Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Men det är det inte.

Vist skall man tycka olika och har rätt till det. Men det gäller att man kan förfarandet i det vi pratar om. Du måste vara lite ödmjukare till hur systemet fungerar inte till vad du personligen tycker är moraliskt rätt. Det är därför vi har lagar och praxis så det inte blir godtyckligt.

Edit:klistra gärna in vad ni får för kommentar från nämnden!

Ta inte illa upp och full respekt för din ståndpunkt men systemet för budgivningen i sverige är utan regler. Man har valt att marknaden skall styra den lika som hus försäljningar. Jag brukar kalla det för ren kapitalism. Om du inte gillar det så rösta på annat sätt nästa gång.

Jag är väl insatt i branschen och just problematiken med budgivningen och dess transparans. Detta som trådskaparen är med om är lite udda men inte fel på något sätt ur den informationen som har framkommit.

Redigerat:
storken skrev:
Men det är det inte.

Vist skall man tycka olika och har rätt till det. Men det gäller att man kan förfarandet i det vi pratar om. Du måste vara lite ödmjukare till hur systemet fungerar inte till vad du personligen tycker är moraliskt rätt. Det är därför vi har lagar och praxis så det inte blir godtyckligt.

Ta inte illa upp och full respekt för din ståndpunkt men systemet för budgivningen i sverige är utan regler. Man har valt att marknaden skall styra den lika som hus försäljningar. Jag brukar kalla det för ren kapitalism. Om du inte gillar det så rösta på annat sätt nästa gång.

Jag är väl insatt i branschen och just problematiken med budgivningen och dess transparans. Detta som trådskaparen är med om är lite udda men inte fel på något sätt ur den informationen som har framkommit.
Ur mitt perspektiv så är det precis tvärtom. Det är till exempel inte alls så att det inte finns några regler kring budgivningen. Mäklaren har många regler att förhålla sig till och det rör även budgivningen, God mäklarsed inte minst... Av det du skrivit hittills förefaller det inte som du har särskilt god insikt i branschen.

Det är dessutom mycket lite information som framkommit om exakt vad som föregått, alldeles för lite för att någon bestämt kan hävda att allt är i sin ordning. Att däremot anmäla för att att få prövat om det är i sin ordning eller inte är helt rätt, då vet vi sen hur det ligger till.

Vad jag gillar och inte och hur jag röstar hör inte hit och det har du ingen aning om, och bara det faktum att du tar upp sådana saker är tydliga signaler för mig vilken nivå du verkar vilja föra diskussionen på, av den anledningen kommer jag inte att fortsätta kommentera dina inlägg i ämnet.

storken skrev:
Det betyder inte att man behöver acceptera det. Jag hade släppt det där huset. Det luktar illa.

thomasx skrev:
Jag tycker dessutom att en polisanmälan är på sin plats här, då detta för mig är ett mycket bedrägligt beteende. Polisanmälan kan man alltid göra oavsett vilket, ty, det är polisens uppgift att utreda om brott begåtts.
Slösa inte med mina skattepengar i onödan tack. :mad:

• Gilla
storken
  • Laddar…
storken skrev:
Men det är det inte.

Ur mitt perspektiv så är det precis tvärtom. Det är till exempel inte alls så att det inte finns några regler kring budgivningen. Mäklaren har många regler att förhålla sig till och det rör även budgivningen, God mäklarsed inte minst... Av det du skrivit hittills förefaller det inte som du har särskilt god insikt i branschen.

Det är dessutom mycket lite information som framkommit om exakt vad som föregått, alldeles för lite för att någon bestämt kan hävda att allt är i sin ordning. Att däremot anmäla för att att få prövat om det är i sin ordning eller inte är helt rätt, då vet vi sen hur det ligger till.

