2 025 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Alltid använda samma rörmokare?
Hej,
Jag håller på renovera ett sekelskifteshus.
För 3 år sedan anlitade jag rörmokare för att lägga vattenburen golvvärme i hela huset. Han drog nya matningar i hela huset, installerade shunt och fördelarskåp mm. Han gjorde även det mest av ett stambyte (så mkt vi kom åt då) och förberedda för vattenburen golvvärme till ett badrum för den dagen detta ska renoveras.
Nu ska jag fortsätta arbetet med badrummet och funderar på om jag ska använda samma röris för "garantins skull" (även om jag inte är helt nöjd med det som utförts tidigare)?
Hur hade ni resonerat?
Vad har man egentligen för garanti?
Eller är det ändå hemförsäkringen som gäller vid t.ex. en vattenskada?
Jag håller på renovera ett sekelskifteshus.
För 3 år sedan anlitade jag rörmokare för att lägga vattenburen golvvärme i hela huset. Han drog nya matningar i hela huset, installerade shunt och fördelarskåp mm. Han gjorde även det mest av ett stambyte (så mkt vi kom åt då) och förberedda för vattenburen golvvärme till ett badrum för den dagen detta ska renoveras.
Nu ska jag fortsätta arbetet med badrummet och funderar på om jag ska använda samma röris för "garantins skull" (även om jag inte är helt nöjd med det som utförts tidigare)?
Hur hade ni resonerat?
Vad har man egentligen för garanti?
Eller är det ändå hemförsäkringen som gäller vid t.ex. en vattenskada?
Redigerat:
Rörkrökeri är fullt tillåtet att göra själv, då behöver man inte fundera på noggrannheten eller att bli blåst på materialpriserna utan ser bara till att följa tillverkarens montageanvisning slaviskt och använda kvalitets grejorW Wiklundo skrev:
Allt material enligt Ahlsells hittepåpris med dolda rabatter, en del tveksamma lösningar, slarv, samt dyrt timpris.Davidbagare skrev:
Men jag hade inget annat val just då.
Det jag tänker nu är ifall han har gjort typ 75% av all värme och vvs i huset, så blir det tydligt vems fel det är om något händer ifall han får göra resterande 25%.
Om en annan rörmokare gör resterande 25% så får jag en känsla av att de kan komma att skylla på varandra.
Jag tänker att den där garantin inte är så mycket värd. Om det blir nått allvarligt fel finns nog inte firman du anlitat kvar, då begär nog ägaren sig själv i KK och du får likafullt bekosta ev reparationer själv.
Garantin på kranar och liknande får du ju även om du köper produkten på tex Rinkabyrör, skilnaden är ju att en inlejd seriös rörkrökare du köper blandare med installation av kommer och byter den armatur som ev är felaktig utan att debitera för bytet.
Garantin på kranar och liknande får du ju även om du köper produkten på tex Rinkabyrör, skilnaden är ju att en inlejd seriös rörkrökare du köper blandare med installation av kommer och byter den armatur som ev är felaktig utan att debitera för bytet.
Är väl alltid en viss fördel att minimera antalet kockar om möjligt.
Men rörisar som man är "helt nöjd" med växer inte på träd. Inte här iallafall. Har man ett alternativ som man vet är bättre skulle jag lätt gå på det. Men det är ju sällan fallet. Man kan ta in andra på småjobb och känna dem på pulsen, men hur vet man annars att de inte är ännu sämre än den första?
Men rörisar som man är "helt nöjd" med växer inte på träd. Inte här iallafall. Har man ett alternativ som man vet är bättre skulle jag lätt gå på det. Men det är ju sällan fallet. Man kan ta in andra på småjobb och känna dem på pulsen, men hur vet man annars att de inte är ännu sämre än den första?
Klicka här för att svara
