Sverige närmar sig EU:s nivåer av energifattigdom, där vissa saknar tillräcklig uppvärmning, belysning eller el för att laga mat, enligt forskaren Jenny von Platten vid Stockholm Environmental Institute.

Energifattigdom drabbar främst låginkomsttagare i bostäder med ineffektiva och dyra värmesystem, vilket ökar både kostnader och social isolering. ”Det handlar ju i grund och botten om rätten till ett värdigt liv. Att kunna ha en vardag som inte styrs av den här stressen och oron”, säger von Platten, som menar att problemet kräver politiska lösningar.

Forskaren Jenny von platten undersöker upplevda sårbarheter för energifattigdom bland hushållsgrupper i Sverige längs dimensionerna betalningsförmåga och flexibilitet.
"Inom Europa beskriver begreppet energifattigdom de kompromisser som hushåll kan möta avseende att å ena sidan ha en tillräckligt uppvärmd bostad, och å andra sidan ha råd med övriga omkostnader. I Sverige har begreppet tidigare inte använts,och kanske heller inte behövts. Men i december 2021 steg elpriserna till nivåer som gjorde att vissa hushåll, där en rad riskfaktorer sammanstrålade, plötsligt upplevde en situation av energifattigdom. Med ett osäkert geopolitiskt läge och en accelererande energiomställning är mer frekventa elpristoppar att vänta framöver. "

Vad gör ni för att hantera detta?

Källor:

• Gilla
  • Ledsen
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
O O skrev:
Sverige närmar sig EU:s nivåer av energifattigdom, där vissa saknar tillräcklig uppvärmning, belysning eller el för att laga mat, enligt forskaren Jenny von Platten vid Stockholm Environmental Institute.

Energifattigdom drabbar främst låginkomsttagare i bostäder med ineffektiva och dyra värmesystem, vilket ökar både kostnader och social isolering.
Ja, man riktigt skäms över sitt land Sverige!

Och våra politiker vet om detta med alla ökade levnadskostnader, men gör i stort sett ingenting för den fattigaste miljonen människor.
Politikerna låter istället "elen" bli en ren klass/ statusfråga, och tvingar/ låter dem fattiga få frysa 5 månader om året.

3.300 vräkningar förra året varav ca 870 barn.
4 självmord varje dag.
Fattigpensionärerna blir fler & fler.
Skuldsatta hos kronofogden ökar lavinartat.
Fler & fler hemlösa.
3 av 10 barn går & lägger sig hungriga.
Trots massor av hårt arbetande ideella föreningar/rörelser /kyrkan, som skänker mat & kläder, så kan dom inte möta behovet eftersom mängden utsatta människor ökar vecka efter vecka.
Äldrevården över lag.
Assistanshjälp dras in
Barnbidraget har inte höjts på 30 år
Andelen som får bostadsbidrag är den lägsta någonsin.

Sverige är trasigt!

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Energifattigdomen i Sverige fortsätter öka.

Oväntat stopp i reaktorn vid Oskarshamn höjer elpriset

Kärnkraftsreaktorn vid Oskarshamn togs ur drift från idag 23/2 och drygt en månad efter ett oväntat fel. Därefter kommer den årliga översynen av reaktorn. Därmed väntas reaktorn inte starta förrän den 22 maj.

Stoppet i en av Sveriges sex kärnkraftsreaktorer kommer i en tid av redan höga elpriser. Speciellt i elområde 4 (SE4) kan priserna dra iväg till följd av reaktorstoppet, spår Johan Sigvardsson, elanalytiker på Bixia.

• Ledsen
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:

Och våra politiker vet om detta med alla ökade levnadskostnader, men gör i stort sett ingenting för den fattigaste miljonen människor.
Politikerna låter istället "elen" bli en ren klass/ statusfråga, och tvingar/ låter dem fattiga få frysa 5 månader om året.

