Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det är heller inget tvång att köpa även om man vinner budgivningen, bara "osportsligt" eller hur mäklarna väljer att lägga fram det.

Det är inte förrän man skrivit kontrakt som man är "fast"...

mexitegel skrev:
Personligen så hade jag ocensurerat talat om vad jag hade tyckt och tänkt om en sådan budgivning för mäklaren. Men det kanske ni redan gjort. Även om det inte finns några riktigt formella regler så är beteendet inte OK enligt mig. Och därmed basta.

Så fort vi förstod vad som försegick så sa vi till mäklaren vad vi tyckte och tänkte.

Goteborg skrev:
Jag hade blivit helt tokig om jag hade suttit i din sits. Detta kan ju omöjligt vara moraliskt riktigt.
Det kan jag hålla med om!!!!

liselotte skrev:
Så fort vi förstod vad som försegick så sa vi till mäklaren vad vi tyckte och tänkte.
Vad sa hon då?

Och hur kom ni på det?

Kattvovven skrev:
Och hur kom ni på det?
Att dem aldrig lade bud över varandra samt att de budade över oss direkt efter vi hade gett ett nytt bud, ca 2-4 minuter

storken skrev:
Vad sa hon då?
Att det var inget fel att ge samma familj 2 konton

Hade den andra parten varit i maskopi med säljaren hade jag förstått problemet men om båda parterna är seriösa köpare med mål om att köpa huset till lägsta möjliga pris så förstår jag inte var problemet ligger.

K
Nimajneb skrev:
Hade den andra parten varit i maskopi med säljaren hade jag förstått problemet men om båda parterna är seriösa köpare med mål om att köpa huset till lägsta möjliga pris så förstår jag inte var problemet ligger.
Problemet är väl just att TS inte vet hur det förhåller sig och att det framstår som lite ovanligt/misstänkt när samma familj går i som två olika budgivare på samma objekt? Speciellt när budgivningen gått minst 400 000 kr över utgångspriset.

/Krister

Ja, det är mycket möjligt att göra ett script som budar över er inom kort tid, och för den kunnige inte särskilt svårt.

Denna typ av agerande från en part kan i praktiken bara ha ett syfte, att trissa upp priset. Den som gör detta är sannolikt inte alls intresserad av att köpa huset. När ni till sist ger upp kommer antagligen högsta budgivare att dra sig ur, och ni erbjuds att köpa huset till ert högsta bud istället. Ni "kan inte" sänka budet eftersom det ligger "en annan" budgivare strax under er.

Ett förslag till er i detta läget är att fundera över vilket pris ni mot bakgrund av den information ni nu har tycker att huset är värt, kanske någonstans i regionen där ni nu kan se att denna teknik började användas. Detta belopp kan ni lägga som ett bud med villkoret att det gäller till ikväll (eller imorgon klockan x). Accepterar inte köparen budet innan deadline är ni inte längre intresserade. I ett sådant här läge tycker jag det är mycket befogat att som budgivare kontakta säljaren direkt dels för att informera om de oegentligheter man upptäckt och dels för att säkerställa att ens bud med villkor säkert går fram. Detta eftersom det tveklöst förekommit oegentligheter från mäklarens sida.

Jag tycker dessutom att en polisanmälan är på sin plats här, då detta för mig är ett mycket bedrägligt beteende. Polisanmälan kan man alltid göra oavsett vilket, ty, det är polisens uppgift att utreda om brott begåtts.

Redigerat:
Förstår fortfarande inte varför priset skulle bli högre pga att den andra familjen har dubbla budkonton. Ville dom stötta säljaren med att höja priset så skulle det ju gå lika bra med ett budkonto.

liselotte skrev:
Att det var inget fel att ge samma familj 2 konton
Men är det det som är problemet??? Att de har två konto?
Ha ha ha slappna av. Buda som vanligt.
Antingen så är der liten mäklarbyrå, äldre mäklare vilken inte behärskar systemet.. För det mesta kan man lägga in flera nr på en budgivare om man kan tekniken.

Allvarligt jag ser ingen fara med det.

thomasx skrev:
Ja, det är mycket möjligt att göra ett script som budar över er inom kort tid, och för den kunnige inte särskilt svårt.

Denna typ av agerande från en part kan i praktiken bara ha ett syfte, att trissa upp priset. Den som gör detta är sannolikt inte alls intresserad av att köpa huset. När ni till sist ger upp kommer antagligen högsta budgivare att dra sig ur, och ni erbjuds att köpa huset till ert högsta bud istället. Ni "kan inte" sänka budet eftersom det ligger "en annan" budgivare strax under er.

Ett förslag till er i detta läget är att fundera över vilket pris ni mot bakgrund av den information ni nu har tycker att huset är värt, kanske någonstans i regionen där ni nu kan se att denna teknik började användas. Detta belopp kan ni lägga som ett bud med villkoret att det gäller till ikväll (eller imorgon klockan x). Accepterar inte köparen budet innan deadline är ni inte längre intresserade. I ett sådant här läge tycker jag det är mycket befogat att som budgivare kontakta säljaren direkt dels för att informera om de oegentligheter man upptäckt och dels för att säkerställa att ens bud med villkor säkert går fram. Detta eftersom det tveklöst förekommit oegentligheter från mäklarens sida.

Jag tycker dessutom att en polisanmälan är på sin plats här, då detta för mig är ett mycket bedrägligt beteende. Polisanmälan kan man alltid göra oavsett vilket, ty, det är polisens uppgift att utreda om brott begåtts.
Asså.. :-D du vet verkligen inte vad du uttalar dig om.

Återigen budgivningen är inte reglerad.
Att en familj är snabb på att lägga bud, sett till att få varsitt konto tyder bara på att de vill köpa huset.

Jag kan hålla med om att det är lite udda men det är helt ok att hantera det så.

Nimajneb skrev:
Förstår fortfarande inte varför priset skulle bli högre pga att den andra familjen har dubbla budkonton. Ville dom stötta säljaren med att höja priset så skulle det ju gå lika bra med ett budkonto.
Nej, det skulle det inte. Om en budgivare drar sig ur försvinner inte bara hans högsta bud, alla hans bud försvinner. Om två budgivare har fajtat upp priset 400 papp i steg om fem tusen, och den ene helt plötsligt drar sig ur rasar priset 400 papp. Om dom är tre som turas om och en drar sig ur rasar det högst fem papp.

storken skrev:
Asså.. :-D du vet verkligen inte vad du uttalar dig om.

.
Jag tror snarare att du inte riktigt förstått vad det här handlar om. Jag kan bara råda dig att läsa igenom TS inlägg och fundera över vad det han skriver faktiskt innebär.

Men det står dig naturligtvis helt fritt att tycka det är ok att hantera det så.
Jag å andra sidan tycker inte det, och jag anser att det är så illa att det bör prövas om det är bedrägligt beteende.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.