Hej,

Jag har en stenkåk från 20-talet och denna vinter har varit horribel kall i huset, och då bor jag ändå mitt i Skåne. Jag har länge varit dragen till konceptet passivhus, nu mer än någonsin.

Vi behöver göra en del större renoveringar och när vi ändå håller på hade jag gärna försökt komma så nära att uppfylla passivhus-standard som jag kan under rådande omständigheter, men jag skulle behöva rådgivning.

Finns det någon duktig passivhus-expert i södra Sverige man hade kunnat hyra in för att ge en bedömning vilka möjligheter som finns?

Farstatjej90
Jag tror inte det är praktiskt möjligt att isolera ett hus i efterhand så att det blir passivt. Hur mycket isolering har du idag i taket? Du behöver en halvmeter isolering för att bli passiv... Du kommer får mikrorum att bo i.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Anders213 och 7 till
  • Laddar…
Kul projekt!
Har du ett stenhus är det ofta bra förutsättningar för utvändig tjock tillägsisolering, då får man mycket massa på insidan.

Jag är i norra Halland, kan hjälpa till så gott det går om du behöver hjälp med energiberäkningar eller dimensionering.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Z Zoofus skrev:
Jag har en stenkåk från 20-talet och denna vinter har varit horribel kall i huset, och då bor jag ändå mitt i Skåne. Jag har länge varit dragen till konceptet passivhus, nu mer än någonsin.
Jag har i praktiken byggt ett "stenhus" själv 2012, med prestanda i klass med "passivhus".
Lågenergihus kallar jag det & förbrukningen för 256 kvm pendlar mellan 6.600-8.500 kWh inkl allt.

Har du några bilder på huset, det blir lättare att råda då?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror inte det är praktiskt möjligt att isolera ett hus i efterhand så att det blir passivt. Hur mycket isolering har du idag i taket? Du behöver en halvmeter isolering för att bli passiv... Du kommer får mikrorum att bo i.
Dåligt isolerade hus kan man mycket väl lyfta till passivhusnivå, det är enklare än halvisolerade hus utan eller med dålig fuktspärr/ångbroms

0,5m isoleringstjocklek behövs bara om man använder lågvärdig isolering

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
0,5m isoleringstjocklek behövs bara om man använder lågvärdig isolering
Skulle säga 0,60 ca i tak, men 0,25 räcker väldigt långt fasadmässigt utfört på rätt sätt.
100-tals ton lagrad värme i väggarna sedan 👍

J jawen skrev:
Skulle säga 0,60 ca i tak, men 0,25 räcker väldigt långt fasadmässigt utfört på rätt sätt.
100-tals ton lagrad värme i väggarna sedan 👍
Absolut, det beror på helheten och vad man har utrymme till.

Sen kan man välja om passivhusnivå i sig är ett mål eller att bara nå ett extremt energisnålt hus.

• Gilla
PST12
  • Laddar…
Z Zoofus skrev:
Inte direkt svar på din fråga men:

I gamla hus är inte dålig isolering värmens fiende, det är draget. Otätheter i konstruktionen som gör att luft kommer och går på alla möjliga ställen ger dålig värmeekonomi och dålig komfort. Bor själv i Skåne och det blåser mer här än i andra delar av landet, vad det verkar. Särskilt den gångna vintern har varit otroligt blåsig. Om det märks direkt när det blåser att det blir kallare inne eller svårare att värma upp så är det att börja jaga luftläckor.

Stenhus från 20-talet, då drar det så klart inte genom en murad vägg. Men du har säkert en dubbel väggkonstruktion med luftspalt emellan. Det är absolut inte ovanligt att vinden går rakt in i denna spalt genom ventilationshålen som finns för att få in frisk luft i huset, därifrån kan det ta sig vidare till källare och sen upp genom springor i golv, vid trösklar eller anslutning golv/vägg. En del fyller denna spalt med någon rinnig mineralisk isolering som Perlit eller Leca.

Kolla vidare över alla fönster och dörrar, inte bara båge-karm utan även karm-vägg.
Misstänker du att det drar någonstans finns det rök på flaska att köpa som man kan puffa ut och kolla hur den beter sig en blåsig dag.

Att jaga luftläckor är tidskrävande men inte särskilt dyrt att åtgärda materialmässigt.

Sen har du självdragsventilation i huset vilket gör att du måste ha luftning ändå, men den är betydligt mer komfortabel om den kommer från ventilerna i takhöjd istället för någon golvspringa i ett hörn av rummet där det inte finns någon annan värme. Dessutom kan du reglera luftningen med ventilerna, det går inte göra när den kommer in på fel ställen.

• Gilla
Oldboy och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag misstänkte det själv. Om inte annat för att orienteringen på huset verkar spela stor roll. Vill mest bara effektivisera så långt det går (och fortfarande är ekonomiskt försvarbart). Nu har jag inte varit upp och mätt isoleringen men det är väl en halvmeter kanske just nu. Men vi har en hel oinredd ovanvåning, och 3-nånting meter i takhöjd på bottenplan så om det behöver tjockas på så finns det gott om utrymme.
Kul projekt!
Har du ett stenhus är det ofta bra förutsättningar för utvändig tjock tillägsisolering, då får man mycket massa på insidan.

