Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag utgår bara från den fakta som TS har gett och där finns inget som bevisar på en säljarkonspiration. Det vore bara korkat i så fall av motparten att gå in med dubbla budgivarkonton vilket i sig drar till sig uppmärksamhet. Vill man trissa priset så finns ju som påpekats tidigare i tråden andra tekniker.

Hade tråden handlat om att säljaren pimpar priset så hade detta beskrivits istället.

Ingen har vad jag sett utgått från något annat än vad TS angett.
Det som angetts kan mycket väl tolkas som en beskrivning av hur säljaren kan trissa priset. Vilket är precis vad vissa av oss gjort. Att man väljer att göra en annan tolkning kan jag mycket väl förstå, men att inte inse möjligheten känns för mig lite naivt.

TS har inte nämnt något om säljarfiffel, det är bara något som kommit in som OT i tråden då vissa menar att tekniken är där för att trissa priset. TS menar att hen ev skulle haft en annan budgivningstaktik om hen visste att det bara var en budgivare kvar.
Det har ju även konstaterats att dom konspirationsideer som vissa har inte hjälper om motparten skulle hoppa av budgivningen.

storken skrev:
Kanske kan göra ett tilläg om detta..
Om A hoppar av och TS samt alla andra vet om att A och B är samma familj så går man inte ner till B senaste bud utan till C som inte hör ihop eller representerar samma intresse. Är ni med. Därmed är det ingen problem.

Gällande tiden på inkomna bud så är det mycket vanligt att de mycket intresserade spekulanter är snabba så att bud hamnar på samma klockslag, därmed ett par minuter efter är inget konstigt. Man ser även att det är trendbrott och dagens budgivningar börjar likna budgivningar innan krisen 08. Ni som inte var med då kommer upptäcka otroliga saker och snabba ryck.
Vad är det du inte förstår??

Problemet är att TS inte visste att A och B var samma person. Detta är med stor sannolikhet manipulering av budgivningen.

Att sedan komma med kommentarer typ att vi får rösta fram en ny regering om vi inte gillar systemet är ju helt barockt. Det vi diskuterar här är om systemet MISSBRUKAS eller ej. Sker detta med mäklarens goda minne/vetskap så är det ett allvarligt problem. Inte minst för hela mäklarkollektivet vars intresse du så missriktat försöker ta till vara.

mycke_nu skrev:
Vad är det du inte förstår??

Problemet är att TS inte visste att A och B var samma person. Detta är med stor sannolikhet manipulering av budgivningen.

Att sedan komma med kommentarer typ att vi får rösta fram en ny regering om vi inte gillar systemet är ju helt barockt. Det vi diskuterar här är om systemet MISSBRUKAS eller ej. Sker detta med mäklarens goda minne/vetskap så är det ett allvarligt problem. Inte minst för hela mäklarkollektivet vars intresse du så missriktat försöker ta till vara.
För det första hur missbrukar man ett system som inte finns?
Som sagt återigen finns ingenstans beskrivet hur budgivningen skall gå till.
Läs mäklarlagen FML i sin helhet så ser ni vad som styr.

Självklart försöker jag agera lite motpol till grundlösa fördomar hos några här i tråden. Sedan försöker jag se saker neutralt vilket jag verkar ensam om.

Ok.. Skall förklara för er varför mäklaren har för avsikt att manipulera på det sättet!

Antar att huset ligger mellan 2 och 3 mille i priset och räknar fär av på 2,5
Mäklarens provis ligger förmodligen runt 80 laxar. Dvs ca 3,6% (har räknat i huvudet så haka inte upp er om det inte stämmer på kronan)
Nu kom mäklare på den fantastiska sätt att tjäna mer!
Om han hon fifflar till några bud si så där att priset går upp ett par hundralappar så tjänar mäklare på varje hundring 3,6 % dvs 3600:- efter att momsen är betald och företagets del av räknad blir det så här 3600*0.8*0.26 det sista är mäklarens del av kakan och det är rätt högt räknat mot snittet.
Så tror ni fortfarande att mäklaren skulle satsa på att få ca800:- mer innan skatt? Och riskera sin licens?????

Jag kan hålla med att det skulle vara sjukt lockande att luras bedra och fuska för ett par tusenlappar extra!

Redigerat:
K
storken skrev:

Självklart försöker jag agera lite motpol till grundlösa fördomar hos några här i tråden. Sedan försöker jag se saker neutralt vilket jag verkar ensam om.

Ok.. Skall förklara för er varför mäklaren har för avsikt att manipulera på det sättet!

Antar att huset ligger mellan 2 och 3 mille i priset och räknar fär av på 2,5
Mäklarens provis ligger förmodligen runt 80 laxar. Dvs ca 3,6% (har räknat i huvudet så haka inte upp er om det inte stämmer på kronan)
Nu kom mäklare på den fantastiska sätt att tjäna mer!
Om han hon fifflar till några bud si så där att priset går upp ett par hundralappar så tjänar mäklare på varje hundring 3,6 % dvs 3600:- efter att momsen är betald och företagets del av räknad blir det så här 3600*0.8*0.26 det sista är mäklarens del av kakan och det är rätt högt räknat mot snittet.
Så tror ni fortfarande att mäklaren skulle satsa på att få ca800:- mer innan skatt? Och riskera sin licens?????

Jag kan hålla med att det skulle vara sjukt lockande att luras bedra och fuska för ett par tusenlappar extra!
Eftersom du inte svarade på min förra fråga så tar jag den igen i kortare form;)

Menar du att mäklare inte behöver följa Fastighetsmäklarlag (2011:666) och paragrafen om god fastighetsmäklarsed i samband med budgivning?