4 självmord varje dag.
Fler & fler hemlösa.
Trots massor av hårt arbetande ideella föreningar/rörelser /kyrkan, som skänker mat & kläder, så kan dom inte möta behovet eftersom mängden utsatta människor ökar vecka efter vecka.
Äldrevården över lag.
Assistanshjälp dras in

Sverige är trasigt!
En välfärdsstat fungerar om man bara behöver ge omsorg till de egna medborgarna, vi har idag 550 000 nya medborgare som inte är självförsörjande och det knäcker välfärden helt enligt plan.
Assistanshjälpen har uppmärksammats efter omfattande fusk där hela släkten varit involverad i våden av en anhörig med spelat handikapp. Dessa fall har lett till misstänksamhet från myndigheterna som drabbat många verkligt sjuka.

• Gilla
MONTREAL och 9 till
  • Laddar…
Här har vi en av huvudorsakerna till mitt tal om hus som inte är onödigt stora och mitt tal om vedeldningens betydelse.
Själv skulle jag ha levt i energifattigdom långa perioder om det inte hade varit för veden.

Det går bra att bygga en välfärdsstat för alla men det underlättar om folk hjälper till själva också så gott var och en kan.

• Gilla
OramaC och 10 till
  • Laddar…
J jawen skrev:

4 självmord varje dag.
Fler & fler hemlösa.
Äldrevården över lag.
Assistanshjälp dras in

Sverige är trasigt!
Det går inte att särskilja energifattidom från generell fattigdom. Har man inte råd så har man inte, förutsatt att man prioriterat någorlunda rätt, dvs hyra, mat, kläder och sedan nöjen sist. På så sätt är det bra att du tar upp fler aspekter, men:

Flera av punkterna beror inte enbart på fattigdom, tex självmord. Det är oftast psykisk ohälsa och förekommer oavsett ekonomi.

Tre av tio barn går inte och lägger sig hungriga, inte i Sverige. Jag ser en siffra på 13% vilket också är för mycket.

”Fattigpensionärer” idag har haft hela livet på sig och långa perioder av ekonomisk tillväxt att spara och planera. De har trots allt det mycket bättre än vad deras föräldrar hade det, rent materiellt.

Barnbidraget är ett stort slöseri då alla får det oavsett behov. Det är redan generöst för stora familjer.

Skulder som ökat mest nyligen är hämtmat. Hippas inte sådant ryms inom begreppet fattigdom. Många med goda inkomster som hamnar hos fogden. Det handlar ofta om annat än ekonomisk status.

Håller inte med om din bild om att skänka kläder. Jag har försökt bli av med bättre begagnade barnkläder, såsom kängor och jackor. Iofs inte gratis men under 10% av nypriset är det inga fattiga familjer som nappar. Då bor jag granne med utsatt område och har sålt både på blocket och fysisk loppis i kyrkan. Det är endast medelklass som av andra än ekonomiska skäl köper begagnat av mig.

• Gilla
elloffo och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det går inte att särskilja energifattidom från generell fattigdom. Har man inte råd så har man inte, förutsatt att man prioriterat någorlunda rätt, dvs hyra, mat, kläder och sedan nöjen sist. På så sätt är det bra att du tar upp fler aspekter, men:

Flera av punkterna beror inte enbart på fattigdom, tex självmord. Det är oftast psykisk ohälsa och förekommer oavsett ekonomi.

Tre av tio barn går inte och lägger sig hungriga, inte i Sverige. Jag ser en siffra på 13% vilket också är för mycket.

”Fattigpensionärer” idag har haft hela livet på sig och långa perioder av ekonomisk tillväxt att spara och planera. De har trots allt det mycket bättre än vad deras föräldrar hade det, rent materiellt.

Barnbidraget är ett stort slöseri då alla får det oavsett behov. Det är redan generöst för stora familjer.

Skulder som ökat mest nyligen är hämtmat. Hippas inte sådant ryms inom begreppet fattigdom. Många med goda inkomster som hamnar hos fogden. Det handlar ofta om annat än ekonomisk status.

