Kvackatore Kvackatore skrev:
ROT innan årsskiftet är absolut bidragande faktor. Men jag skulle tipsa om att söka i lokala Facebook-gruppen, brukar vara någon likasinnad som redan efterfrågat lokala elektriker med gott renommé, annars kan du bli den första. Den vägen går jag nästan alltid när jag skall ha tag i en hantverkare.
Sökte också lokal hantverkare för takomläggning. Valde en lokal. Det är ju bra heter det...
Rötägg var det. Inte uppdaterad på sina egna branschregler, ville inte byta ut en rutten nockbräda för det tog ju massa tid (vilket han så klart fick extra betalt för), tog genvägar lite här och där, hafsade och slarvade, saltade fakturan, blev riktigt otrevlig, hade ingen dagbok utan den upprättades i efterhand 14 dagar efter begäran om att skicka in den...

Så faktum är att även rötäggen till hantverkare måste ju bo någonstans och dessa rötägg blir ju inte bra hantverkare bara för att dom jobbar åt kunder på hemmaplan. Ett rötägg är alltid ett rötägg.

• Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
H hakan_o skrev:
Sökte också lokal hantverkare för takomläggning. Valde en lokal. Det är ju bra heter det...
Rötägg var det. Inte uppdaterad på sina egna branschregler, ville inte byta ut en rutten nockbräda för det tog ju massa tid (vilket han så klart fick extra betalt för), tog genvägar lite här och där, hafsade och slarvade, saltade fakturan, blev riktigt otrevlig, hade ingen dagbok utan den upprättades i efterhand 14 dagar efter begäran om att skicka in den...

Så faktum är att även rötäggen till hantverkare måste ju bo någonstans och dessa rötägg blir ju inte bra hantverkare bara för att dom jobbar åt kunder på hemmaplan. Ett rötägg är alltid ett rötägg.
Tråkigt, lokal behöver ju inte alltid vara bra. Vad jag menade är att när någon frågar efter hantverkare i en lokal grupp så brukar oftast lokalbor ge rekommendationer, inte att hantverkarna själva skall svara på inlägget. Det är ju naturligtvis inga garantier men jag ser det som mer tillförlitligt än en random rekommendation på google eller trustpilot.

F fribygg skrev:
Vilken firma som gjort arbeten på ens fastigheter är ju betydligt lättare att hålla reda på om man sparar fakturor.
Fast om huset har brunnit så har antagligen även de sparade fakturorna brunnit. Så om man gjort eljobbet själv så är det nog rätt enkelt att hitta på en tillräckligt trovärdig förklaring som försäkringsbolaget inte kan motbevisa.

L lbgu skrev:
Fast om huset har brunnit så har antagligen även de sparade fakturorna brunnit.
Jag tror att många numera får sina fakturor från såväl försäkringsbolag som elfirmor elektroniskt och därmed har dem sparade.

F fribygg skrev:
Jag tror att många numera får sina fakturor från såväl försäkringsbolag som elfirmor elektroniskt och därmed har dem sparade.
Och jag tror raka motsatsen då fler internetbanker verkar spara e-fakturor mycket kort tid.

https://www.swedbank.se/privat/betala-och-overfora/betala-rakningar-och-fakturor/e-faktura.html
"Dina e-fakturor sparas under Historiska betalningar/överföringar i upp till 18 månader."

https://www.handelsbanken.se/sv/privat/vardagstjanster/konton-och-betalningar/betala-rakningar
"Med e-faktura sparas dina räkningar i 18 månader i internetbanken. På så sätt kan du enkelt gå tillbaka och titta på gamla räkningar på ett och samma ställe, istället för att leta i pappershögar."

• Gilla
Steen P och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vad har det för betydelse? Så länge det skickas pappersfakturor så kan man säga att kvittot brann upp. Faktiskt en rätt trolig förklaring om det handlar om en brand i ett hus.Hur ska försäkringsbolaget veta vilken typ av faktura som skickats?

