H hempularen skrev:
Uppenbarligen kan en obehörig elfirma komma via bra byggare. Nu är det några år sedan.
Fast vem företaget väljer att lägga det på kan ju vara en underentreprenör.

De första fyra elektrikerna jag kontaktade skulle återkomma. Vilket de inte gjorde. Den femte håller jag hårt i, han har kommit tre gånger, en för ett större jobb, två gånger för småjobb. Riktigt skönt att ha någon som gör det han säger att han ska göra!

• Gilla
Mr.Hammer och 11 till
  • Laddar…
K Karl Heinz skrev:
Hur ska någon kunna veta vem som gjort elarbetet ifall det skulle granskas?
ja just det lägg till det så blir det ännu enklare att hitta elektrikare

R Rolle85 skrev:
Elektrikerna tar hellre större jobb där de får jobba under en längre tid och fakturera löpande. Ett mindre jobb med att byta lite dimmers, sätta några nya elluttag osv kan de möjligen göra om de har extrem jobbtorka. Annars är de inte värt de för dem.
Lägg ut uppdraget på offerta.se istället tex och se om någon nappar. Då kommer de som har tid att kontakta dig för att dryga ut arbetsveckan.
där håller alla misslyckade företag till, och resten oseriösa

• Gilla
Revhiet1 och 2 till
  • Laddar…
Ja kanske.
Om nån bor i Göteborg så har jag en kille som gör småjobb efter 17.00

R Rolle85 skrev:
Fast på offerta så behöver registrerat företag visa vilka certifikat och behörigheter de besitter. Sen vem som väl skickas ut på uppdraget vet man ju inte oavsett om man ringer till en firma eller finner dem på nätet?
nä du kan köra kyla utan cert öht tex

Toppen

G
Personligen skulle jag om jag vore elektriker aldrig göra jobb "på sidan av" åt vänners kompisars syskon, eller dylikt. Om nåt skulle hända (även om orsaken var något helt annat) kan man vara säker på vems namn som dyker upp. Gemene man ser ingen skillnad mellan att "dra lite el" eller "byta en dörr".

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Ja kanske.
Om nån bor i Göteborg så har jag en kille som gör småjobb efter 17.00
Är han söt?

• Haha
  • Gilla
Edvert och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det kan vara en fördel om du hittar någon riktigt lokal elfirma, typ inom några kvarter.
Jag provade detta idag. Verkar det mest lovande hittills. Tack!

• Gilla
Revhiet1 och 2 till
  • Laddar…
H
jbr jbr skrev:
Vad spelar det för roll vem som har gjort jobbet...
...och vem skulle granska?
Om något händer med pga elarbetet.

K Karl Heinz skrev:
Hur ska någon kunna veta vem som gjort elarbetet ifall det skulle granskas?
H HEM2121 skrev:
Om något händer med pga elarbetet.
Det är inte vem som har utfört elarbetet som är intressant, utan det är hur det är utfört.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
B bixt skrev:
Jag provade detta idag. Verkar det mest lovande hittills. Tack!
Det kan vara två fördelar med en riktigt lokal firma. Dels så blir det praktiskt enklare för dem att komma för ett litet jobb. De kan skjuta in det på väg till ett mer schemalagt jobb. Kan man sedan dessutom själv vara flexibel med tiden så förenklas det också.

Dels vill de ofta hålla sig med gott rykte i närområdet, de har troligen en avsevärd del av sina kunder i området.

Men man bör givetvis hålla lite koll på omdörmena, även fifflarfirmorna finns ju i någons närområde.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Det är inte vem som har utfört elarbetet som är intressant, utan det är hur det är utfört.
Det beror helt på vilket fokus man har. Är man intresserad av en elanläggnings skick eller vill man straffa en eventuell brottsling? Två väldigt skilda saker.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Borde det inte vara så enkelt att man prissätter småjobben så att de blir lönsamma? Med tanke på hur svårt det är att hitta hantverkare för dylika jobb så borde ju folk vara beredda att betala extra.

Själv är jag lyckligt lottad med en pensionerad svärfar som har behörighet...

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.