Bakgrund: Jag bor i en 2 rok på 61 kvm i ett lägenhetshus från 1927 i centrala Stockholm. Har en del skadad rörisolering runt rör i en walk-in garderob som jag fick höra kan ha asbest i sig. Den ligger i anslutning till sovrummet. Så jag lät ett saneringsföretag komma ut och ta ett prov. Vi förvarar kläder i garderoben och går in där varje dag.

Provet visade att isoleringen innehåller asbest. Den första firman, som tog provet, sa att vi behöver ta bort den skadade rörisoleringen, men att inget annat behöver göras. Vi har liknande rörisolering i ett städskåp också, men den är i bättre skick, så de ansåg att den inte behövde tas bort.

Eftersom firman verkade ganska nystartad ville jag ha en second opinion för att vara säker på att vi gör rätt. Jag tog därför hit en annan firma.

Den andra firman sa att vi behöver ta bort rörisoleringen både i garderoben och i städskåpet, och dessutom sanera minst garderoben och det angränsande sovrummet. Han tog också tejpprover från golvet i vardagsrummet och köket för ytterligare analyser, men vi har ännu inte fått resultaten. Om de proverna visar förekomst av asbest sa han att hela lägenheten behöver saneras.

Jag kan ingenting om det här, men jag får känslan av att det första företaget kanske tonade ner problemet lite, medan det andra kanske överdriver. Jag har en bebis hemma vilket gör att jag såklart nojar lite extra, men samtidigt vill jag inte betala för åtgärder som inte behövs. Killen från den andra firman sa också saker som: "Jag ser att ni har en bebis" och "Bebisar är extra känsliga", vilket gav mig känslan av att han försökte skrämma upp mig lite.

Jag skulle verkligen uppskatta synpunkter från personer som har erfarenhet av den här typen av arbete. Ligger den första firmans bedömning närmare sanningen, eller är det det andra? Jag bifogar några bilder på den skadade rörisoleringen i garderoben. Den skadade biten längst ner är nu övertäckt med tejp efter provtagningen.

• IMG_2573.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2556.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_2515.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_2513.jpeg
    Skapa konto
Om två företag som båda lever på asbestsanering tycker helt olika så skulle jag tro att den som inte tycker det är så allvarligt är den ärlige. Den tackar ju nej till en massa inkomster genom att ge det rådet. Annars lever många firmor på att skrämma upp folk så mycket som möjligt så att de kan sälja in en väldigt dyr lösning.
Ska man vara maximalt säker gäller väl att hitta någon helt oberoende expert som inte lever på sanering. Ingen aning om sådana finns.

• Gilla
Guzzi och 13 till
  • Laddar…
Personligen hade jag bara lagat skadan själv med lite gipsbinda. Blött ner skadan med en blomspruta och sedan linda gipsbinda runt.

Det är ju en väldigt liten skada och jag hade åtgärdat det men i övrigt låtit det vara kvar. Supervanligt med asbest men är det verkligen värt att lägga så mycket pengar på det, på 61kvm kommer ni kanske inte bo så länge till med barn?

• Gilla
Isakare och 13 till
  • Laddar…
Undersök om detta över huvud taget är ditt problem, spontant är rören något som föreningen ansvarar för och då även indirekt isoleringen.

• Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
För det första. Det som är farligt är att andas in asbestfibrer. Det betyder att så länge isoleringen runt rören inte är skadad så kommer inte asbestfibrer att spridas. Du behöver alltså inte göra något åt den isolering som inte är skadad.
Vad gäller den skadade isoleringen se jag två eller tre alternativ. Det du vill är att asbestfibrer inte sprider sig från det skadade området. Du kan ta bort all isolering på de rören om du vill. Du kan även kapsla in den skadade delen så att asbestfibrerna inte sprider sig. Det kan du göra med gips (gasbinda med gips på) som föreslagits i tidigare svar. Vi hade också asbest i rörisolering som var skadad. Det asbestföretag vi anlitade för att ta bort isoleringen (vi var tvungna att dra om vissa av rören vid renovering så vi var tvungna att ta bort isoleringen) satte silvertejp runt den skadade delen i väntan på att de skulle göra jobbet senare.

Vad gäller sanering.
Är du orolig skulle jag bara göra en grundlig städning av sovrum och klädkammare. Våttorka alla ytor (våt trasa fångar upp asbestfibrer, det gör inte torr trasa). Kanske tvätta igenom alla kläder om du är orolig, men det beror på vad tejpprover visar.

Det finns lite asbest i luften bla från bilar. Det är bra att du är försiktig men jag skulle säga att andra företaget som vill göra mycket överdriver och inte är seriösa.

