34 449 läst ·
214 svar
34k läst
214 svar
Olika budgivare visade sig vara samma person
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag har all respekt för att TS känner sig lurad. Det hade jag också gjort. Men endast åt att mäklaren inte var ärlig från början.
Har en teori kring bulvan-bud. Påpeka gärna brister i resonemanget:
En säljare som använder bulvan-bud kan få fördelen att priset pressas upp, och nackdelen att om det misslyckas att köpare hoppar av som egentligen var intresserade, priset blir lägre än nödvändigt
1. Köpare pressas ge ett högre bud än nödvändigt, bulvanen hoppar av i tid, så den riktiga köpare som bjöd högst misstänker ingenting. Säljare vinnare
2. Bulvanen vinner budgivningen ty riktiga köpare nådde sin maxgräns. Säljaren måste gå till tvåan (riktig köpare), som borde bli skeptisk (typ hoppa eller bjuda betydligt lägre). Säljare förlorare.
Är det inte så att säljaren har mest att förlora på det, eftersom han inte vet köparens maxgräns och således inte vet när han ska hoppa av. Han löper alltså alltid risken att köparen stannar efter bulvanens senaste bud.
Ovanstående borde stämma om riktiga köpare oftast agerar "rationellt", dvs om de upptäcker att vinnaren av budgivningen inte köper, så hoppar de av eller ger betydligt lägre bud. Om de däremot ofta köper för sitt maxbud trots att de inte vann budgivningen (bjöd högst) kanske det är mer lönsamt för säljare att använda bulvanbud. Själv tycker jag då, kanske lite hårt, att köpare borde få "skylla sig själva"
Skulle vara intressant med nån typ av statistik/erfarenhet kring detta.
Har en teori kring bulvan-bud. Påpeka gärna brister i resonemanget:
En säljare som använder bulvan-bud kan få fördelen att priset pressas upp, och nackdelen att om det misslyckas att köpare hoppar av som egentligen var intresserade, priset blir lägre än nödvändigt
1. Köpare pressas ge ett högre bud än nödvändigt, bulvanen hoppar av i tid, så den riktiga köpare som bjöd högst misstänker ingenting. Säljare vinnare
2. Bulvanen vinner budgivningen ty riktiga köpare nådde sin maxgräns. Säljaren måste gå till tvåan (riktig köpare), som borde bli skeptisk (typ hoppa eller bjuda betydligt lägre). Säljare förlorare.
Är det inte så att säljaren har mest att förlora på det, eftersom han inte vet köparens maxgräns och således inte vet när han ska hoppa av. Han löper alltså alltid risken att köparen stannar efter bulvanens senaste bud.
Ovanstående borde stämma om riktiga köpare oftast agerar "rationellt", dvs om de upptäcker att vinnaren av budgivningen inte köper, så hoppar de av eller ger betydligt lägre bud. Om de däremot ofta köper för sitt maxbud trots att de inte vann budgivningen (bjöd högst) kanske det är mer lönsamt för säljare att använda bulvanbud. Själv tycker jag då, kanske lite hårt, att köpare borde få "skylla sig själva"
Skulle vara intressant med nån typ av statistik/erfarenhet kring detta.
Kan det inte bara vara två telefoner kopplade. Så både fru och maken kan buda och följa budgivningen utan att ringa varann stup i kvarten och "kolla av". Eller är det för långsökt?
Det finns manga skumma maklare men pa TS later det inte som att maklaren forsoker trissa priset sa mycket av den enkla anledningen att risken att misslyckas ar stor och att da lagga ut objektet igen, nya visningar, etc., det blir helt enkelt for mycket jobb. Antingen sa ar det den andra budaren som forsoker saxa bort TS precis som flera i traden menar eller sa ar det saljaren som pa egen hand fatt sin kompis att saxa upp priset. Fragan ar bara om den andra budaren med tva konton ar serios eller inte. Hursomhelst sa kommer TS att forlora mycket pengar pa detta och 400 000kr (hur manga ars arbete blir det i ranta och amorteringar innan det ar avbetalt?) ar grymt mycket pengar.