Håller inte med om din bild om att skänka kläder. Jag har försökt bli av med bättre begagnade barnkläder, såsom kängor och jackor. Iofs inte gratis men under 10% av nypriset är det inga fattiga familjer som nappar. Då bor jag granne med utsatt område och har sålt både på blocket och fysisk loppis i kyrkan. Det är endast medelklass som av andra än ekonomiska skäl köper begagnat av mig.
Och där har vi ett av många direkt destruktiva absurditeter i bidragssystemet. Både i Finland och i Sverige bestraffas man snarare än belönas av de bidragsbeviljande myndigheterna om man lyckas ordna fram tarvting åt sig för låga kostnader.
Det handlar inte om att "de fattiga har det för bra" utan om att systemet bestraffar den som själv försöker. Hellre köper man de där nya kläderna på skattebetalarnas bekostnad än att köpa begagnade billigt av dig och sedan bestraffas för sitt tilltag.

• Gilla
Lostmoose och 5 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Vi skänker mycket kläder och leksaker till en ideell förening som hjälper utsatta, dom har ganska högt tryck.

Men att sälja grejer är helt hopplöst, senast så försökte frun sälja en reima overall 1säsong gammal. Det gick inte, ingen ville köpa! Då ville vi ha fjuttiga hundralappar för den.

Tillika så la vi ut oanvända Nike barn/ungdomsgymnastikskor med prislappen kvar. Nya 850kr la ut dom för 150kr. Dom tror jag vi kastade eller om vi donerade dom, minns inte riktigt.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Vi skänker mycket kläder och leksaker till en ideell förening som hjälper utsatta, dom har ganska högt tryck.

Men att sälja grejer är helt hopplöst, senast så försökte frun sälja en reima overall 1säsong gammal. Det gick inte, ingen ville köpa! Då ville vi ha fjuttiga hundralappar för den.

Tillika så la vi ut oanvända Nike barn/ungdomsgymnastikskor med prislappen kvar. Nya 850kr la ut dom för 150kr. Dom tror jag vi kastade eller om vi donerade dom, minns inte riktigt.
Exakt det jag skrev. Bidragstagaren bestraffas ekonomiskt om man köper saker för mindre än nypris. Ett vansinnigt slöseri med skattepengar och ett stort hinder för bidragstagare som vill komma på egna fötter. I stället för att hacka på med fabriksgjord ideoligi från antingen vänster eller höger måste någon ta ett helhetsgrepp och fundera på hur man kan bygga om systemet så det blir en studsmatta i stället för ett flugpapper........ men nej det är enklare för politiker att upprepa den rena läran från partiets propagandafabrik.

• Gilla
jawen och 3 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:

Jag har provat sänka priset ännu mer, inte ens för 50 kr går det.

P Pin skrev:
Jag har provat sänka priset ännu mer, inte ens för 50 kr går det.
Exakt. Bidragstagaren straffas av socialen om man köper nödvändiga varor för mindre än nypris.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Vad gör ni för att hantera detta?

Källor:
  • Forskaren om energifattigdom: ”Handlar om ett värdigt liv”
  • von Platten, Jenny (2022). Energifattigdom i Sverige. I Ulrika Andersson, Henrik Oscarsson, Björn Rönnerstrand & Nora Theorin (red) Du sköra nya värld. Göteborg: SOM-institutet, Göteborgs universitet.
På det personliga planet kan man väl inte påverka mer än det egna hushållet och dess förbrukning av köpe-energi. Det går förstås att hjälpa, eller få hjälp av, människor i ens närhet, men då gäller det annan energi än köpesorten. Ved till exempel. Mina barn och mitt ex har hållit på hela köldperioden nu och kört ved till fd svärfar så han kan elda i pannan och hålla sig varm. En bra lösning för svärfar, men en otänkbar lösning för de energifattiga som är beroende av köpeström för att hålla sig varma och kunna duscha. Det finns fortfarande alltför många som har direktverkande el och elektrisk varmvattenberedare, ofta upphjälpt av en luft/luftvärmepump som kan sänka energiförbrukningen betydligt - men ingen el-oberoende backup som exempelvis vedkamin.

