Lysröret har min 2x0,75 enligt bild

• Två synliga koppartrådar, en blå och en brun, sticker ut från en vit kabel ovanpå ett dokument med text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagraminstruktion för lysrörskabelinstallation, minsta tvärsnittsarea 2x0,75 mm², märkning 60245 IEC 57.
    Skapa konto
  • En vit elkabel med etikett, "Biltema SKX 2X0,75", längd 25 meter, syns i bilden.
    Skapa konto
Som anslutningsledning till en (1) armatur är den ok. Det innebär att den inte ska klamras, men får fästas lite lätt.
Den ska ha antingen ha en stickpropp i andra änden, i vilket fall sladden kan vara ganska lång,
eller så ska den anslutas fast i en dosa i närheten av armaturen.

Jag rekommenderar att du lämnar tillbaka denna armatur och köper en som stöder den typ av anslutning som du förväntar dig.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Som anslutningsledning till en (1) armatur är den ok. Det innebär att den inte ska klamras, men får fästas lite lätt.
Den ska ha antingen ha en stickpropp i andra änden, i vilket fall sladden kan vara ganska lång,
eller så ska den anslutas fast i en dosa i närheten av armaturen.

Jag rekommenderar att du lämnar tillbaka denna armatur och köper en som stöder den typ av anslutning som du förväntar dig.
Ja det borde jag kanske gjort men lite för lat. Ja anslutningen går via dosor.
Får man klamra RXKX 2x1,5?

Nej, byt armatur till en som stöder installationskabel !

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Fastän det står bara att armaturen ska anslutas med 0,75 till 1,5.
Jag kan inte se något hinder för att använda EQQ, EQLQ eller liknande, bara att den får vara max 8 mm.

Sorry, tar tillbaka, IEC 60245 57 är standard för gummiisolerade flexibla ledningar om jag letat rätt...
Bara det är ju lite B att inte skriva ut det.

Så användningsområdet för denna armatur är tämligen begränsat. I praktiken behöver man ha en kopplingsdosa per armatur.

Redigerat:
A
Ja det anges nog bara kapacitet i min och max genom förskruvning och eventuell plint på insidan. Sedan ska det inte vara en flatkabel i en vanlig förskruvning. Det blir aldrig bra. I mittersta bilden ser man tydligt att kabeln ska vara rund.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.