Om det var jag skulle jag lagt ner for lange sedan. Gor samhallet en tjanst och lat oss slippa finansiera ert massiva ranteavdrag...
(sagt med glimten i ogat och absolut inget pahopp...)
Om det var jag skulle jag lagt ner for lange sedan. Gor samhallet en tjanst och lat oss slippa finansiera ert massiva ranteavdrag...
Vi vet ju inte vilka namn som var med i budgivningen, bara siffror. Som det är nu vet vi ju inte ens hur mycket huset såldes för. Det är väl bara säljare och köpare som har rätt till dem uppgifterna?injonil skrev:
Men det är såklart man är nyfiken, sänder iväg en förfrågan till mäklaren så får vi se vad hon vill ge ut.
?
Förut visste ni ju att två av siffrorna var samma familj. Nu vet du det inte längre.
Vad huset såldes för måste ju stå på mäklarens hemsida samt att jag antar ni fått löpande mail och sms för varje bud på fastigheten, man kan ju utgå ifrån att sista meddelandet var åxå vad huset såldes för.
Om det nu var det andra paret som vann budgivningen så lyckas dom ju med sin taktik att hålla priset nere med att alltid vara snabba med låga motbud och att ge intryck av att vara flera spekulanter. Allt i syfte att skrämma bort konkurrensen.
Förut visste ni ju att två av siffrorna var samma familj. Nu vet du det inte längre.
Vad huset såldes för måste ju stå på mäklarens hemsida samt att jag antar ni fått löpande mail och sms för varje bud på fastigheten, man kan ju utgå ifrån att sista meddelandet var åxå vad huset såldes för.
Om det nu var det andra paret som vann budgivningen så lyckas dom ju med sin taktik att hålla priset nere med att alltid vara snabba med låga motbud och att ge intryck av att vara flera spekulanter. Allt i syfte att skrämma bort konkurrensen.
?Nimajneb skrev:?
Hur ska vi veta vad familjerna heter som budat menar du? De är bara siffror i budgivningen.
Att vi visste att det var samma har jag redan förklarat innan i denna tråd. Har du läst allt?
Det stämmer, om det nu var dem som vann
Nimajneb skrev:?
Nej, kort och gott, det mesta som står ovan stämmer inte eller är inga generella sanningar. Vad huset såldes för vet man inte inte innan kontraktet är skrivet och det måste inte alls stå på mäklarens hemsida .
dubbelbudaren har heller inte lyckats i sin taktik eftersom ts inte hoppade av innan dess max nåtts. Läs tråden!
Du beskrev att du vart misstänksam om två budgivare och fick bekräftat att dessa två numer var samma familj. Då vet du ju om något av dessa nummer vann budgivningen. Vad dom heter spelar väl mindre roll.
Det är bara att ta nya tag och leta reda på ett nytt hus att buda på. Förr eller senare så står ni där som vinnare.
Det är bara att ta nya tag och leta reda på ett nytt hus att buda på. Förr eller senare så står ni där som vinnare.
Om motparten var i maskopi med säljaren så kanske TS får en förfrågan snart men det är ju bara dina personliga spekulationer. Om motparten var en seriös budgivare så lyckades dom med taktiken.thomasx skrev:Nej, kort och gott, det mesta som står ovan stämmer inte eller är inga generella sanningar. Vad huset såldes för vet man inte inte innan kontraktet är skrivet och det måste inte alls stå på mäklarens hemsida .
dubbelbudaren har heller inte lyckats i sin taktik eftersom ts inte hoppade av innan dess max nåtts. Läs tråden!
Eftersom mäklaren har godkänt dom som budgivare så utgår jag från att det var fullt legitimt.
Skulle det visa sig att det mot all förmodan finns en säljarkonspiration så startar ju budgivningen om från noll igen då ingen mäklare skulle våga riskera sitt rykte och ev licens.