Vad gör regeringen och riksdagen då? Ja, då får jag fortsätta ta mig själv som exempel. I januari förbrukade vårt hushåll lite drygt 3 000 kWh till en kostnad av cirka 9 000 kronor. Det är rätt mycket pengar, även om det är fördelat på flera hus.
Men hav tröst, kära vänner! Förra veckan fick jag ett utbetalningsbesked från Transportstyrelsen! Jag får tillbaka 330 kronor som jag betalt i fordonsskatt för min husvagn, en skatt som avskaffades av vår kära regering som verkligen förstår vad undersåtarna behöver i dessa tuffa tider...

Det fattar väl jag med att det inte finns något direkt samband mellan dyr el på vintern och husvagnsskatten, men det är liksom ungefär det kära regeringen har gjort på sista tiden. De har sagt en massa och gjort utspel i media och på Tesla-nazistens plattform, men det är väldigt mycket snack och i princip ingen hockey.
Energifattigdom är ingen naturlag, det är en följd av politiska beslut och marknadens spelregler, som ofta är följden av politiska beslut, de också.

• Gilla
  • Älska
MultiMan och 7 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Exakt. Bidragstagaren straffas av socialen om man köper nödvändiga varor för mindre än nypris.
Hänger inte med här, hur vet socialen var bidragstagaren köper kläderna?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
På det personliga planet kan man väl inte påverka mer än det egna hushållet och dess förbrukning av köpe-energi. Det går förstås att hjälpa, eller få hjälp av, människor i ens närhet, men då gäller det annan energi än köpesorten. Ved till exempel. Mina barn och mitt ex har hållit på hela köldperioden nu och kört ved till fd svärfar så han kan elda i pannan och hålla sig varm. En bra lösning för svärfar, men en otänkbar lösning för de energifattiga som är beroende av köpeström för att hålla sig varma och kunna duscha. Det finns fortfarande alltför många som har direktverkande el och elektrisk varmvattenberedare, ofta upphjälpt av en luft/luftvärmepump som kan sänka energiförbrukningen betydligt - men ingen el-oberoende backup som exempelvis vedkamin.

Vad gör regeringen och riksdagen då? Ja, då får jag fortsätta ta mig själv som exempel. I januari förbrukade vårt hushåll lite drygt 3 000 kWh till en kostnad av cirka 9 000 kronor. Det är rätt mycket pengar, även om det är fördelat på flera hus.
Men hav tröst, kära vänner! Förra veckan fick jag ett utbetalningsbesked från Transportstyrelsen! Jag får tillbaka 330 kronor som jag betalt i fordonsskatt för min husvagn, en skatt som avskaffades av vår kära regering som verkligen förstår vad undersåtarna behöver i dessa tuffa tider...

Det fattar väl jag med att det inte finns något direkt samband mellan dyr el på vintern och husvagnsskatten, men det är liksom ungefär det kära regeringen har gjort på sista tiden. De har sagt en massa och gjort utspel i media och på Tesla-nazistens plattform, men det är väldigt mycket snack och i princip ingen hockey.
Energifattigdom är ingen naturlag, det är en följd av politiska beslut och marknadens spelregler, som ofta är följden av politiska beslut, de också.
Bor inte de fattiga generellt i hyresrätter med liten påverkan på kostnaden för uppvärmning? Höga hyror där detta är inkluderat.

Naturligtvis många husägare som kämpar med kostnaderna, men kanske inte kan kallas fattiga?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P Pin skrev:
Bor inte de fattiga generellt i hyresrätter med liten påverkan på kostnaden för uppvärmning? Höga hyror där detta är inkluderat.

Naturligtvis många husägare som kämpar med kostnaderna, men kanske inte kan kallas fattiga?
De som haft problem är väl i många fall äldre i eget hus där partnern fallit ifrån och den kvarvarande vill bo kvar de sista åren. Där finns i många fall varken förmåga eller vilja till större energieffektiviseringar de få år de väntas bo kvar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.