Vad jag gillar och inte och hur jag röstar hör inte hit och det har du ingen aning om, och bara det faktum att du tar upp sådana saker är tydliga signaler för mig vilken nivå du verkar vilja föra diskussionen på, av den anledningen kommer jag inte att fortsätta kommentera dina inlägg i ämnet.
Första stycke
Det finns faktiskt en regel i budgivningsförfarande. Det är att mäklaren måste informera uppdragsgivaren om budet. Sen är det fritt. Att branschen har skapat egna sätt att hantera det på är den friamarknadens förtjänst eller baksida.

Andra stycke
Sandlåde nivå. Det ör som jag skulle anmäla min granne att han kommer hem med olika käringar hem varje dag. Det fungerar liksom inte. Jag har ändå granskat omkring 120 budgivningar om året de senaste 6åren.. Så nog har jag lite insyn i hur det fungerar. Men du kanske har sålt själv tre gånger och blivit expert?

Tedje stycke
Det kan jag ta tillbaka, det är fritt att rösta. Avsikten var att förtydliga avregleringen i budgivningen.

Jag rekommenderar att avvakta nämndes kommentarer. Fram tills dess radio tystnad mellan oss och efter förväntar jag mig ursäkt om jag råkar ha rätt :D

thomasx skrev:
Nej, det skulle det inte. Om en budgivare drar sig ur försvinner inte bara hans högsta bud, alla hans bud försvinner. Om två budgivare har fajtat upp priset 400 papp i steg om fem tusen, och den ene helt plötsligt drar sig ur rasar priset 400 papp. Om dom är tre som turas om och en drar sig ur rasar det högst fem papp.
Eller så sänker dom maxbudet med 10k.... Samma effekt.

mycke_nu skrev:
Tricket är att dom alltid ligger och saxar TS. Dvs

A
TS
B

sedan

B
TS
A

Låt os säga att det slutar på

A
TS
B

A drar is ur och gemensamt har A och B lyckats driva upp priset till TS smärtgräns. Sluga dj@vlar.

SPRING!
Kanske kan göra ett tilläg om detta..
Om A hoppar av och TS samt alla andra vet om att A och B är samma familj så går man inte ner till B senaste bud utan till C som inte hör ihop eller representerar samma intresse. Är ni med. Därmed är det ingen problem.

Gällande tiden på inkomna bud så är det mycket vanligt att de mycket intresserade spekulanter är snabba så att bud hamnar på samma klockslag, därmed ett par minuter efter är inget konstigt. Man ser även att det är trendbrott och dagens budgivningar börjar likna budgivningar innan krisen 08. Ni som inte var med då kommer upptäcka otroliga saker och snabba ryck.

Nimajneb skrev:
Eller så sänker dom maxbudet med 10k.... Samma effekt.
En budgivare som plötsligt sänker sitt vinnande maxbud till precis under tvåans bud, som då blir vinnande. Skojar du?

Krille4 skrev:
Nej några sådana regler om att hela budgivningen skall tas om finns inte. Det är helt upp till säljaren hur de väljer att agera om den som vinner budgivningen hoppar av:

Det är säljaren som bestämmer till vem objektet ska säljas
Det är säljaren som bestämmer när objektet ska säljas
Det är säljaren som bestämmer till vilket pris objektet ska säljas

/Krister
Det måste ju helt klart vara underligt isåfall. För det var ju den info han fick från mäklaren och mäklaren vill ju tjäna så mycket som möjligt.

Har nu läst på lite och antingen lurade han mig eller så har den mäklarfirman lite andra regler gällande deras budgivning. Och just den länken på deras sida funkar inte.

Redigerat:
K
storken skrev:
Men det är det inte.

Först: jag säger inte att det finns bevis för att just denna budgivning innehåller fejkade bud men håller inte med att systemet för budgivning är utan regler. Är det verkligen så illa?

Bara för att det inte finns någon lag som reglerar budgivningen kan väl inte mäklare agera hur som helst vid en budgivning utan ska vad jag förstår agera enligt Fastighetsmäklarlag (2011:666)?

Den innehåller bl a följande:

"God fastighetsmäklarsed

Allmän omsorgsplikt
8 § Fastighetsmäklaren ska utföra sitt uppdrag omsorgsfullt och i allt iaktta god fastighetsmäklarsed.

