hej där.
mitt första inlägg här men jag ska försöka vara så tydlig jag bara kan och hoppas att någon lite mer kunnig än mig kan ge ett svar på min fråga.
det är som så att jag ska renovera mitt kök i en bostadsrätt, en etta. jag har börjat fundera på att ha en häll och har hittat en på ikea som säger sig dra 2 x 16 A eller 1 x 32 A. jag kan börja med att säga att jag inte har en aning om det är 1 fas, 2 fas el 3 fas jag har i lägenheten. iaf, jag har tre säkringar totalt i lägenheten. 1 som är på 16 A (men som jag tror går att byta upp till 20 A) och sedan två som är på 6 A (som både borde gå att byta upp till 10 A). den på 16 går till min nuvarande spis/ugn och de resterande till belysning och uttag om jag fattat det rätt.

rent spontant tänker jag att det aldrig kommer att fungera med den hällen som jag tänkt då jag inte har den kapaciteten i lägenheten plus att jag kommer behöva en ugn MEN nu till det jag blivit lite fundersam över. antalet watt om jag skulle köra full effekt på spisen på alla tre plattor motsvarar nästan exakt samma wattantal som på den nya (alla tre plattor samtidigt) dvs. 5000 W. hur går det här ihop??

här kommer fundering nummer två. på mitt proppskåp står det en liten skylt som säger att det motsvarar 25 A men just nu sitter det totalt 28 A inkopplat och det ska tydligen gå att sätta dit ännu högre proppar.

vore oändligt tacksam för hjälp till ngn kunnig. och nej jag kommer aldrig röra elen själv utan det här är bara fråg om råd till människor som vet mer än jag! tack på förhand. mvh en förvirrad tjej!

Av din beskrivning så matas din lägenhet av en fas, inte tre faser, troligen med 25 A huvudsäkring i källaren. Detta innebär begränsningar map vilka elprodukter som kan användas, och då menar jag samtidigt. Som du mycket riktigt misstänker så drar inte hällen 32 A när du startar första värmezonen, utan det beror på hur många värmezoner som används samtidigt. Du kan alltså klara dig utmärkt med enfas. Har den gamla spisen fungerat så kommer en ny häll också att fungera. Du kan dock inte göra storkok med alla värmezoner plus ugn samtidigt. Du kan heller inte köra DM, TM, TT, micro etc samtidigt. Det "fungerar" till en viss gräns, sedan brinner antingen säkringen eller hela centralen... ;)

Det finns inga möjligheter att skrämma upp den totala effekten till lägenheten. 25 A-säkringen i källaren är begränsande, och det spelar ingen roll hur många säkringar du sedan har i din elcentral, eller dess märkström. 25 A eller 5700 W är max vad du kan ta ut i lägenheten.

Det du kan göra är att fråga ägaren om de har planer på att dra in trefas till lägenheterna.

Hade själv häll och ugn på enfas 20 ampere och tyckte det fungera bra, tror aldrig jag lyckades få proppen att gå.
Dock kan det vara värt att notera att de flesta ugnar är utrustade med stickpropp som max får ha 16 ampere.
Finns säkert flera lösningar på det, men det får någon som kan uttalas sig om. (tex Bo här ovan?)

Lycka till med nya köket

/RF

Finns det gas i lägenheten så kan det vara ett alternativ.

10822513_10204354850063507_1406377913_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det finns tyvärr ingen gas kopplad till lägenheten.
så här ser det ut på spis/ugnen som sitter nu. om det kanske säger ngt.

din nuvarande spis bör vara 230volt kopplad (1-Fas)
Har du klarat dej med den spisen så klarar du den nya på 20A säkring.
Det brukar vara 20A säkring till enfasspisar i lgh.
kolla om det är en Blå botten i proppskåpet om du tar ur säkringen till spisen (om du har gamla porslinssäkringar)

Men du kan inte köra alla plattor + ugn på full effekt samtidigt på nya spisen, det kan du inte med din nuvarande spis heller.

Ps. för att köra allt på gamla spisen så skulle du behöva 1x35A.

det är grå botten på säkringen som sitter nu kopplat till spisen, 16 A. det komiska på något sätt är att jag haft full effekt på både ugn och spisplattorna som är nu haha! har bott i lägenheten i tre år och det har aldrig hänt att proppen/säkringen gått. spännande det här...

Ja det går ett tag att köra på högre effekt än 16A.
Om botten är grå då krävs det att man kollar upp vad du har för kabelarea från säkringsskåpet till nuvarande spis.
För att säkra upp till 20A så krävs 4mm2 ledningar. medans för 16A är det 2,5mm2 ledningar.

(ett par reservproppar kan vara bra att ha om maten är i ugnen och gästerna väntar)

Ofta kräver spisar mer än 20A vid enfaskoppling, men man räknar med att inte allt körs med full effekt samtidigt...
spis.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(denna spis kräver nästan 40A)

okej. jag tänker att om det har fungerat utan problem med dne jag har nu borde det inte bli några problem att koppla in en ny? spishällen behöver alltså 1 x 32 A och ugnen jag tänkt ha står det att märkeffekten är 2600 W, typ 11 A(?). om jag inte kör på full effekt borde det fungera?

om det är så att jag har 25 A dragit till lägenheten, 5700 W, så borde jag kunna köra ugnen (2600W) + 2 plattor (1800W+1200W) eftersom det utgör 5600 W? tänker jag rätt el fel?

Detta att det gått att köra med 16A under en längre tid, beror på att säkringar har en viss tröghet. Så man kan överbelasta rätt ordentligt under en kort tid (kort = typ en timme). Och även om du har alla plattor på max, så har du inte det under lång tid. Då skulle maten bli kol och aska.

betyder att det borde fungera fint?

Ja som sagts i tråden så är 16A till spisen lite i klenaste laget, 20A är mer normalt i enfasmatade lägenheter. Men det är många som har 16A och det fungerar. Det skulle också kunna vara värt att undersöka om det trots allt är draget 4 kvmm trådar till spisen. För det är den standardmässiga lösningen. I så fall går det att öka säkringen till 20A.

okej. får ta hit en elektriker som kollar på saken. men om jag sätter en 20 A ist för 16 A. kan jag koppla ugnen till den då eftersom det var ngn som tidigare nämnde ngt om att ugnen inte ska vara kopplat till mer än ett uttag på 16A? eller det kanske inte blir samma. som sagt, jag är helt oinsatt när det kommer till kopplingar och allt som rör el. tur att jag har er på forumet som har lite mer koll. :D

Det kan vara läge att kolla om huvudsäkringen är 20 amp eller 25 amp. Gruppsäkringarna bör helst vara en storlek mindre än huvudsäkringarna för slippa att lägenheten blir mörk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.