F fribygg skrev:
min elektriker gillar för övrigt kontanter
Då kan man inte få ROT-avdrag

J
S sjoelund skrev:
Brukar vara billigare ändå😉

Fairlane
H HEM2121 skrev:
Det tror du att FB accepterar? Vad blir konsekvenserna av det om det inte är rätt utfört? Då blir det förmodligen husägare som står för allt.
Mitt hus är äldre än mig, jag har givetvis ingen koll på vilken firma som gjort vad i huset. Det står ett telefonnummer på diazed-centralen, till en firma som troligen inte existerar längre, telefonnumret gör det garanterat inte. Säljer jag mitt hus imorgon kommer den nya ägaren inte veta vilken firma som kopplade in laddboxen, det är mitt kvitto.
Så här ser nog verkligheten ut för väldigt många hus. Det är också välkänt att många hus har installationer utförda av icke-behöriga, ändå är man inte försäkringsbolagen reflexmässigt avslå krav, märkligt.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Steen P och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nu är du fel ute. Om man arbetar som elektriker så är det företaget som har auktorisationen, tidigare vad det kanske din chef. Som privatperson får man inte dra själv och en elektriker får inte komma efter och godkänna. Om man sen bryr sig eller inte, men juridiskt har du fel. Jag antar att chefen inte varit och dubbelkollat varenda koppling du gjort, så du bör enligt mig känna ansvar för ditt arbete.
mja..elinstallations-företaget måste vara registrerat hos elsäkerhetsverket och ha ett egenkontrollprogram i vilket det är uppgivet vem som innehar el-auktorisationen, ansvaret är överflyttat på företagen sen 7-8 år tillbaka, men inte auktorisationen

S sjoelund skrev:
Det blir sannolikt inte lönsamt att administrera ROT avdrag för enstaka timme elektriker arbete, vore det heldag eller vecka man lejde hjälp komme väl saken i ett annat läge och förmodligen åker man då på "bilkostnad" 695kr per dag om man vill nyttja ROTavdraget.

B bixt skrev:
Jag bor i en mellanstor svensk kommun. Försökt få tag på en elektriker för olika uppdrag i mitt hem. Ringt och mejlat diverse elföretag som utför detta. Att mejla verkar hopplöst, gjorts till tre olika företag - utan återkoppling. Då har jag haft något bättre lycka när det gäller telefonsamtal. Finns företag, men de kan inte säga när de har möjlighet. Läs typ: "Vi ringer när det dyker upp tid och vi kan komma". Veckorna och månaderna går och ännu ingen elektriker...

Har andra upplevt motsvarande vad jag beskriver med svårighet att få tag på en elektriker för att utföra uppdrag på senare tid?

Jag tänkte att det var en bransch i kris med tanke på att rotavdraget höjts. I stället verkar den vara rejält överhettad. I alla fall i mitt närområde.
Inte el men snickare. Fyra olika företag men ingen återkopplade. Inte konstigt att det dyker upp de som jobbar svart då ingen vit verkar vilja utföra jobbet!

B bixt skrev:
Jag bor i en mellanstor svensk kommun. Försökt få tag på en elektriker för olika uppdrag i mitt hem. Ringt och mejlat diverse elföretag som utför detta. Att mejla verkar hopplöst, gjorts till tre olika företag - utan återkoppling. Då har jag haft något bättre lycka när det gäller telefonsamtal. Finns företag, men de kan inte säga när de har möjlighet. Läs typ: "Vi ringer när det dyker upp tid och vi kan komma". Veckorna och månaderna går och ännu ingen elektriker...

Har andra upplevt motsvarande vad jag beskriver med svårighet att få tag på en elektriker för att utföra uppdrag på senare tid?

Jag tänkte att det var en bransch i kris med tanke på att rotavdraget höjts. I stället verkar den vara rejält överhettad. I alla fall i mitt närområde.
Fuldstændig umuligt i øjeblikket, så jeg er begyndt at fikse nogle af tingene selv. Så får jeg også gjort det helt gratis.

P
F Festlund skrev:
Det är för att alla vill ha gjort jobben innan årsskiftet pga. just ROT’en. Det har redan varit svårt tidigare att hitta bra hantverkare inom rimlig tid, nu är det svårare även när klåparna till och med är långt bokade.
Jag har tänkt samma. Skulle gärna flyttat allt till januari istället om jag vetat att de tar på sig mer än de hinner/orkar.