Mäklaren ska ta till vara både säljarens och köparens intresse. Inom ramen för de krav som god fastighetsmäklarsed ställer ska mäklaren särskilt beakta uppdragsgivarens ekonomiska intressen."

Utöver det skriver fastighetsmäklarnämnden i sitt faktablad för budgivning:

"Fejkade bud och vilseledande marknadsföring
Mäklaren ska ta tydligt avstånd från att medverka till s.k. fejkade bud. Det förekommer att mäklare får frågor om förfaranden som riskerar att vilseleda spekulanter om budgivningen eller annat som gäller förmedlingen. Mäklaren bör då upplysa om vad som följer av kravet på god fastighetsmäklarsed."

Även vid budgivning gäller alltså vad jag förstår att mäklaren enligt god fastighetsmäklarsed ska ta till vara både köparens och säljarens intresse. Mäklaren ska ta tydligt avstånd från fejkade bud och vilseledande marknadsföring.

Att sedan tillämpningen av ovanstående lag vid budgivning verkar vara ett skämt är väl tyvärr en helt annan fråga....:confused:

/Krister

• Gilla
thomasx
  • Laddar…
thomasx skrev:
En budgivare som plötsligt sänker sitt vinnande maxbud till precis under tvåans bud, som då blir vinnande. Skojar du?
Då får inte vinaren eller trean (som oxå är vinnaren) köpa huset. Som är samma familj.

Om de inte hängde ihop oc blev vinnare och hoppade av skulle det vara konstigt då? Knapoast.

thomasx skrev:
Man drar bara tillbaka sitt sista bud, no big deal.

Nu har tydligen TS anmält förfarandet till mäklarsamfundet. Då skall man komma ihåg att samfundet är en branschorganisation som har ett egenintresse i att inte pricka mäklare såvida det inte är väldigt grova och uppenbara fel. Egenintresset ligger i att om alltför många mäklare får anmärkningar så blir det svårare att bygga upp illusionen om att fastighetsmäklarkåren är seriös.

Anmäl istället till fastighetsmäklarnämnden som är en statlig tillsynsmyndighet som (troligen) inte har något intresse av att hålla mäklarkåren om ryggen. En anmälan dit kan även få mäklaren avregistrerad, det tror jag visserligen inte är aktuellt för den här typen av förseelse.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Man drar bara tillbaka sitt sista bud, no big deal.
Men ingen budgivare vid sina sinnens fulla bruk som kommit tvåa skulle acceptera att den som vann budgivningen plötsligt cancelerade bara sitt högsta bud för att bara släppa objektet men ändå vilja ligga kvar på nivån precis under tvåan som då blir vinnare.
Man faller ner till treans nivå. Och det är just för att förhindra detta som det som sker i TS fall sker, imo.

Nimajneb skrev:
Hade den andra parten varit i maskopi med säljaren hade jag förstått problemet men om båda parterna är seriösa köpare med mål om att köpa huset till lägsta möjliga pris så förstår jag inte var problemet ligger.
Hmm, det är kanske häri det föreligger ett missförstånd i vår diskussion. Jag menar alltså att det är just detta oegentliga förhållande som föreligger. Den andra parten är i maskopi med säljaren och har inte för avsikt att köpa huset. När TS drar sig ur. Kommer "vinnaren" att dra sig ur, TS erbjuds objektet till sitt högsta bud, men kan inte sänka för där finns ytterliggare en budgivare. TS genomskådade dock denna scam och då fann mäklaren det för gott att bekräfta det TS redan insett.

Men, kanske någon hävdar, de är seriösa, och använder två konton för att buda, sambosarna från varsitt håll.
Ja visst, säkert, och varje gång utan undantag slumpar det sig så att det blir varannan gång som dessa två sambosar lägger bud, 2-4 minuter efter TS bud utan undantag. Nej mina vänner, som allas vår stora favoritmyspysgubbe Leif GW skulle ha sagt, sådana sammaträffanden finns inte. Det har TS också insett och det var det som ledde fram till tråden to begin with ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.