mats_o skrev:
Hurpass stort hus har du och ungefär var i landet ligger det och hurpasss isolerat?

Jag hadde 16A huvudsäkringar på 120m2 hus i södra norrland. Direktel på hela huset. Dock eldar jag en del som stödvärme när det är rikgtigt kallt. Bor du i de södra delarna i ett välisolerat hus så kan det mycket väl räcka med 16A

Uppgraderade till 20A iom att jag byggde mitt förråd
njae inte stort, 55 kvm just nu men ska bygga ut till 105 kvm plus gäststuga på 10 kvm...

Nu har jag fått besked om vad det kommer kosta.
6250 ink. moms
då gör han; byter ut centralen till 12 st enfas säkringar 3 st 3fas, två jfb.
drar ut en kabel från elcentralen till gäststugen där han sedan kopplar in och sätter uttag.

Det är väl ett schysst pris? tycker jag iaf!

Låter helt OK tycker jag. En liten brasklapp för din budget. Det är ganska vanligt att det dyker upp tidigare okända jordfel när man sätter in en jfb (den löser direkt). I många fall kan felsökningen bli seg. Och det ingår normalt inte i ett fast pris för centralbyte.

swecul skrev:
Nu har jag fått besked om vad det kommer kosta.
6250 ink. moms
då gör han; byter ut centralen till 12 st enfas säkringar 3 st 3fas, två jfb.
drar ut en kabel från elcentralen till gäststugen där han sedan kopplar in och sätter uttag.

Det är väl ett schysst pris? tycker jag iaf!
Varför två jfb?

I övrigt verkar det sunt..

För att det inte ska bli svart i hela huset om JFB löser ut

elmont skrev:
För att det inte ska bli svart i hela huset om JFB löser ut
Är det en vanlig lösning idag?

När vår central byttes för något år sedan sattes det bara en..

Jag sätter alltid två om inte kunden tycker annat

hempularen skrev:
Låter helt OK tycker jag. En liten brasklapp för din budget. Det är ganska vanligt att det dyker upp tidigare okända jordfel när man sätter in en jfb (den löser direkt). I många fall kan felsökningen bli seg. Och det ingår normalt inte i ett fast pris för centralbyte.
hmm...kanske ska fråga om det då...eller vad ska man fråga, löser den ut så måste det ju fixas... *gulp* håller tummarna för att allt flyter på!

Jag ahr för nuvarande bara en i huset och jag rekommenderar att du väljer minst två. Klart bra att tex ha utomhusuttagen på den ena och belysningen vid elcentralen på den andra. Blir så mycket enklare att slå igång den utlösta brytaren om man sliper treva i mörker

mats_o skrev:
Jag ahr för nuvarande bara en i huset och jag rekommenderar att du väljer minst två. Klart bra att tex ha utomhusuttagen på den ena och belysningen vid elcentralen på den andra. Blir så mycket enklare att slå igång den utlösta brytaren om man sliper treva i mörker
jo men jag ska ha två st just av den anledingen! :)

Hemmakatten
Låter jättebra, Swecul. MEN, varför inte säkra upp till åtminstone 20A, nu när elektrikern ändå är där. 20A huvudsäkring är verkligen inte mycket (eller för mycket) när du skall börja bygga ut.

Hemmakatten skrev:
Låter jättebra, Swecul. MEN, varför inte säkra upp till åtminstone 20A, nu när elektrikern ändå är där. 20A huvudsäkring är verkligen inte mycket (eller för mycket) när du skall börja bygga ut.

Du menar att säkra upp el-centralen som är utomhus?
Det lät på elektrikern som att det bara var att acceptera att jag hade 16...
Måste inte Eon med i bilden om det ska säkras upp?

Du menar att säkra upp el-centralen som är utomhus?
Det lät på elektrikern som att det bara var att acceptera att jag hade 16...
Måste inte Eon med i bilden om det ska säkras upp?
Elektrikern om han är godkänd av nätägare att säkra upp, säkrar upp, sen skickar han in papper till nätägaren som returnerar en högre tariff :)

spocks_beard skrev:
Elektrikern om han är godkänd av nätägare att säkra upp, säkrar upp, sen skickar han in papper till nätägaren som returnerar en högre tariff :)
Vaddå blir elen dyrare bara för att jag kan använda mig av mer el??!

Nätavgiften (den delen av elräkningen man inte kan flytta till en annan leverantör) beror på huvudsäkringens storlek.

Ganska logiskt efterssom du då utnyttjar en större del av ledningarna. Nätägaren måste ju dimensionera sina ledniangr efter den högsta effekt som kan tänkas tas ut ur ledningarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.