5
N noone70 skrev:
Cirkulationspumpen går bara när vi eldar
Ja, och när du har spänning till den samtidigt.
N noone70 skrev:
Nu går det med automatik från tekniktanken, när rökgaserna når en viss temperatur så startas cirkulationspumpen.
Som du har det idag så matas pumpen från nätet. Om du har en riktig UPS så får du spänningen ifrån den när nätet går ner. Vad är skillnaden menar du?
 
tommib
Ja, det är väl bra och inget hinder alls för att använda en UPS på det sättet som jonko beskriver. Den måste bara kopplas in tidigare i kedjan.

Principiellt blir kopplingen matning->ups->styrning->pump.

Någonstans här måste man börja överväga risken för potentialskillnader mellan olika apparater och behovet av skyddsutjämning.
 
5 AlmostDwarf skrev:
Ja, och när du har spänning till den samtidigt.

Som du har det idag så matas pumpen från nätet. Om du har en riktig UPS så får du spänningen ifrån den när nätet går ner. Vad är skillnaden menar du?
CP får ström från tanken (när vi eldar) som i sin tur går på el från nätet ja, men UPS vet ju inte om vi eldar eller inte så kopplar jag cirkulationspumpen till UPS så går CP hela tiden och det vill jag inte
 
tommib tommib skrev:
Ja, det är väl bra och inget hinder alls för att använda en UPS på det sättet som jonko beskriver. Den måste bara kopplas in tidigare i kedjan.

Principiellt blir kopplingen matning->ups->styrning->pump.

Någonstans här måste man börja överväga risken för potentialskillnader mellan olika apparater och behovet av skyddsutjämning.
Nej det går inte, det är en Ecozenith som jag har och den styr pumpen. Den går på 3 fas så det skulle kräva en jävligt stor ups. :)
 
tommib
Du måste klargöra exakt hur styrningen ser ut. Tanken i sig lär knappast producera elektricitet så någonstans finns en matning som styrs av temperaturen i något (tank, rökgaser, whatever). Du kanske har andra delar av värmesystemet som också behöver ström för att fungera (t.ex. en shuntmotor, styrelektronik osv). Det optimala är om hela värmesystemets styr- och reglerkretsar är anslutna i en punkt till husets elnät. Då är det där du kopplar in UPS mellan. Då kommer hela systemet fungera precis som vanligt när nätmatningen faller bort. Hur länge det fungerar beror på storleken på UPSen och strömbehovet hos anläggningen. Detta innefattar inte eventuell elpatron som bör vara kopplad för sig. Om det är så att ditt system är helt integrerat och du inte vill göra ingrepp i det rekommenderar jag en helt annan lösning än en brytare till pumpen.

Hur hade du tänkt att det skulle fungera? Hur fungerar hela värmesystemet?

Vad är det som hindrar dig från att koppla utgången från tekniktanken till ett uttag istället för direkt till cirkulationspumpen? Då kan du sätta stickpropp på pumpen och koppla över vid reservdrift.

Har du övervägt de andra implikationerna av att ha en UPS-driven cirkulationspump på en vattenmantlad kamin. Hur förhindrar du kokning i kaminen? Vilka säkerhetssystem finns där. Om ungarna inte klarar av att byta plats på en stickpropp skulle jag inte riktigt lita på att de kan elda korrekt i en kamin heller.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du måste klargöra exakt hur styrningen ser ut. Tanken i sig lär knappast producera elektricitet så någonstans finns en matning som styrs av temperaturen i något (tank, rökgaser, whatever). Du kanske har andra delar av värmesystemet som också behöver ström för att fungera (t.ex. en shuntmotor, styrelektronik osv). Det optimala är om hela värmesystemets styr- och reglerkretsar är anslutna i en punkt till husets elnät. Då är det där du kopplar in UPS mellan. Då kommer hela systemet fungera precis som vanligt när nätmatningen faller bort. Hur länge det fungerar beror på storleken på UPSen och strömbehovet hos anläggningen. Detta innefattar inte eventuell elpatron som bör vara kopplad för sig. Om det är så att ditt system är helt integrerat och du inte vill göra ingrepp i det rekommenderar jag en helt annan lösning än en brytare till pumpen.

