Har en strömbrytare där den vita är fas, svart tändtråd, den bruna har också fas, strömbrytaren tänder och släcker en lampa.
Närbild av en strömbrytare med anslutna kablar: vit och brun fas, samt svart tändtråd, som styr belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det en knapp till någonstans som tänder samma lampa?

Nej.

Hur har du gjort för att komma fram till beskrivning? Mätt eller bara tittat i dosorna? Och om du mätt, hur och med vad?

P Paulie123 skrev:
Nej, ny lägenhet, inte vad jag vet iaf, tänkte först på trappkoppling. Men borde det inte finnas 2 mellantrådar då?
Mätt med spänningsprovare.

Menar ni att detta är en trappkoppling

Kronkoppling? Tänder en taklampa/ljuskrona i två steg vanligt i gamla lägenheter

P Paulie123 skrev:
Menar ni att detta är en trappkoppling
Det är i alla fall en trappbrytare, du får leta reda på vart trådarna går och se hur dom är kopplade. Att bara mäta spänningen är kanske inte det enklaste sättet att förstå hur det är utfört.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack så mycket för svaren.
Jag letar vidare och ser om jag blir klokare.
Uppskattar er engagemang 🥇🥇🥇

Realvamos Realvamos skrev:
Kronkoppling? Tänder en taklampa/ljuskrona i två steg vanligt i gamla lägenheter
Med en växlande strömbrytare?

P Paulie123 skrev:
Har en strömbrytare där den vita är fas, svart tändtråd, den bruna har också fas, strömbrytaren tänder och släcker en lampa.
[bild]
Vad är din fråga?

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Mikael_L
P Paulie123 skrev:
[bild]
Tack, då vet vi ...

:D :D :D

• Haha
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.