Jag har denna modell med tätningslister och det är då inte tyst. Man ser iofs ljuset igenom när det är mörkt så helt tätt är det nog inte. Jag är lite besviken på kvalitetskänslan på framförallt gångjärnen. Men de dolda som kostar extra verkar inte vara i plast.

https://www.swedoor.se/produkter/innerdoerrar/doerrar/produkt-se/?productId=5376

Hade gärna sett en modell som hade ett dämpande skikt på typ 1cm i mitten. PU skum skiva? Och lite större yta för tätningslister i karmen
 
Här dyrkar man upp Assa 2000 på 7 sekunder.
 
P Peter_Ker skrev:
Här dyrkar man upp Assa 2000 på 7 sekunder.
[media]
Jag förstår inte vad det ska tillföra tråden?
Detta åtgärdades för 11 år sedan och har inte varit ett problem för de som köpt lås det senaste decenniet.
ASSA förlängde även garantin till 5år när detta inträffade, de 5åren var för att samtliga ASSA EVO eller evolution som sålts skulle omfattas av garanti då evolution låsen inte hade funnits längre än ca 4 år på marknaden när detta inträffade.
ASSA evolution var problem fylld från början, först blev hela evolution projektet försenat i flera år för att sedan omgärdas med väldigt mycket problem i alla dess former.
Låshusen ändrades senare totalt och blev mer lika de äldre klassiska låshusen och först då blev det ordning på låshusen.
Att dra upp något som var aktuellt för 11 år sedan känns inte riktigt i tiden utan snarare att någon inte hängt med.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Jag förstår inte vad det ska tillföra tråden?
Detta åtgärdades för 11 år sedan och har inte varit ett problem för de som köpt lås det senaste decenniet.
ASSA förlängde även garantin till 5år när detta inträffade, de 5åren var för att samtliga ASSA EVO eller evolution som sålts skulle omfattas av garanti då evolution låsen inte hade funnits längre än ca 4 år på marknaden när detta inträffade.
ASSA evolution var problem fylld från början, först blev hela evolution projektet försenat i flera år för att sedan omgärdas med väldigt mycket problem i alla dess former.
Låshusen ändrades senare totalt och blev mer lika de äldre klassiska låshusen och först då blev det ordning på låshusen.
Att dra upp något som var aktuellt för 11 år sedan känns inte riktigt i tiden utan snarare att någon inte hängt med.
Jag visste inte att du äger ASSA men det var åtminstone 3 personer i tråden som undrade och du skrev att det inte fanns några aktiva länkar till informationen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Jag visste inte att du äger ASSA men det var åtminstone 3 personer i tråden som undrade och du skrev att det inte fanns några aktiva länkar till informationen.
Jag äger ASSA vad yrar du om?
Jag uppfattade att garanti informationen efterfrågades möjligtvis även hur man ser om ett lås var drabbat eller inte vilket lättast syns på regelkolvens tjocklek.
Jag har inga aktiva länkar till ASSA om det då det gått för lång tid.
.
 
Läser i tråden om att vissa föredrar tätningslister på innerdörrar?
Är det vanligt? Jag har aldrig någonsin sett detta i hus.
 
Det är för att minska ljud, både överhöring och vid stängning
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Har spegeldörrar från Byggmax i huset som tidigare ägare satte in just innan vi flyttade in.
Otroligt dålig kvalitet när det gäller ljud och hur trycker och lås känns men dom var säkert billiga.
Känns samtidigt inte motiverat att byta när dom fortf är så pass bra skick och inte fula när man tittar på dom.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Här dyrkar man upp Assa 2000 på 7 sekunder.
[media]
Dags för elektroniskt lås..
 
P Peter_Ker skrev:
Här dyrkar man upp Assa 2000 på 7 sekunder.
[media]
Tack för länken.
Ibland undrar man över kompetensen hos låskonstruktörer.
 
Jag som arbetar i konstruktionsvärden vet att det som vi ingenjörer och konstruktörer ritar och arbetar med inte alltid accepteras av de som arbetar med beredning, ekonomi, inköp osv.

Det är lätt att tro att det oftast är ett par konstruktörer som har "tänkt fel".
I min värld är det oftast de som har tänkt rätt från början men med tvång tvingats ändra konstruktionen för att den ska bli 1kr billigare att tillverka eller liknande.
"Riskanalysen säger att det är en låg risk" kanske marknad och ekonomi påstår och så sitter man där och undrar vem som har rätt...
Efter en tid, helst under utprovning men inte sällan efter en tids försäljning kommer problemen och man får göra om designen, eller byta material eller ytbeläggning eller vad det nu kan vara.
 
