Status
Inte öppen för fler kommentarer.
thomasx skrev:
Har du överhuvudtaget läst diskussionen som mitt inlägg var del i? Ty, det verkar inte så, för det är ganska uppenbart vad som menas! Säljaren säljer till ett lägre pris än vad köparen var villig att betala.
Har du överhuvudtaget läst vad du själv skriver? Ty, så här skrev du:

"Ty, husets pris sätts efter den som vill betala näst mest, inte efter den som är beredd att betala allra mest"

Det är inte gott att veta att du menade någonting annat.

-MH- skrev:
Har du överhuvudtaget läst vad du själv skriver? Ty, så här skrev du:

"Ty, husets pris sätts efter den som vill betala näst mest, inte efter den som är beredd att betala allra mest"

Det är inte gott att veta att du menade någonting annat.
Jag menar precis det jag skrev, priset sätts efter den som vill betala näst mest, därmed inte sagt att det är dennes sista bud som blir köpesumman, men det är utifrån det som slutpriset sätts, inte efter högste budgivarens maxgräns.

och läser du vidare i tråden kommer fler förtydliganden, så jag förstår verkligen inte hur det kan vara så svårt att förstå, men jag hoppas det ska vara solklart nu!

Det har alltid varit solkart hur det fungerar, det var väl bara du som inte var riktigt med där från början. Men nu har du ju ändrat dig, så det stämmer med vad jag skrev, att priset är högre än tvåans högsta pris och lägre än ettans högsta pris.

Och nej, det är inte samma sak som att tvåan sätter priset. Hur många gånger du än försöker påstå det. Tvåan bestämmer inte priset, däremot kan han/hon skapa ett golv för priset. Du kanske tycker det är samma sak, men då har du fel. ;)

MH o GlufsGlufs, ni behöver inte bry er vad ThomasX skriver..... Tyvärr brukar det ofta gå till personliga förnedranden när det inte finns fakta att gå på.

harry73
Hur orkar ni fortsätta. Kan ni inte köpa en glass tillsammans och strunta i vem som har sista ordet?

• Gilla
n0ir och 2 till
  • Laddar…
Dubbla konton och/eller bulvan bud. För mig är detta helt och hållet ohederligt, oavsett vad som finns i regelböckerna eller ej.

Jag har svårt att tänka mig att mäklare/säljare kan arbeta på detta sätt i mindre samhällen där alla känner alla, de skulle bli avslöjade ganska snabbt.

Om nu mäklare kan arbeta på detta sätt och sätta upp sina auktioner i stort sett hur dem vill, så är det dags för en kraftig uppstramning på vad som är godkänt och inte godkänt i denna säljarvärld.

Jag ber er som tjafsar om regler och lagar hit och dit att sluta med detta, jag vill bara att saker och ting ska gå hederligt till utan lagböcket etc.

Vad jag ville ha ut med denna tråd är om det är vanligt med dessa ohederliga bulvan- och dubbla konton bud. Har nu förstått det inte är något ovanligt pga. att det inte är olagligt.

Själv är jag ledsen att ha varit med om detta och kommer att ha svårt att se fram emot nästa budgivning jag ska gå igenom. Jag kommer inte ha något förtroende varken för mäklare eller säljare… som jag hade innan, naiv som jag är. Jag bara såg fram emot ett nytt hem.

Tusen tack för dem som stöttat mig.

Ps. Har inte fått något svar från Mäklarsamfundet ännu.

Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Pratat med mäklaren? Och dom som köpte? Innan du gjort det är ju allt spekulationer och gissningar.

Jag och sambon hade två konton på lägenheten vi köpte. Våran gräns var 2.1m, fick den för 1.8m helt utan fuffens. Vi var bara bereda att betala mer än dom andra och hoppade i steg om 25000-100000, eftersom den aldrig hade sålts för 1.3m kunde vi lika gärna gå upp i nivåer den skulle ligga på.

liselotte skrev:
Ps. Har inte fått något svar från Mäklarsamfundet ännu.
fråga mäklaren!!!.... Jag vet inte hur många gånger du fått den uppmaningen.

