5
Nånstans i ditt system finns en logik som talar om vad som skall hända vid spänningsbortfall.
Vad händer om du eldar för fullt och du får strömavbrott?
 
5 AlmostDwarf skrev:
Nånstans i det system finns en logik so talar om vad som skall hända vid spänningsbortfall.
Vad händer om du eldar för fullt och du får strömavbrott?
Det finns ingen logik för det. Strömmen försvinner => all logik stängs av
 
5
N noone70 skrev:
Det finns ingen logik för det. Strömmen försvinner => all logik stängs av
Och vad händer då med ditt system?
 
5 AlmostDwarf skrev:
Och vad händer då med ditt system?
Allt stannar, och det är upp till det passiva säkerhetssystemet att hantera ev kokning
 
5
N noone70 skrev:
Allt stannar
Och för att inte riskera en kollaps/katastrof så behöver du göra vadå?
 
5
Bli av med värmen och övertrycket antar jag?
 
5 AlmostDwarf skrev:
Och för att inte riskera en kollaps/katastrof så behöver du göra vadå?
Det är ju där det öppna kärlet på vinden kommer in, det förhindrar kokning
 
Systemet ska vara säkert, men en kokning skulle förmodligen förstöra kaminen med rätt höga och onödiga kostnader
 
5
N noone70 skrev:
Det är ju där det öppna kärlet på vinden kommer in, det förhindrar kokning
Och för att förhindra det så behöver trycket sänkas genom ett öppet expanssionskärl eller bli av med värmen som orsakar övertrycket, genom att antingen släppa ut det eller leda bort värmen
 
5 AlmostDwarf skrev:
Och för att förhindra det så behöver trycket sänkas genom ett öppet expanssionskärl eller bli av med värmen som orsakar övertrycket, genom att antingen släppa ut det eller leda bort värmen
Kärlet har ju i sin tur ett rör ut på taket där övertrycket kan ta vägen
 
5
Och kan du förhindra det genom att köra cirkpumpe
N noone70 skrev:
Kärlet har ju i sin tur ett rör ut på taket där övertrycket kan ta vägen
Yes.
Men cirkpumpen har ju ingen logik inbyggd i sig antar Jag?
 
5 AlmostDwarf skrev:
Och kan du förhindra det genom att köra cirkpumpe

Yes.
Men cirkpumpen har ju ingen logik inbyggd i sig antar Jag?
Japp, cirkulationspumpen ser ju till att nytt svalare vatten kommer in i kaminens vattentank och därmed förhindras kokning

CP har ingen logik öht.
 
5
N noone70 skrev:
Japp, cirkulationspumpen ser ju till att nytt svalare vatten kommer in i kaminens vattentank och därmed förhindras kokning

CP har ingen logik öht.
Bra! Och svaret har du fått långt tidigare inlägg om hur du ska göra.;):)
Koppla in din pump via upsen så är det bra sen :)
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.