37 030 läst ·
250 svar
37k läst
250 svar
"Om du mixtrar själv med elen får du inte ut en krona om ngt händer"
Som sagt, du kanske har en sådan hemma, och du är nog rätt ensam om det i så fall.E Eld skrev:
Har du fått för dig att jag påstått att de inte finns??
Det är inte många som ens har trefasanslutning i köket eller något annat rum i bostaden, ännu färre lär ha en trefassymaskin överhuvudtaget. Det är väl du då möjligen.
Här går du bet (igen).Nissens skrev:
Som sagt, du kanske har en sådan hemma, och du är nog rätt ensam om det i så fall.
Har du fått för dig att jag påstått att de inte finns??
Det är inte många som ens har trefasanslutning i köket eller något annat rum i bostaden, ännu färre lär ha en trefassymaskin överhuvudtaget. Det är väl du då möjligen.
En kompis har en liknande trefas i sitt hem som han syr skinn med.
Så, redan på fyrtiotre minuter har "din lilla hypotes" skjutits i sank.😁
Du verkar ju inte förstå det jag skriver (igen). Det är oerhört ovanligt att man har trefasuttag i kök eller andra rum i bostaden. Att någon har en versamhet där man syr skinn är något helt annat.Intet skrev:
Bara för att du och din kompis har det så betyder inte det att det är sopeciellt vanligt. Snarare oerhört ovanligt.
Nu är du på en så låg nivå att det är hur fånigt som helst (igen).
Oj. Öm tå (igen)😁!Nissens skrev:
Du verkar ju inte förstå det jag skriver (igen). Det är oerhört ovanligt att man har trefasuttag i kök eller andra rum i bostaden. Att någon har en versamhet där man syr skinn är något helt annat.
Bara för att du och din kompis har det så betyder inte det att det är sopeciellt vanligt. Snarare oerhört ovanligt.
Nu är du på en så låg nivå att det är hur fånigt som helst (igen).
Denne "någon" har ingen verksamhet alls. Han gillar bara att göra saker själv. Precis som jag och många andra. Så "oerhört ovanligt" är det inte!
Det är inte nödvändigt att ha sin symaskin i köket. Speciellt inte dessa mer stationära modeller som vanligtvis huserar i andra delar av bostaden.
Själv har jag mitt trefasuttag I källaren där min borrmaskin och svets samsas om samma uttag.
Jag har två 3-fasuttag inne i huset, men inget i garaget, så jag får klara mig med enfassvets.
Jag har ett perilexuttag till spishällen och ytterligare ett Perilexuttag i pannrummet till värmepumpen.
Jag har tagit ansvar för min elanläggning och bytt spisuttaget då det var missfärgat.
Att inte byta ut det skulle kunna leda till kortslutning eller brand.
Jag har ett perilexuttag till spishällen och ytterligare ett Perilexuttag i pannrummet till värmepumpen.
Jag har tagit ansvar för min elanläggning och bytt spisuttaget då det var missfärgat.
Att inte byta ut det skulle kunna leda till kortslutning eller brand.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 168 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 168 inlägg
Så kallat hempul är ju indirekt godkänt i och med att all materiel finns att tillgå för vem som helst
Däremot är det absolut förbjudet att pula med luftvärmepumpar och det är spärrat för icke auktoriserade personer att få tag på material och utrustning
Däremot är det absolut förbjudet att pula med luftvärmepumpar och det är spärrat för icke auktoriserade personer att få tag på material och utrustning
Om ditt hus brinner ner eller liknande katastrofalt händer är det oavsett skuld en sak du kan vara 100% säker på.
Försäkringsbolaget med sina oändliga resurser kommer göra allt för att slippa betala, detta inkluderar att hitta på påståenden om "hemmapulad" el, det finns ingen påföljd för dom om påståendet visas vara felaktigt eller rent lögnaktigt.
Aldrig sett ett försäkringsbolag "vinna" ett sådant case däremot vet jag flera fall där försäkringsbolag drivit fall i sån långbänk att personer gått i personlig kk eller fått livet förstört av stressen och pressen av processen.
Har ditt hus brunnit upp? Ring en advokat innan försäkringsbolaget.
Försäkringsbolaget med sina oändliga resurser kommer göra allt för att slippa betala, detta inkluderar att hitta på påståenden om "hemmapulad" el, det finns ingen påföljd för dom om påståendet visas vara felaktigt eller rent lögnaktigt.
Aldrig sett ett försäkringsbolag "vinna" ett sådant case däremot vet jag flera fall där försäkringsbolag drivit fall i sån långbänk att personer gått i personlig kk eller fått livet förstört av stressen och pressen av processen.
Ta nu inte i så du spricker!S svensexan skrev:Om ditt hus brinner ner eller liknande katastrofalt händer är det oavsett skuld en sak du kan vara 100% säker på.
Försäkringsbolagen jobbar i en förtroendebranch där det gäller att vara lagom. För frikostigt utbetalningar ger för höga Premier för kollektivet samt för få utbetalningar ger dåligt rykte och inga kunder.
Jag har själv haft med de att göra. Allt från uppbrunnen tvätt, sjukdom utomlands till bilinbrott. De har själva föreslagit att betala ut mer än vi gjorde anspråk på. Så, det är nog mer beroende på vilken handläggare man råkar få än att försäkringsbolag gör allt för att inte betala ut adekvat ersättning.
Så min erfarenhet är att du helt enkelt har fel.