H
Fairlane Fairlane skrev:
Mitt hus är äldre än mig, jag har givetvis ingen koll på vilken firma som gjort vad i huset. Det står ett telefonnummer på diazed-centralen, till en firma som troligen inte existerar längre, telefonnumret gör det garanterat inte. Säljer jag mitt hus imorgon kommer den nya ägaren inte veta vilken firma som kopplade in laddboxen, det är mitt kvitto.
Så här ser nog verkligheten ut för väldigt många hus. Det är också välkänt att många hus har installationer utförda av icke-behöriga, ändå är man inte försäkringsbolagen reflexmässigt avslå krav, märkligt.
Nu är det ju en riktigt gammal anläggning utan att det har blivit någon brand.

Fairlane
H HEM2121 skrev:
Nu är det ju en riktigt gammal anläggning utan att det har blivit någon brand.
Det stämmer såklart, men alla delar är inte så gamla. Förra ägarna gjorde om delar och ägarna innan det också. Jag har såklart inte en blekaste aning om vilka elektriker de har anlitat.
Generellt frågar nog inte försäkringsbolagen om utförare, men visst är det väldigt uselt utfört med telefonkabel etc sån händer det säkert.

H
Fairlane Fairlane skrev:
Det stämmer såklart, men alla delar är inte så gamla. Förra ägarna gjorde om delar och ägarna innan det också. Jag har såklart inte en blekaste aning om vilka elektriker de har anlitat.
Generellt frågar nog inte försäkringsbolagen om utförare, men visst är det väldigt uselt utfört med telefonkabel etc sån händer det säkert.
Upptäcker FB att det är fel utfört så försöker säkert FB att slingra sig ur. Sen beror det på handläggaren såklart.

Fairlane
H HEM2121 skrev:
Upptäcker FB att det är fel utfört så försöker säkert FB att slingra sig ur. Sen beror det på handläggaren såklart.
Är det så givet?
Som sagt, jag kan ha en koppling som utfördes under förra eller förrförra ägaren (vi är fortfarande inom 10 år här) som kanske orsakar en brand. Det är nog inte en helt ovanlig situation. Visst händer det att försäkringsbolag nekar ersättning, men jag tror snarare att det är undantaget, medan du verkar se det som standard.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
H
Fairlane Fairlane skrev:
Är det så givet?
Som sagt, jag kan ha en koppling som utfördes under förra eller förrförra ägaren (vi är fortfarande inom 10 år här) som kanske orsakar en brand. Det är nog inte en helt ovanlig situation. Visst händer det att försäkringsbolag nekar ersättning, men jag tror snarare att det är undantaget, medan du verkar se det som standard.
Standard är väl att FB försöker komma undan trots solklara ärenden, skriver av egen erfarenhet, det har dock inte gällt elinstallationer.

Fairlane
H HEM2121 skrev:
Standard är väl att FB försöker komma undan trots solklara ärenden, skriver av egen erfarenhet, det har dock inte gällt elinstallationer.
Ok
Mina erfarenheter är inte sådana.

En bil som skulle lösas in erbjöd de ett högre belopp än jag själv trodde jag kunde få och sen höjdes beloppet när jag sa att de missat någon utrustning.

Barn som skadats i skidbacken och som inneburit sjukhusvård, där tog försäkringsbolaget själva upp att föräldrarna missat att ansöka om ersättning för förlorad arbetsinkomst.

Jag vet även någon som fått full ersättning för ett fuktskadat badrum, där det faktiskt var felbyggt av de som gjorde jobbet svart.

Etc

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
H
Fairlane Fairlane skrev:
Ok
Mina erfarenheter är inte sådana.

En bil som skulle lösas in erbjöd de ett högre belopp än jag själv trodde jag kunde få och sen höjdes beloppet när jag sa att de missat någon utrustning.

Barn som skadats i skidbacken och som inneburit sjukhusvård, där tog försäkringsbolaget själva upp att föräldrarna missat att ansöka om ersättning för förlorad arbetsinkomst.

Jag vet även någon som fått full ersättning för ett fuktskadat badrum, där det faktiskt var felbyggt av de som gjorde jobbet svart.

Etc
Vilket FB har du? Det verkar toppen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.