14 689 läst ·
93 svar
15k läst
93 svar
"Omöjligt" att få tag på en elektriker för uppdrag för närvarande?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Jag har tänkt samma tanke. Jag misstänker att det inte är så enkelt som man skulle kunna tro. Annars hade iallafall någon elfirma satsat på det.S Staffan-N skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Men om något händer. Blir det en eldsvåda t.ex. och det beror på elinstallation är jag rätt säker på att FB vill veta vem som har gjort arbetet, om det inte är en inte behörig, då kommer FB ha åsikter om det.jbr skrev:
Redigerat:
Det vill de möjligen men de flesta ägare till lite äldre byggnader har nog väldigt svårt att besvara den frågan och det ses knappast som något märkligt. Jag äger exempelvis flera elanläggningar och det är en väldigt liten delmängd av dessa som jag vet vem som utfört.H HEM2121 skrev:
Har funderat över detta när jag pulat lite mer än man egentligen får. Om det börjar brinna nekar man ju så klart till att man rört något. Men brandutredarna är ju riktigt duktiga. Det blir ju ganska uppenbart vem som bär ansvaret om komponenterna är så moderna att de bara kan ha installerats under senaste ägarens tid.Alfredo skrev:
Och? Jag har haft flera "gubbar" som pulat i mina anläggningar och jag kan inte namnge någon av dem. Det existerar ingen skyldighet att spara den typen av dokumentation och vem minns sådant när det gått några år?S Staffan-N skrev:
I princip är det väl omöjligt att veta vilken person (med namn och personnummer( som utfört arbetet om man inte gjort jobbet själv... Vilken firma som gjort arbeten på ens fastigheter är ju betydligt lättare att hålla reda på om man sparar fakturor.Alfredo skrev:
Haft samma problem. Ett företag jag anlitat flera gånger. I somras blev utebelysningen utslagen av åskan, då kom de dagen efter jag ringde. Nu i höst behövde jag anlita dem för omdragning av el, efter ombyggnation av en carport. Det tog 5 veckor innan de kom. Ringt flera andra bolag som var o tittade på jobbet men hörde aldrig mer av sig. Antar alla har fullt upp så länge rotavdraget är 50 %.B bixt skrev:Jag bor i en mellanstor svensk kommun. Försökt få tag på en elektriker för olika uppdrag i mitt hem. Ringt och mejlat diverse elföretag som utför detta. Att mejla verkar hopplöst, gjorts till tre olika företag - utan återkoppling. Då har jag haft något bättre lycka när det gäller telefonsamtal. Finns företag, men de kan inte säga när de har möjlighet. Läs typ: "Vi ringer när det dyker upp tid och vi kan komma". Veckorna och månaderna går och ännu ingen elektriker...
Har andra upplevt motsvarande vad jag beskriver med svårighet att få tag på en elektriker för att utföra uppdrag på senare tid?
Jag tänkte att det var en bransch i kris med tanke på att rotavdraget höjts. I stället verkar den vara rejält överhettad. I alla fall i mitt närområde.
Samma här... har väntat i över 6 år på en elfirma som lovade fixa lite elarbeten åt mig. Ser dom titt som tätt, men inte en antydan till att komma och fixa det dom lovat. Slutade med att jag gjorde allt själv. Och den firman lär jag aldrig någonsin anlita för något jobb överhuvudtaget.T Thomas_Blekinge skrev:
Nej.H HEM2121 skrev:
Det är husägaren som ansvarar för sin anläggning och det är husägaren som tecknar försäkring.
Försäkringsbolaget är möjligen intresserat av huruvida något som inte är fackmannamässigt utfört är en trolig brandorsak men knappast vem utföraren är.