Och som många andra påpekat, det handlar inte om tradera eller något nintendokonto.

Vad har du för glädje av ett svar från Mäklarsamfundet?

fråga mäklaren!!!
fråga mäklaren!!!
fråga mäklaren!!!
fråga mäklaren!!!
fråga mäklaren!!!

• Gilla
Kattvovven
  • Laddar…
liselotte skrev:
Jag ber er som tjafsar om regler och lagar hit och dit att sluta med detta, jag vill bara att saker och ting ska gå hederligt till utan lagböcket etc.
Fast vad som är hederligt eller inte regleras trots allt till rätt stor del av vad som just står i lagböcker etc. Visst finns det andra aspekter som moral, sedvänja mm men det är lite svårt att ignorera lagar om man ska prata om ifall något är hederligt eller ej.

Nimajneb skrev:
fråga mäklaren!!!.... Jag vet inte hur många gånger du fått den uppmaningen.

Och som många andra påpekat, det handlar inte om tradera eller något nintendokonto.

Just det. Det handlar inte om något Tradera eller Nintetndo konto utan det handlar om mycket mycket mer pengar. Därför borde det finnas mer regler på hur man lägger upp konton i en husbudgivningsköp än när man ska bjuda på en vas på Tradera.

Vad har du för glädje av ett svar från Mäklarsamfundet?

Om Mäklarsamfunder accepterar detta arbetssätt eller inte tycker jag är mycket viktigt. Det säkert inte bara jag som undrar över hur de ser på detta arbetsätt. Någon glädje ser jag inte alls.

fråga mäklaren!!!
fråga mäklaren!!!
fråga mäklaren!!!
fråga mäklaren!!!
fråga mäklaren!!!
Vad ska jag fråga mäklaren, om hon själv tycker att det är ok det hon gjort? Det har hon ju redan svarat på

Ta reda på om huset såldes och om det var köparen med två konton som köpte.

Och varför inte till vilket pris huset såldes.

..och varför hon godkände två konton. Att hon gjorde det vet vi ju alla redan men inte varför.

thomasx skrev:
Följdaktilgen vet du inte hur man söker på nätet. Det där var nog den sämsta ursäkten jag sett i ett forum, någonsin.:rolleyes:

Det tror inte jag att du vet någonting om, eftersom det kan finnas många omständigheter som gör det olagligt och det har framkommit väldigt få i tråden och det är just det som är grejen och därför man inte kan säga som nimajneb gjorde eller dra slutsatser som du gör. (Eller så får jag säga som nimajneb, du kanske har "insiderinformation" eller har fått "hemliga pm"?)
Det finns ingen lag som uttryckligen säger att man inte får gå in på COOP och hämta en vara och gå ut ur butiken utan att betala. Ändå finns det lagar som gör det olagligt i många fall, men inte alla. Det är inte alls konstigt och det är så det måste fungera, det är bara dom som agerar kriminellt som ska kriminaliseras.

Jodå, jag vet hur man söker på nätet men jag ställde snabbt och enklast en fråga här i forumet, sen om du i total okunskap måste svara något sarkastiskt och helt ovidkommande som du oftast gör så är det väl upp till dig, det enklaste är ju att du svarar som det är att du inte vet eller i bästa fall inte alls.

Jo...att gå in på Coop och ta en vara utan att betala är stöld och det ligger under brottsbalken....nu börjar du klämmas in i ett hörn av svammel för att försöka ta dig ur något du själv satt dig i...jojo.

Att två enskilda personer i samma hushåll får buda på samma objekt finns det däremot inget om, inte ens när det gäller bedrägligt beteende då det inte är det, isf skulle det vara olagligt för par som är på väg att separera men fortfarande bor ihop att buda.

thomasx skrev:
Jag menar precis det jag skrev
Intressant med tanke på att du alltid ska tolka andras texter vad som än är skrivet.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.