev:
Ja visst bör arbetet utföras korrekt. Här är vi helt eniga.N Nergårds-Anna skrev:
Alfredo skrev:
Nej, jag var anställd på olika tekniska företag från 1960 och fram till 1964. Jag startade eget företag direkt efter lumpen 1965 och har sedan enbart jobbat som freelance i resten av mitt liv. Jag utbildade mej till tekniker och konstruktör genom självstudier och har sedan drivit tre olika företag fram till dagen för min pension.Alfredo skrev:
Elektrikerjobbet fick jag av det företag som köpte lokalen för att bygga upp en verkstad. Alltså arbetade jag helt och fullt i egen regi och fakturerade hela anläggningsjobbet till det företaget.
Nu som 80-åring och pancho freelance-arbetar jag med att utföra tekniska och mekaniska arbeten, ofta med komplicerade problemlösningar. Min erfarenhet, kunnande och mycket omfattande breda tekniska kunskap samt stora kontaktnät är en anledning till att jag fortfarande blir anlitad. Jag kan berätta att jag har mindre fritid som pancho än när jag drev mina företag.