• Gilla
Hunnert och 6 till
  • Laddar…
U Upp skrev:
Det betyder att så länge isoleringen runt rören inte är skadad så kommer inte asbestfibrer att spridas.
Gasbinda och sedan måla rör/binda, det kommer inte loss ett enaste fiber om man gör det ordentligt.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Spännande, jag har jobbat med VVS-isolering. Har aldrig stött på asbest på en raksträcka utan förekomsten har varit i böjar och påstick.

Men klart man inte sett allting av alla meter rör man har isolerat. Skulle gå på din förening , du är nog inte ansvarig för isoleringen till värmesystemet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle försöka undvika att riva bort, i detta fallet är det mycket bättre att täcka in. Det är helt ofarligt när de gör orört. Oavsett hur mycket man försöker begränsa spridning kommer det att spridas om det rivs och ersätts.

Jag tror att firma 1 möjligen är lite naiva och inte förstått hur man tjänar ”enkla pengar” ännu. 😁

• Gilla
klosp11 och 7 till
  • Laddar…
Angående firma 2. Såklart det är bäst att sanera hela lägenheten men det är inte ekonomiskt försvarbart för det där lilla.
Jag hade gjort som flera här tipsat och åtgärdat det själv.

Asbest är farligt, svartmögel är farligt, det är farligt att leva. Säkrast är att dra ner rullgardinerna, släcka alla lampor och lägga sig i sängen för att aldrig gå upp igen, det är säkrast.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Jag tror att firma 1 möjligen är lite naiva och inte förstått hur man tjänar ”enkla pengar” ännu. 😁
Så naiv är ingen hantverkare ;) Jag tror att de tillhör den lilla och antagligen minskande andelen hantverkare som är genuint hederliga.

• Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Spännande, jag har jobbat med VVS-isolering. Har aldrig stött på asbest på en raksträcka utan förekomsten har varit i böjar och påstick.

Men klart man inte sett allting av alla meter rör man har isolerat. Skulle gå på din förening , du är nog inte ansvarig för isoleringen till värmesystemet.
I den brf där jag bodde (hus byggt 1939) bestod rörisoleringen av tunn asbest innerst, sedan tagel över, sedan papp och sedan målad binda ytterst.

Jag skulle också bara tejpa så att det är inneslutet. Tar man bprt hela kommer det ändå bli en gräns där man måste tejpa, så det gör ingen skillnad. Dessutom rör man bara runt i det. Det finns ingen anledning att sanera bort asbest annat än när man ska göra arbeten i det och exponerar det.
Och hade jag varit föreningens repsresentant hade jag sagt samma sak, dvs föreningen betalar inte för en medlems extra oro utan gör det som t.ex. arbetsmiljöverket kräver - vilket i detta fall är ingenting eller kanske tejpa om det synliga är asbest - men då kommer frågan vem som tagit sönder isoleringen och så faller det kanske tillbaka på lägenhetsinnehavaren.

Det är inte osannolikt att ventilationskanalerna i huset är eternit, dvs att både till och frånluft paserar asbets, men det gör man inget med, asbest bits inte, det sitter där det sitter så långe man inte river runt i det. Därför sanerar man inte heller, förutom när man måste hantera det där asbesten sitter, eftersom saneringen både kostar pengar och riskerar att öka exponeringen. Inkapsling är i normalfall att föredra.

Undrar var proverna indikerade asbest? Det som sysn är tygbinda, papp och tagel, men det vitmålade närmast röret skulle kunna vara asbest.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS
E es9 skrev:
Bakgrund: Jag bor i en 2 rok på 61 kvm i ett lägenhetshus från 1927 i centrala Stockholm. Har en del skadad rörisolering runt rör i en walk-in garderob som jag fick höra kan ha asbest i sig. Den ligger i anslutning till sovrummet. Så jag lät ett saneringsföretag komma ut och ta ett prov. Vi förvarar kläder i garderoben och går in där varje dag.
För perspektiv på det hela kan det vara bra att veta att det finns asbest i utomhusluften och mer i tunnelbanan.

• Gilla
Hunnert och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Den överlägset största risken du har att exponeras för asbest det är om du försöker ta bort det, även med en firma som gör det (det går inte att ta bort detta och inte sprida några asbestfibrer alls). Laga skadan och lägg pengar/oro/energi på annat..

• Gilla
BaltzarH och 7 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För perspektiv på det hela kan det vara bra att veta att det finns asbest i utomhusluften och mer i tunnelbanan.
Hade ägandet av tunnelbanan varit privat så hade garanterat Arbetsmiljöverket eller någon annan tvingat bolaget som ägde den att sanera. Men nu ägs den av det offentliga och då blir det för dyrt. Varje gång ett tunnelbanetåg kör in på en station så lär det yra en del asbestdamm.

Nissens
U Upp skrev:
Det finns lite asbest i luften bla från bilar.
Intressant, varifrån kommer den asbesten? Det är ju flera decennier sedan man slutade använda det i bromsbeläggen, så det lär ju inte finnas där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.