Du får avsäkra 2,5mm2 med 10A istället för 16A, du behöver inte ens byta passkontakt i din porslinscentral.

Även fast det blir samma nolla o jord i en ny 2fas grupp??
Den ena 16amp o den andra 10 amp Det kan inte bli någe knas med olika ström hit o dit om det är olika säkringar??

Nej, jag menade att du kan avsäkra grövre ledningar med lägre säkringar generellt sett. Jag hade nog dragit 2,5mm2 och använt 16A säkringar.

Vanliga Stickkontaker är väl ok att ha 16 amp säkringar på, så då borde det ju finnas en del som har 2.5 mm trådar i dom rören , så då borde det vara okej att en diskmaskin sitter på en 16 amp säkring??

God elsäkerhetsteknisk praxis innebär även att man är konsekvent för överskådlighetens skull, därför bör man ha samma storlek på säkringarna i gruppen, annars kan kanske någon uppfatta den som två grupper trots att man har skyltat gruppen efter alla konstens regler. Och du måste använda säkringar som sitter i samma rad/kolumn (beroende på hur fasskenorna i centralen går) på olika faser för att göra en flerfas-grupp.

Denna tråd för mig in på en fråga jag har;

Jag tänkte dra tändkablar för; 1 st dimmer, 1 st enpolig strömbrytare + 1 st tvåpolig strömbrytare i samma 16mm VP-slang...Således 8 trådar 1,5mm i samma rör.

Går detta för sig eller blir det för många tåtar?

Måste man vara i samma rad/kolumn? Om man är tydlig med att märka upp hur det är draget. Jag har ju en gammal central o har planer på att i framtiden byta till automatsäkringar och sätta det rätt då .
Jag har en plats ledig en fas från tvättmaskinen som är bortkopplad idag och jag är inte så sugen på att labba runt med dom andra o flytta allt.

Det där med olika säkringar 10 och 16 amp frågan är om man kan säkra ner i samma grupp om man gör en ny 2 fasgrupp (läs hela tråden) om man är tydlig att dokumentera vad som är gjort???? frågan är om det går eller blir någe knas med något??

jacvenza skrev:

Jag tänkte dra tändkablar för; 1 st dimmer, 1 st enpolig strömbrytare + 1 st tvåpolig strömbrytare i samma 16mm VP-slang...Således 8 trådar 1,5mm i samma rör.

Med våld har jag dragit in 9 men bara 1,5 m, 8 går i ett 15,2 VP rör flera meter.

Protte

jacvenza skrev:

De går om det är en kortare bit, och slangen är fastsatt bra (och det är en slang av bra kvalitet ska man väl tillägga :) )

Har du odragit slangen, dra 20s slang istället. Har du redan satt igen väggen, smörj trådarna ordentligt och prova!

Max 5 ledningar i ett 16rör enligt Elinstallationsreglerna

texastaz skrev:
Det där med olika säkringar 10 och 16 amp frågan är om man kan säkra ner i samma grupp om man gör en ny 2 fasgrupp (läs hela tråden) om man är tydlig att dokumentera vad som är gjort???? frågan är om det går eller blir någe knas med något??
Jag tror att snaggletooth har svarat på den frågan:

snaggletooth skrev:
God elsäkerhetsteknisk praxis innebär även att man är konsekvent för överskådlighetens skull, därför bör man ha samma storlek på säkringarna i gruppen, annars kan kanske någon uppfatta den som två grupper trots att man har skyltat gruppen efter alla konstens regler.

spinout skrev:
Max 5 ledningar i ett 16rör enligt Elinstallationsreglerna
Det är 5 enligt standard (ej tvingande) så att man ska kunna dra i 3 till när det kniper.

Protte

Men ett avsteg från standard innebär att man inte längre följer "God elsäkerhetsteknisk praxis" som det heter i starkströmsföreskrifterna, och då ska man en egen beräkning el. liknande för att kunna backa upp sitt handlande. Och behöva tvinga i FK'n är ingen lysande lösning, för t.e.x. om den innersta av ledarna blir hårt belastad och kylmöjligheterna är sämre i det fullpackade lilla röret (jämfört med ett grövre rör som inte är fullpackat) så kan man ju bara spekulera i vad som kan hända........

Mikael_L
texastaz skrev:
Måste man vara i samma rad/kolumn?
Ja jag anser i alla fall det, ifall det ska betraktas som samma grupp, vilket är fallet för dig.

Och rad resp kolumn är inte valfritt, utan det har och göra med hur fasskenorna ligger.

E
att dra i 8 å 9 st fk i ett vp16.........
åså blir man förvånad det uppstår bränder.......
5 st är max enl föreskrifter
att dra sex en kortare bit typ 1-2 m ä r nog inte hela världen
men förutsatt att grupparna sällan samkörs -utan var å en olika stunder
natt kväll morron typ

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.