L lbgu skrev:
Vad har det för betydelse? Så länge det skickas pappersfakturor så kan man säga att kvittot brann upp. Faktiskt en rätt trolig förklaring om det handlar om en brand i ett hus.Hur ska försäkringsbolaget veta vilken typ av faktura som skickats?
Det är ju bara om man typ har bank och försäkringsbolag i samma bolag som de vet eller kan kolla om man betalar sin elektriker elektroniskt (min elektriker gillar för övrigt kontanter)

F fribygg skrev:
Det är ju bara om man typ har bank och försäkringsbolag i samma bolag som de vet eller kan kolla om man betalar sin elektriker elektroniskt (min elektriker gillar för övrigt kontanter)
Brukar inte bankverksamheten och försäkringsverksamheten vara lite åtskilda. Frågan är alltså ifall en på försäkringssidan kan få ut en försäkringskunds banktransaktioner utan att bryta mot någon banksekretess.

Sen kan man ju betalat fakturan på något sätt som inte inte involverar just den banken. Hela min poäng är att det i princip är omöjligt för försäkringsbolaget att kunna få reda på vem som gjort eljobbet ifall man säger att kvittot brunnit upp och att man glömt vad firman hette.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
B bixt skrev:
Jag provade detta idag. Verkar det mest lovande hittills. Tack!
Har annars tips på kanonbra firma som fixade elen i utbyggnaden av min stuga i somras och som nu lämnat offert på jobb i min lägenhet, Uppsala/Knivsta.

B bixt skrev:
Jag bor i en mellanstor svensk kommun. Försökt få tag på en elektriker för olika uppdrag i mitt hem. Ringt och mejlat diverse elföretag som utför detta. Att mejla verkar hopplöst, gjorts till tre olika företag - utan återkoppling. Då har jag haft något bättre lycka när det gäller telefonsamtal. Finns företag, men de kan inte säga när de har möjlighet. Läs typ: "Vi ringer när det dyker upp tid och vi kan komma". Veckorna och månaderna går och ännu ingen elektriker...

Har andra upplevt motsvarande vad jag beskriver med svårighet att få tag på en elektriker för att utföra uppdrag på senare tid?

Jag tänkte att det var en bransch i kris med tanke på att rotavdraget höjts. I stället verkar den vara rejält överhettad. I alla fall i mitt närområde.
Håller med, hopplöst att få tag på bra hantverkare, de som kan komma snabbt, vill du inte ens ha in i ditt hus... det är mina erfarenheter !

H
jbr jbr skrev:
Nej.

Det är husägaren som ansvarar för sin anläggning och det är husägaren som tecknar försäkring.
Försäkringsbolaget är möjligen intresserat av huruvida något som inte är fackmannamässigt utfört är en trolig brandorsak men knappast
Åter ingen! Om det är FEL utfört vill säkert FB veta vem som har utfört arbetet och har då FB säkert en del att säga.

Fairlane
H HEM2121 skrev:
Åter ingen! Om det är FEL utfört vill säkert FB veta vem som har utfört arbetet och har då FB säkert en del att säga.
Det var ju en firma jag anlitade, minns inte riktigt vad de heter ...

H
Fairlane Fairlane skrev:
Det var ju en firma jag anlitade, minns inte riktigt vad de heter ...
Det tror du att FB accepterar? Vad blir konsekvenserna av det om det inte är rätt utfört? Då blir det förmodligen husägare som står för allt.

H HEM2121 skrev:
Det tror du att FB accepterar?
Ja det tror i alla fall jag. De flesta har nog väldigt svårt att ta reda på vem som utfört elinstallationerna i den anläggning de äger. Försäkringsbolagen är rimligen väl införstådda med hur verkligheten ser ut.

H HEM2121 skrev:
Vad blir konsekvenserna av det om det inte är rätt utfört? Då blir det förmodligen husägare som står för allt.
Varför tror du det?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Om det vore vanligt att försäkringsbolag nekar erstättning vid brand, så tror jag att vi skulle se massor med snyfthistorier i kvällspressen. De fall man läser om brukar väl handla om misstänkt mordbrand/försäkringsbedrägeri.

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.