Jag är i norra Halland, kan hjälpa till så gott det går om du behöver hjälp med energiberäkningar eller dimensionering.
Åh vad kul! Kan nog definitivt komma att höra av mig med frågor framöver.

När det kommer till utvändig tilläggsisolering är det tyvärr så att huset ligger i ett gatuhörn, med två väggar i kant med trottoaren, så jag måste jobba mig innåt.
J jawen skrev:
Har du några bilder på huset, det blir lättare att råda då?
Är det något särskilt du behöver kunna se? Jag tar gärna lite bilder i eftermiddag om det hjälper! Uppskattar alla råd.

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
De enda jag vet är circuitus.se.

Även om huset ligger i nivå med gatan kanske det finns utrymme/möjlighet för en tunnare tillägsisolering i samband med eventuell fasadrenovering?

Tänker då främst på puts på fasadisolering, allt från 30-250mm är möjligt och är där man kanske skall börja.

Med invändig isolering tappar man största fördelen med en tung stomme. För att spara på utrymmet är högvärdig isolering så som PIR bra, man kan då isolera vettigt med tunnare skikt, vill man behålla "stenvägg" går det att mura upp med isolerande lättklinker (Multipor λ0,04) för att sedan putsa insidan.

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Även om huset ligger i nivå med gatan kanske det finns utrymme/möjlighet för en tunnare tillägsisolering i samband med eventuell fasadrenovering?

Tänker då främst på puts på fasadisolering, allt från 30-250mm är möjligt och är där man kanske skall börja.

Med invändig isolering tappar man största fördelen med en tung stomme. För att spara på utrymmet är högvärdig isolering så som PIR bra, man kan då isolera vettigt med tunnare skikt, vill man behålla "stenvägg" går det att mura upp med isolerande lättklinker (Multipor λ0,04) för att sedan putsa insidan.
Mycket intressant. Det är kanske ett större ingrepp än vad jag tänkt men det kan mycket väl vara så att fasaden bör ses över oavsett. Förra ägaren nämnde att huset inte tekniskt sett är skyddat, men att det finns med på någon lista hos kommunen med hus som bör bevaras, så jag lär ska försöka återskapa fasaden så gott det går. Men det är definitivt något jag ska se till att undersöka!

Det finns fyra saker att göra för att minimera energiförbrukningen.
1. Isolera väggar, fönster, tak, grund.
2. Se till att huset är lufttätt.
3. Ventilationssystem med återvinning, så kallad FTX.
4. Modern värmepump med hög effektivitet. Vilken sort beror lite på var du bor i landet och förutsättningar om det ska vara bergvärme, jordvärme, luft/vatten..

Vill du ytterliggare förbättra prestandan så är det solceller med batteri (även om det ger lite på vintern när värmebehovet är som störst), solfångare för värme/varmvatten under framförallt sommaren och soliga vinterdagar, vattenmantlad kamin om du ändå eldar så tar du tillvara på värmen från eldningen.

Jag byggde passivhus 2009 och nollenergihus 2013 och när jag nu bygger igen så blir det bara ett lågenergihus då jag vill undvika för mycket teknik och ha mycket fönster. Dock kör jag fortsättningsvis med välisolerade ytterväggar (U-värde 0,09), FTX, vattenmantlad kamin och luft/vatten värmepump.

I igelkotten82 skrev:
Det finns fyra saker att göra för att minimera energiförbrukningen.
1. Isolera väggar, fönster, tak, grund.
2. Se till att huset är lufttätt.
3. Ventilationssystem med återvinning, så kallad FTX.
4. Modern värmepump med hög effektivitet. Vilken sort beror lite på var du bor i landet och förutsättningar om det ska vara bergvärme, jordvärme, luft/vatten..

Vill du ytterliggare förbättra prestandan så är det solceller med batteri (även om det ger lite på vintern när värmebehovet är som störst), solfångare för värme/varmvatten under framförallt sommaren och soliga vinterdagar, vattenmantlad kamin om du ändå eldar så tar du tillvara på värmen från eldningen.

Jag byggde passivhus 2009 och nollenergihus 2013 och när jag nu bygger igen så blir det bara ett lågenergihus då jag vill undvika för mycket teknik och ha mycket fönster. Dock kör jag fortsättningsvis med välisolerade ytterväggar (U-värde 0,09), FTX, vattenmantlad kamin och luft/vatten värmepump.
Om ändå tomten är uppgrävd vid bygget kanske det finns utrymme att få ner en jordvärmeslang istället för luft-vatten värmepump?

Sedan 2009 har det hänt ganska mycket på fönsterfronten, nu är det enkelt att få tag på glaskasetter med U-värde under 0,5 så man måste inte offra allt för att få ett trevligt hus. Sen tycker jag det är en god idé att dra upp fönster så dom inte går hela vägen ner till golvet. Bibehållen storfönsterkänsla men mindre yta och reducerad kökdbrygga precis nere vid golvet

Om ändå tomten är uppgrävd vid bygget kanske det finns utrymme att få ner en jordvärmeslang istället för luft-vatten värmepump?
Detta har jag funderat på, vi kommer gräva upp mycket av trädgården när den ska göras om, men vi har inte supermycket tomt. Finns det någon tumregel för yta som krävs?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.