37 030 läst ·
250 svar
37k läst
250 svar
"Om du mixtrar själv med elen får du inte ut en krona om ngt händer"
Kanske missuppfattade ditt scenario? Vad är det för brottslig handling som begåtts i sammanhanget menar du?P Paxman skrev:
Men fortfarande gäller vanlig skadeståndsrätt. Om någon varit vållande till skadan genom uppsåt eller vårdslöshet kan man bli skadeståndsskyldig. Annars är det bara en "vanlig" olycka.
jag är genuint intresserad av hur hempul skapar strömgenomgång så man dör av elchock..det måste vara i princip omöjlig inkompetens inblandad,Henrikboste skrev:
P Paxman skrev:
Jag förstår nog fortfarande inte. Om någon begår en brottslig handling kan denne givetvis straffas för sitt brott. Vad är det för slags brottslig handling du syftar på?P Paxman skrev:
Det händer om än ganska sällan. https://www.dn.se/nyheter/sverige/doms-for-felkopplat-hus/nikasp skrev:
När det händer verkar det handla om "elektriker" som åtar sig jobb utan att ha rätt behörighet. Jag har hört talas om flera fall men hittar dem inte nu.
😂😂😂E Eld skrev:
”Symaskinen gick baklänges” pga felkopplad el… 😂😂😂
Det måste ha varit en herrejösses till symaskin… har aldrig hört talas om dylika som går på trefas. 😂😂😂
Vilket denna tråden inte handlar om…E Eld skrev:
Det är ju ert ansvar att kontrollera att hen har de kunskaper som behövs innan ni anställer, lägger in hen i egenkontrollprogrammet och skickar ut hen på jobb.H hammarö ljud skrev:Mitt företag hade en elektriker anställd under en tid och gjorde då en del installationsjobb. När vi senare fick veta att denne saknade rätt behörighet på 14 av jobben, så avskedades han såklart och vi gjorde en anmälan på oss själva ( som står ansvariga iom att han jobbat i firman).
Vi skickade all dokumentation på de ”olagliga”jobben han gjort men tror inte ens han fick en varning. Hände inget…
Kompetenskorten anger vilka arbetsuppgifter varje anställd bedöms kunna utföra.
Låter som lite självrannsakan är på sin plats i det företaget.
Jag tycker man skall skilja på sak och person. Att ett arbete ser ut att vara "proffsigt utfört" säger generellt sett inget om personen som gjort det är hempulare eller behörigt proffs.P Paxman skrev:
Kanske vi behöver en definition av ordet hempulare.
Hempulare - "en person utan tillräcklig kunskap" för aktuellt el-arbete.
Med den definitionen kan hempularen vara precis vem som helst inklusive en behörig elektriker. Alltså en persom som saknar kunskaperna och erfarenheten som krävs. Och som i normalfallet alltså inte är behörig. Normalt kan man då direkt se på en anläggning om en hempulare varit framme eller inte
Jag tycker det inte är en bra definition. Det finns oxo något som kan kallas "slarver"
Slarver- "en person omedvetet gör fel" T.ex. vid el-arbete.
I sådana fall tycker jag slarver är en bättre benämning än hempulare.
Själv har jag tolkat hempulare som
Hempulare - "en person utan behörighet" för aktuellt el-arbete utan att vara proffs.
Med den definitionen kan hempularen vara en persom som har kunskaperna och erfarenheten som krävs, men som inte är behörig. Och inte gör arbetet yrkesmässigt. Alltså kan en kompetent och erfaren elektriker vara hempulare. Normalt kan man då inte se på en anläggning om en hempulare varit framme eller inte
Hur tänker ni?