  • Gilla
TobbeP och 5 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag som arbetar i konstruktionsvärden vet att det som vi ingenjörer och konstruktörer ritar och arbetar med inte alltid accepteras av de som arbetar med beredning, ekonomi, inköp osv.

Det är lätt att tro att det oftast är ett par konstruktörer som har "tänkt fel".
I min värld är det oftast de som har tänkt rätt från början men med tvång tvingats ändra konstruktionen för att den ska bli 1kr billigare att tillverka eller liknande.
"Riskanalysen säger att det är en låg risk" kanske marknad och ekonomi påstår och så sitter man där och undrar vem som har rätt...
Efter en tid, helst under utprovning men inte sällan efter en tids försäljning kommer problemen och man får göra om designen, eller byta material eller ytbeläggning eller vad det nu kan vara.
Visst, men det brukar gälla andra delar i konstruktionen än "core value".
Om vi tar Volvo som exempel så finns där liknande problem när vi tittar på lås och liknande. Ofta är man också i händerna på underleverantörer som har mkt svårt att ändra sina hyllprodukter ifall det kommer upp något problem.
Men samtidigt, de här falasarierna händer aldrig på säkerhetssidan eftersom Volvo har byggt sig ett namn på att man just bygger säkra bilar.
Vad har Assa byggt sitt varumärke kring...?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag som arbetar i konstruktionsvärden vet att det som vi ingenjörer och konstruktörer ritar och arbetar med inte alltid accepteras av de som arbetar med beredning, ekonomi, inköp osv.

Det är lätt att tro att det oftast är ett par konstruktörer som har "tänkt fel".
I min värld är det oftast de som har tänkt rätt från början men med tvång tvingats ändra konstruktionen för att den ska bli 1kr billigare att tillverka eller liknande.
"Riskanalysen säger att det är en låg risk" kanske marknad och ekonomi påstår och så sitter man där och undrar vem som har rätt...
Efter en tid, helst under utprovning men inte sällan efter en tids försäljning kommer problemen och man får göra om designen, eller byta material eller ytbeläggning eller vad det nu kan vara.
Det, i ett nötskal, är historien om Austin Allegro.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Har spegeldörrar från Byggmax i huset som tidigare ägare satte in just innan vi flyttade in.
Otroligt dålig kvalitet när det gäller ljud och hur trycker och lås känns men dom var säkert billiga.
Känns samtidigt inte motiverat att byta när dom fortf är så pass bra skick och inte fula när man tittar på dom.
Precis exakt samma problem som här, fast skillnaden är att jag var den som satte in dem som nybliven husägare för knappt ett decennium sen. Men då hade jag levt större delen av livet med vanliga svenska lägenhetsdörrar, och de var sannerligen inte mycket bättre de. Som knappt 20-åring och nyss flyttad hemifrån funderade jag många gånger på om det ginge att fylla lägenhetsdörrarna med något, så att de skulle bli tysta.
 
K karlmb skrev:
Visst, men det brukar gälla andra delar i konstruktionen än "core value".
Om vi tar Volvo som exempel så finns där liknande problem när vi tittar på lås och liknande. Ofta är man också i händerna på underleverantörer som har mkt svårt att ändra sina hyllprodukter ifall det kommer upp något problem.
Men samtidigt, de här falasarierna händer aldrig på säkerhetssidan eftersom Volvo har byggt sig ett namn på att man just bygger säkra bilar.
Vad har Assa byggt sitt varumärke kring...?
"core values" Är väl olika starka för olika företag och kan förändras över tid.
Och företags ägarförhållanden över tid är sånt som kan få styrelsen att justera lite på såna värden. Är Assa samma företag idag som för 50år sedan?
Byta bergsäker kvalitet mot några års kortsiktig vinst har hänt förr.

Ofta arbetar större företag väldigt nära och ihop med leverantörerna för att optimera vitala delar till den tilltänkta produkten.
Extremt vanligt i fordonsindustrin!
Det är därför tex en koppling, en automatlåda, en turbo, en AC-kompressor eller en styrservopump från ett och samma företag och med samma "familjenamn" kan vara väldigt olika konfigurerad och med olika toleranser och materialval.
Som ger olika livslängd för att passa olika applikationer och marknader. Ofta ställer man väldigt detaljerade och noga valda krav och de som uppfyller de får eventuellt leverera sin komponent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.