RoTe
Fairlane Fairlane skrev:
Och hur stor del av det beror på hempul?
Så klart omöjligt att veta, förstår väl även du? Många bränder hittas heller ingen orsak till.
blackarrow blackarrow skrev:
Bilden tarvar en förklaring.
Vad är oklart? Ställ frågor istället...

RoTe RoTe skrev:
Vad är oklart? Ställ frågor istället...
Skala/enhet Y-axeln? Vad ingår i begreppet "elinstallation"? Källa till bilden?

RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
Ingen aning, ingen aning, en RISE undersökning. Fick den av en bekant som är brandman.

Jag tycker bara det är intressant att se relationen mellan de olika orsakerna. Källorna till staplarna har ni i bilden.

RoTe RoTe skrev:
Ingen aning, ingen aning,
Vad vill du då säga med bilden?

RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
Vad vill du då säga med bilden?
Förhållandet mellan de olika brandorsakerna, ser du inte det?

RoTe RoTe skrev:
Förhållandet mellan de olika brandorsakerna, ser du inte det?
Om du inte har en aning om vad som ingår i begreppet elinstallation förstår jag inte hur du kan tycka att bilden säger speciellt mycket...

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
Om du inte har en aning om vad som ingår i begreppet elinstallation förstår jag inte hur du kan tycka att bilden säger speciellt mycket...
SKIT I BILDEN och gå vidare med ditt liv

• Wow
  • Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Bättre i så fall att slå upp lite fakta i målet.

Den kommer antagligen från den här rapporten (eller datat iaf, jag orkade inte göra reverserat bildsök). Den har varit uppe förut.

Tabell som listar brandorsaker kategoriserade under "Elinstallation" enligt försäkringsbolags-koder, inklusive vitvaror, bastuaggregat och ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som synes så är det ganska mycket som de räknar in som elinstallation som vi här inte normalt tycker tillhör.

Vad jag minns från tidigare analyser av motsvarande data så står den fasta installationen för en försvinnande liten del av brandorsaker, och i den räknas anslutningen till mätarsäkringar och dylikt vilka ofta "brinner" (bara sök här på forumet) pga glapp och varmgång. Dessa är ju i stort sett aldrig föremål för hemmapul. (Om de var det så skulle de antagligen inte brinna så ofta eftersom anslutningarna då skulle efterdragits några gånger genom decenniernas lopp.)

Så att hemmapul skulle vara en stor brandorsak, det återstår fortfarande att visa.

• Gilla
  • Wow
el_palpo och 12 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är en andel så då föravinner enhet... Står i diagrammet

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Jag blir mest förvånad över att det är så stor skillnad, varför anser t.ex. MSB att uppvärmning är en 5 gånger så vanlig brandorsak som försäkringsbolagen?

• Gilla
cotillion och 1 till
  • Laddar…
P
D Dublin skrev:
Jag blir mest förvånad över att det är så stor skillnad, varför anser t.ex. MSB att uppvärmning är en 5 gånger så vanlig brandorsak som försäkringsbolagen?
Förmodligen för att man lägger olika saker i det

Den ena kanske räknar med saker som den andra inte räknar dit..

tommib
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Bättre i så fall att slå upp lite fakta i målet.

Den kommer antagligen från den här rapporten (eller datat iaf, jag orkade inte göra reverserat bildsök). Den har varit uppe förut.

[bild]

Som synes så är det ganska mycket som de räknar in som elinstallation som vi här inte normalt tycker tillhör.

Vad jag minns från tidigare analyser av motsvarande data så står den fasta installationen för en försvinnande liten del av brandorsaker, och i den räknas anslutningen till mätarsäkringar och dylikt vilka ofta "brinner" (bara sök här på forumet) pga glapp och varmgång. Dessa är ju i stort sett aldrig föremål för hemmapul. (Om de var det så skulle de antagligen inte brinna så ofta eftersom anslutningarna då skulle efterdragits några gånger genom decenniernas lopp.)

Så att hemmapul skulle vara en stor brandorsak, det återstår fortfarande att visa.
Den kommer mycket riktigt från den rapporten.

Kommentaren under bilden (som finns på sida 17, avsnitt 4.2) lyder:
"I kategorin elinstallationer förekommer ljud- och bildapparat mest frekvent som brandorsaken enligt försäkringsbolagen, följt av andra vitvaror och fasta elinstallationer."
Så, det är TV-apparater som brinner, sen vitvarorna och efter det elinstallationerna. Det ska tilläggas att det elinstallationerna står för är ffa de så kallade små bränderna, som inte sprider sig utanför rummet de startar i. På sidan 14 hittar man avsnitt 4.1, där det framgår följande:

"Mediankostnaden för bränder orsakade av elinstallationer(Figur 3) eller uppvärmning (Figur 4) är 2 500 kr respektive 8 900 kr. Över 30 % av alla elinstallationsbränder hamnar under självriskkostnad och 75 % av bränderna kostar mindre än 8 300 kr."

Hur många bränder har vi då egentligen kvar? Det är 4500 bränder som är analyserade i studien.

• Gilla
Pen och 5 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Låter som ett klokt råd om hur jag bör nyttja den bild du presenterade. 😉😂

• Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
"Mediankostnaden för bränder orsakade av elinstallationer(Figur 3) eller uppvärmning (Figur 4) är 2 500 kr respektive 8 900 kr. Över 30 % av alla elinstallationsbränder hamnar under självriskkostnad och 75 % av bränderna kostar mindre än 8 300 kr."
Så majoriteten av bränder i elinstallationer är, som LSA var inte på, av kategorin bränd plint som inte leder till fler skador. Det är alltså elinstallatörer som orsakar majoriteten av alla bränder i elinstallationer.

Case closed.

• Haha
  • Gilla
el_palpo och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så majoriteten av bränder i elinstallationer är, som LSA var inte på, av kategorin bränd plint som inte leder till fler skador. Det är alltså elinstallatörer som orsakar majoriteten av alla bränder i elinstallationer.

Case closed.
Det är ju majoriteten av alla elinstallationer som görs av elinstallatörer också...

Case re-opened.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.