Förtjänsten för mäklaren kan bli högre än ditt exempel ovan då provisionens procentsats kan öka i steg i takt med att priset stiger. Eftersom risken att åka fast verkar obefintlig så tror jag faktiskt att det kan vara lockande att i alla fall för mäklaren "blunda" när säljare manipulerar budgivningen. Att inte blunda skulle ju dessutom kunna innebära att mäklaren förlorar hela sin provision på 80 000 kr....

Den stora motivationen att manipulera budgivningen ligger naturligtvis hos säljaren som i detta fall i alla fall lyckats få upp sin vinst med minst 400 000 kr (innan skatt och provisioner). Det känna i alla fall som ett ganska starkt motiv för säljaren att manipulera budgivningen?

/Krister

harry73
Nu vet TS i alla fall vilka hör ihop, även om han inte vet varför :)

Gisningar från min sida är
- Mäklaren eller säljaren lägger oseriösa bud.
- Spekulantfamiljen hoppas att andra spekulanter hoppar av i förtid när det ser ut att det finns 2 spekulanter som är snabba med sina bud och som antagligen gärna vill ha huset.
- Spekulantfamiljen vill vara jämställd och vill båda vara med i budgivningen.

Om ni fortfarande litar på att spekulantfamiljen är riktiga spekulanter, fortsätt som vanlig, men betrakta familjen som en enda budgivare.
Om ni inte litar på spekulantfamiljen dra er ut ur budgivningen.

• Gilla
liselotte och 1 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
Nu vet TS i alla fall vilka hör ihop, även om han inte vet varför :)

Gisningar från min sida är

- Spekulantfamiljen hoppas att andra spekulanter hoppar av i förtid när det ser ut att det finns 2
Det är något sådant jag också hoppas är fallet. För visst kan man se sig om efter ett annat objekt om det är flera andra som är intresserade. Förhoppningsvis så är det så dom två från samma(?!) familj som bjuder på samma objekt som TS.

Är dom två på något vis associserade med säljaren så är det bara fel, fel och åter fel!

Min gissning är ju harry73s andra punkt.
A/B tror att de kommit på ett bra sätt att försöka få TS att hoppa av budgivningen för att det känns hopplöst. De resonerar kanske så här:
Om vi har en högre stoppgräns än TS får vi sannolikt huset. Såvida inte TS börjar töja på sin stoppgräns och bjuda över den. Om det verkar som om det finns kvar 2 köpare är TS kanske mindre benägen att bjuda över sin gräns.

Hade de varit smarta hade de väl försökt lägga in lite variation på höjning och tidsintervall. Om det är så har det ju rent faktiskt inte påverkat budgivningen. Den som har högst stoppgräns vinner budgivningen.

storken skrev:
Det finns ett system med budgivning. Det skulle kunna vara först till kvarn, acceptpris, lotteri, eller något annat, men nu är det budgivning.

Om man då riggar budivningen så att köparen manipuleras att betala mer än vad efterfrågan på marknaden motiverar, ja då har man missbrukat systemet.

storken skrev:
Ja, faktiskt. Gör man det systematiskt blir det pengar. Sedan vet man inte vad en korrupt mäklare får svart för att rigga budgivningen. 10% av vinsten kanske?

När man ideligen hör och läser hur mäklare försöker prata upp marknaden, då förstår man att dom räknar varje krona av sina feta provisioner. Annars skulle det väl inte vara så förfärligt svårt att medge att priserna faktiskt sjunker emellanåt.

Det är därför man inte har med mäklare att göra...varken för att sälja eller köpa....
......jag skulle hoppa av alltihopa och ta kontakt med säljaren direkt och göra upp affären efter att kontraktet har gått ut......hellre betala till säljaren direkt än att ge mäklaren pengar till ingen nytta...

Enk Projektet skrev:
Det är därför man inte har med mäklare att göra...varken för att sälja eller köpa....
......jag skulle hoppa av alltihopa och ta kontakt med säljaren direkt och göra upp affären efter att kontraktet har gått ut......hellre betala till säljaren direkt än att ge mäklaren pengar till ingen nytta...
Konstigt förslag. Hoppar TS av så blir ju huset sålt innan dess.

Enda kruxet med harrys andra gissning är att det är kontraproduktivt för säljaren och mäklaren, eftersom det syftar till att hålla nere priset. Ligger inte precis i linje med mäklarens uppdrag och knappast något denne skulle promota genom att ge spekulanten dubbla konton.

Mäklaren borde kunna ge en rimlig förklaring till varför han tillåtit en budgivare ha dubbla konton. Att en budgivare får ett konto är så klart motiverat med att denne ska kunna lägga bud. Att säga "det är inget fel" om att ge någon två konton är ingen motivering, det är en bortförklaring. Eftersom dubbla konton kan användas för att manipulera budgivningen, vilket mäklaren med all sannolikhet är väl medveten om och dessutom verka vilseledande, vilket mäklaren med all sannolikhet också är väl medveten om, måste han kunna ge en väl grundad motivation till sitt agerande. Jag skulle tro att han får svårt med det... men det vore intressant att få höra om det kommer någon.

Man kan tänka sig allsköns konspirationsteorier, men de har alla en sak gemensamt, oegentligheter är i görningen.

Nimajneb skrev:
Konstigt förslag. Hoppar TS av så blir ju huset sålt innan dess.
Förslaget är inte så konstigt egentligen, beroende på vad som är i görningen kan även säljaren vara intresserad av en sådan lösning av flera olika orsaker.

Nu är nivån för låg. Ni fpr spekulera vidare.
Ang goda seden sp läs på lite vad det betyder och ta nån etikkurs.
Och om ni är så avundsjuka så varför ingen av er utbildar er till mäklare? Och får feta provisioner?

Ähh, blir så trött på tramset här.
Spekulera på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.