2 758 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
okunnig tjej med funderingar
Har du läst denna eminenta sammanställning 
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 925 inlägg
Hel rätt, så kan du räkna.johannamalena skrev:
Det finns dock goda marginaler här. Dels drar inte ugnen 2600 W precis hela tiden, utan den har ju en termostat. Så under uppvärmningen kanske den drar 2600 W under en kvart, sedan duttar den med 2600 W i någon minuts intervall. Så när väl ugnen är uppvärmd så finns det utrymme för att belasta mer med annat.
Dels har säkringarna en tröghet. Det går att belasta med nästa dubbla effekten, 10000 W under kanske en kvart, tillräckligt för att koka upp en kastrull vatten. Detta bör man dock inte kallt räkna med, för säkringen blir glödhet! Med tiden kan någon anslutning också gå varm.
jag såg nu på hällen som jag funderat på att köpa att det står 220-240 V. kan det fungera även om jag har 230 V i uttaget idag? är det bara att det fungerar till de olika uttagen de syftar på?
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
Det betyder att den är avsedd för spänningar i området 220 - 240V. I Sverige har vi numera 230V så det ligger inom området. Alltså inga problem.
okej perfekt! tack.
såg nu att det sitter en liten lapp under själva säkringen som går till spisen/ugnen där det står; 3 x 4 20 A
har det ngn betydelse när det fortfarande bara sitter en 16A säkring i som jag ev kmr byta till 20 A eller visar det bara att det funkar att sätta in en 20 A säkring? skickar med en bild på hur det ser ut också.
har det ngn betydelse när det fortfarande bara sitter en 16A säkring i som jag ev kmr byta till 20 A eller visar det bara att det funkar att sätta in en 20 A säkring? skickar med en bild på hur det ser ut också.
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
Det är ju en indikation om att du har 4 kvmm trådar. Men du har ju tidigare i tråden konstaterat att bottenkontakten är för 16A. Så det går inte nu att sätta i 20A säkring. Skylten säger ju 4 kvmm 20A. Vi vet att den inte stämmer, för det är bara 16A säkring. Så det finns ju risk att skylten är felaktig även när det gäller ledararean.
Men om du ex. låter en elektriker komma ut och byta bottenkontakten (kallas även för passdel) så kan elektrikern samtidigt kontrollera om ledningarna är 4 eller 2,5 kvmm. Själva bytet av passdel går på en minut.
Men om du ex. låter en elektriker komma ut och byta bottenkontakten (kallas även för passdel) så kan elektrikern samtidigt kontrollera om ledningarna är 4 eller 2,5 kvmm. Själva bytet av passdel går på en minut.
okej, tack!!!
Klicka här för att svara