34 449 läst ·
214 svar
34k läst
214 svar
Olika budgivare visade sig vara samma person
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Haha...öm tå?storken skrev:
Kan nästan tro att du är mäklare.....
Man kan ju alltid roa sig med en massa konspirationsteorier, eller det kanske är så att det handlar om en begynnande invasion från Mars, eller är det en komplott från Grekiska staten osvthomasx skrev:
Fast en viss misstänksamhet/noggrannhet är nog att rekommendera i samband med en av de största investeringarna i livet. Speciellt när två budgivare tillhör samma familj och buden har dragit upp priset med 400 000 kr.Nimajneb skrev:
/Krister
Det ligger väl i sakens natur då vi till skillnad från många andra länder tillämpar en öppen budgivning på fastigheter.mexitegel skrev:
Som någon skrev tidigare, vill man ändra på det så får man väl driva den frågan politiskt åt något håll.
Problemet är enligt mig inte att vi tillämpar en öppen budgivning eller att frågan är så stor att den måste drivas politiskt.Nimajneb skrev:
Istället handlar det om att den fastighetsmäklarlag som redan finns borde tillämpas.
/Krister
Här i sverige tillämpas inte precis någon öppen budgivning, man har t.ex. ingen rätt att få veta vem som lagt ett visst bud, det mesta kring budgivningen är stängt, helt enkelt för att mäklarna vill ha det så, det gynnar dom. Detta är en av anledningarna till att det är så pass lätt att manipulera systemet. Vi har mycket att lära av t.ex. norge här.
Det enda som är öppet är möjligheten att lägga fortsatta bud. Men den möjligheten finns ju även vid en sluten budgivning, sen är det i samtliga fall upp till säljaren att avgöra vilka/vilket bud denne vill ta hänsyn till och acceptera. Mäklaren har en skyldighet att framföra alla bud till sin klient.
Det enda som är öppet är möjligheten att lägga fortsatta bud. Men den möjligheten finns ju även vid en sluten budgivning, sen är det i samtliga fall upp till säljaren att avgöra vilka/vilket bud denne vill ta hänsyn till och acceptera. Mäklaren har en skyldighet att framföra alla bud till sin klient.
Dom har redan en annan köpare, nr2.
Men har dom rent mjöl i påsen är det så klart ingen big deal att redovisa budgivningen. Och det är också en av anledningarna till att man starkt kan ifrågasätta den svenska modellen, den gynnar bara dom som vill fuska.
Men har dom rent mjöl i påsen är det så klart ingen big deal att redovisa budgivningen. Och det är också en av anledningarna till att man starkt kan ifrågasätta den svenska modellen, den gynnar bara dom som vill fuska.
Har nu fått sms från mäklaren att "Budgivningen är avslutad, tack för din medverkan" inklusive alla våra bud..? Vi är väl medvetna om vilka bud som är från oss.
Stannade på budgivningen i förrgår när vi blev misstänksamma, dessutom hade vi passerat våran "gräns".
Vi har ingen aning och kommer antagligen aldrig få veta hur mäklaren kunde acceptera att samma budgivare hade två konton (för mig finns det inga ursäkter).
Hur mäklare kan styra upp affärer helt ohederligt, utan några som helst konsekvenser visar bara att denna värld behöver en rejäl uppstyrning.
Samma mäklare sålde ett hus i höstas som vi också var med och budade på, accept på 2,2 milj slutade med 2,8 milj. Jag undrar i mitt stille sinne hur den affären gick till?!
Vi har inte anmält mäklaren som någon trodde i ett inlägg, vi har bara rådfrågat juristerna på Mäklars., inget svar från dem än så länge.
Stannade på budgivningen i förrgår när vi blev misstänksamma, dessutom hade vi passerat våran "gräns".
Vi har ingen aning och kommer antagligen aldrig få veta hur mäklaren kunde acceptera att samma budgivare hade två konton (för mig finns det inga ursäkter).
Hur mäklare kan styra upp affärer helt ohederligt, utan några som helst konsekvenser visar bara att denna värld behöver en rejäl uppstyrning.
Samma mäklare sålde ett hus i höstas som vi också var med och budade på, accept på 2,2 milj slutade med 2,8 milj. Jag undrar i mitt stille sinne hur den affären gick till?!
Vi har inte anmält mäklaren som någon trodde i ett inlägg, vi har bara rådfrågat juristerna på Mäklars., inget svar från dem än så länge.
Jag förstår inte det stora problemet med att någon använder dubbla konton eller ens problemet med bulvanbud.
Eftersom det inte är någon bindande budgivning kan man ju som köpare ALLTID ta tillbaka sitt bud, säga att man ångrat sig och vill gå ned eller dylikt. Säkert inte uppskattat av säljare/mäklare, men enligt min mening kan man aldrig hävda att man tvingats köpa till överpris.
Tycker det är kanon att det är oreglerat, då blir både köpare och säljare själva riskmedvetna istället för att de litar på något system som är tänkt att skydda parterna. Inför man reglerad budgivning kommer kostnaden öka men folk kommer hitta vägar att kringgå ändå, såsom med allt annat.
Eftersom det inte är någon bindande budgivning kan man ju som köpare ALLTID ta tillbaka sitt bud, säga att man ångrat sig och vill gå ned eller dylikt. Säkert inte uppskattat av säljare/mäklare, men enligt min mening kan man aldrig hävda att man tvingats köpa till överpris.
Tycker det är kanon att det är oreglerat, då blir både köpare och säljare själva riskmedvetna istället för att de litar på något system som är tänkt att skydda parterna. Inför man reglerad budgivning kommer kostnaden öka men folk kommer hitta vägar att kringgå ändå, såsom med allt annat.