Jag tror att du har lite väl stort förtroende för både mäklare och hussäljare. Hur har du kommit fram till att budgivningen startar om från noll igen? Kan du ge något exempel på att det faktiskt förekommit någon gång p g a att mäklaren följt lagar och regler vid en en "säljarkonspiration"?Nimajneb skrev:Om motparten var i maskopi med säljaren så kanske TS får en förfrågan snart men det är ju bara dina personliga spekulationer. Om motparten var en seriös budgivare så lyckades dom med taktiken.
Eftersom mäklaren har godkänt dom som budgivare så utgår jag från att det var fullt legitimt.
Skulle det visa sig att det mot all förmodan finns en säljarkonspiration så startar ju budgivningen om från noll igen då ingen mäklare skulle våga riskera sitt rykte och ev licens.
T o m mäklare som redan är mångmiljonärer blir anklagade för fejkade budgivningar:
Mäklare stäms för fejkad budgivning
Så jag rekommenderar ingen att blåögt lita på att mäklare och säljare håller sig till lagar och regler när det gäller den största och kanske viktigaste investeringen i livet. Bestäm själva hur mycket ni är beredda att bjuda och försök att "ignorera" övriga budgivare - fast det är ju lättare sagt än gjort när man hittat drömhuset.
/Krister
Det finns väl ingenting i artikeln du länkar till som bevisligen har något samband med denna tråd. Det finns säkert flera fall varje år runt om i landet där det finns bulvanbud men det verkar inte som om TS har sett ett sådant samband.Krille4 skrev:Jag tror att du har lite väl stort förtroende för både mäklare och hussäljare. Hur har du kommit fram till att budgivningen startar om från noll igen? Kan du ge något exempel på att det faktiskt förekommit någon gång p g a att mäklaren följt lagar och regler vid en en "säljarkonspiration"?
T o m mäklare som redan är mångmiljonärer blir anklagade för fejkade budgivningar:
Mäklare stäms för fejkad budgivning
Så jag rekommenderar ingen att blåögt lita på att mäklare och säljare håller sig till lagar och regler när det gäller den största och kanske viktigaste investeringen i livet. Bestäm själva hur mycket ni är beredda att bjuda och försök att "ignorera" övriga budgivare - fast det är ju lättare sagt än gjort när man hittat drömhuset.
/Krister
När det gäller att budgivningen går ner på noll igen är väl självklart om det bara fanns två budande parter och den ena drar sig tillbaka. Alternativet är ju att den andre köparen sänker sitt maxbud och då är det upp till TS om dom vill stresstesta även det budet. Men det viktiga med det hela är ju att det inte har ett smack med att den andre parten hade två konton.
Man skall naturligtvis inte vara naiv i dessa situationer men så långt så är det enda som framkommit från TS att motparten lyckats med sin budgivning och fått lägsta möjliga pris. Skulle det ovanliga inträffa att motparten skulle vara en säljarbulvan, med eller utan mäklarens vetskap så är det hela en helt annan story. Är så fallet får väl TS återkomma med sådan information.
Du får ju ursäkta men om du läser tråden ser du att det är ju just det sambandet som TS misstänker och därför hon startar denna tråd.Nimajneb skrev:Det finns väl ingenting i artikeln du länkar till som bevisligen har något samband med denna tråd. Det finns säkert flera fall varje år runt om i landet där det finns bulvanbud men det verkar inte som om TS har sett ett sådant samband.
När det gäller att budgivningen går ner på noll igen är väl självklart om det bara fanns två budande parter och den ena drar sig tillbaka. Alternativet är ju att den andre köparen sänker sitt maxbud och då är det upp till TS om dom vill stresstesta även det budet. Men det viktiga med det hela är ju att det inte har ett smack med att den andre parten hade två konton.
Man skall naturligtvis inte vara naiv i dessa situationer men så långt så är det enda som framkommit från TS att motparten lyckats med sin budgivning och fått lägsta möjliga pris. Skulle det ovanliga inträffa att motparten skulle vara en säljarbulvan, med eller utan mäklarens vetskap så är det hela en helt annan story. Är så fallet får väl TS återkomma med sådan information.
Att budgivningen går ner på noll är inte på något sätt självklart utan det är helt upp till säljaren att bestämma vad som händer.
/Krister