Hur hade du tänkt att det skulle fungera? Hur fungerar hela värmesystemet?
Klart tanken inte producerar el själv.

Inget annat behövs för att just den här delen ska fungera. Även om tanken är ”intelligen” så är just den här funktionen enkel

Ups är bara en ren säkerhetsåtgärd för att vattnet till den vattenmantlade kaminen ska fortsätta cirkulera tills elden har slocknat om det skulle bli strömavbrott när vi eldar för fullt. Det är inte tänkt att vi ska värma upp huset eller något annat
 
Kokning förhindras av ett öppet expansionskärl, och innan ni börjar säga nått om det... det var det enda säkerhetssystem som värmefirman som kopplade in den accepterade för att göra jobbet
 
5
N noone70 skrev:
CP får ström från tanken (när vi eldar) som i sin tur går på el från nätet ja, men UPS vet ju inte om vi eldar eller inte så kopplar jag cirkulationspumpen till UPS så går CP hela tiden och det vill jag inte
Men pumpen i sig har ju en förregling som förhindrar start. Om det är en digital eller analog styrning är skitsamma.
 
N noone70 skrev:
Kokning förhindras av ett öppet expansionskärl, och innan ni börjar säga nått om det... det var det enda säkerhetssystem som värmefirman som kopplade in den accepterade för att göra jobbet
Hur skulle det hindra kokning?
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
tommib
N noone70 skrev:
Kokning förhindras av ett öppet expansionskärl, och innan ni börjar säga nått om det... det var det enda säkerhetssystem som värmefirman som kopplade in den accepterade för att göra jobbet
Det verkar vettigt. Kokning förhindras visserligen inte men konsekvenserna av den blir betydligt mindre. Det är också ett helt passivt system som är säkert i sig, speciellt om vattenvolymen är någorlunda stor i jämförelse med eldstadens storlek.
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur skulle det hindra kokning?
Det är ju lite det som är problemet, det hindrar inte kokning utan det bara tar hand om konsekvensen... det är därför vill kunna köra CP mha ups om det blir strömavbrott
 
Vad är det för panna? De flesta nya pannor lugnar sig vid strömavbrott eftersom tilluftsfläkten stannar.
 
tommib
N noone70 skrev:
Klart tanken inte producerar el själv.

Inget annat behövs för att just den här delen ska fungera. Även om tanken är ”intelligen” så är just den här funktionen enkel

Ups är bara en ren säkerhetsåtgärd för att vattnet till den vattenmantlade kaminen ska fortsätta cirkulera tills elden har slocknat om det skulle bli strömavbrott när vi eldar för fullt. Det är inte tänkt att vi ska värma upp huset eller något annat
Som sagt, du behöver reda ut vad som styr pumpen och se om det går att koppla in en UPS någonstans innan. Annars är alternativet att montera ett uttag på utgången från tanken och en stickpropp på pumpen. Eller ja, du kan ju köra med en reservkraftsomkopplare. De billigaste jag sett för 16A ligger i häradet 5 kkr.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det verkar vettigt. Kokning förhindras visserligen inte men konsekvenserna av den blir betydligt mindre. Det är också ett helt passivt system som är säkert i sig, speciellt om vattenvolymen är någorlunda stor i jämförelse med eldstadens storlek.
Men, kaminen blir med största sannolikhet förstörd :(
 
tommib tommib skrev:
Som sagt, du behöver reda ut vad som styr pumpen och se om det går att koppla in en UPS någonstans innan. Annars är alternativet att montera ett uttag på utgången från tanken och en stickpropp på pumpen. Eller ja, du kan ju köra med en reservkraftsomkopplare. De billigaste jag sett för 16A ligger i häradet 5 kkr.
Det blir nog till att köra stickpropp spåret :)

Tack för hjälpen allihop
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.