37 033 läst ·
250 svar
37k läst
250 svar
"Om du mixtrar själv med elen får du inte ut en krona om ngt händer"
Ingen aning, ingen aning, en RISE undersökning. Fick den av en bekant som är brandman.Alfredo skrev:
Jag tycker bara det är intressant att se relationen mellan de olika orsakerna. Källorna till staplarna har ni i bilden.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Bättre i så fall att slå upp lite fakta i målet.RoTe skrev:
Den kommer antagligen från den här rapporten (eller datat iaf, jag orkade inte göra reverserat bildsök). Den har varit uppe förut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som synes så är det ganska mycket som de räknar in som elinstallation som vi här inte normalt tycker tillhör.
Vad jag minns från tidigare analyser av motsvarande data så står den fasta installationen för en försvinnande liten del av brandorsaker, och i den räknas anslutningen till mätarsäkringar och dylikt vilka ofta "brinner" (bara sök här på forumet) pga glapp och varmgång. Dessa är ju i stort sett aldrig föremål för hemmapul. (Om de var det så skulle de antagligen inte brinna så ofta eftersom anslutningarna då skulle efterdragits några gånger genom decenniernas lopp.)
Så att hemmapul skulle vara en stor brandorsak, det återstår fortfarande att visa.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 646 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 646 inlägg
Den kommer mycket riktigt från den rapporten.lars_stefan_axelsson skrev:
Bättre i så fall att slå upp lite fakta i målet.
Den kommer antagligen från den här rapporten (eller datat iaf, jag orkade inte göra reverserat bildsök). Den har varit uppe förut.
[bild]
Som synes så är det ganska mycket som de räknar in som elinstallation som vi här inte normalt tycker tillhör.
Vad jag minns från tidigare analyser av motsvarande data så står den fasta installationen för en försvinnande liten del av brandorsaker, och i den räknas anslutningen till mätarsäkringar och dylikt vilka ofta "brinner" (bara sök här på forumet) pga glapp och varmgång. Dessa är ju i stort sett aldrig föremål för hemmapul. (Om de var det så skulle de antagligen inte brinna så ofta eftersom anslutningarna då skulle efterdragits några gånger genom decenniernas lopp.)
Så att hemmapul skulle vara en stor brandorsak, det återstår fortfarande att visa.
Kommentaren under bilden (som finns på sida 17, avsnitt 4.2) lyder:
"I kategorin elinstallationer förekommer ljud- och bildapparat mest frekvent som brandorsaken enligt försäkringsbolagen, följt av andra vitvaror och fasta elinstallationer."
Så, det är TV-apparater som brinner, sen vitvarorna och efter det elinstallationerna. Det ska tilläggas att det elinstallationerna står för är ffa de så kallade små bränderna, som inte sprider sig utanför rummet de startar i. På sidan 14 hittar man avsnitt 4.1, där det framgår följande:
"Mediankostnaden för bränder orsakade av elinstallationer(Figur 3) eller uppvärmning (Figur 4) är 2 500 kr respektive 8 900 kr. Över 30 % av alla elinstallationsbränder hamnar under självriskkostnad och 75 % av bränderna kostar mindre än 8 300 kr."
Hur många bränder har vi då egentligen kvar? Det är 4500 bränder som är analyserade i studien.
Så majoriteten av bränder i elinstallationer är, som LSA var inte på, av kategorin bränd plint som inte leder till fler skador. Det är alltså elinstallatörer som orsakar majoriteten av alla bränder i elinstallationer.tommib skrev:
Case closed.
Det är ju majoriteten av alla elinstallationer som görs av elinstallatörer också...useless skrev:
Case re-opened.