Vårt gamla hus har en LLVP på nedervåningen, men annars är det gamla hederliga el-element som gäller för uppvärmning. Nu vill vi byta ut ett antal av dem mot oljefyllda radiatorer.
Vi har dock ojordad el och jag funderar på hur det funkar att installera ett nytt oljefyllt element ojordat? Och är det en fördel med fast anslutning eller är det bättre med stickpropp i ett vägguttag?
Nuvarande element (240 volt) är fast anslutna och har separata säkringar mot resten av elen i rummen. Vi kommer ta in elektriker för installation, sä vi kan antingen låta hen sätta eluttag eller fast anslutningsdosa.
Slutligen, har ni sett om det finns dubbelisolerade, oljefyllda element för 230 volts anslutning?
Vi har dock ojordad el och jag funderar på hur det funkar att installera ett nytt oljefyllt element ojordat? Och är det en fördel med fast anslutning eller är det bättre med stickpropp i ett vägguttag?
Nuvarande element (240 volt) är fast anslutna och har separata säkringar mot resten av elen i rummen. Vi kommer ta in elektriker för installation, sä vi kan antingen låta hen sätta eluttag eller fast anslutningsdosa.
Slutligen, har ni sett om det finns dubbelisolerade, oljefyllda element för 230 volts anslutning?
Varför oljefyllda radiatorer?
Det finns typ inga fördelar med oljefyllda radiatorer jämfört med dagens "vanliga" elradiatorer med elektronisk styrning, främst de med pulsmodulering.
Allra helst dubbelisolerade radiatorer, annars skyddsjordade radiatorer där man låter bli att koppla in skyddsjorden.
Det finns typ inga fördelar med oljefyllda radiatorer jämfört med dagens "vanliga" elradiatorer med elektronisk styrning, främst de med pulsmodulering.
Allra helst dubbelisolerade radiatorer, annars skyddsjordade radiatorer där man låter bli att koppla in skyddsjorden.
Vi lutar åt oljefyllda eftersom jag har för mig att de är lite "mjukare" i värmekurvan och inte blir lika brännheta när de värms upp. Det känns säkrare, särskilt som vi har småbarn hemma.Demmpa skrev:
Som sagt var - moderna element med elektronisk styrning är lika "mjuka". Hur varma dom blir beror till största del på hur de dimensioneras. Ett litet element måste bli varmare för att värma rummet jämfört med ett större element.D danielcse skrev:
Vad gäller ursprungsfrågan så är det ok att ansluta en jordad apparat i ett ojordat uttag om hela rummet är ojordat (vilket det måste vara för att det ska få förekomma ojordade uttag där).
Det är en fördel att även fortsatt ha dedikerade grupper till uppvärmningen som inte också går till andra förbrukare. Jag brukar använda jackningsbara uttag särskilt avsedda för element. De får plats bakom elementen. Men vanliga uttag eller fast anslutet i dosa fungerar det också.
Ska radiatorerna vara vägghängda så är dold anslutning bakom radiatorn snyggast.
Det finns speciella anslutningsboxar för radiatorer, dessa har en specialkontakt så att man kan ta bort radiatorn om det behövs.
Fördelen med "fast ansluten" är att ingen drar ur kontakten för att använda uttaget till något annat.
Det finns speciella anslutningsboxar för radiatorer, dessa har en specialkontakt så att man kan ta bort radiatorn om det behövs.
Fördelen med "fast ansluten" är att ingen drar ur kontakten för att använda uttaget till något annat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Toppen! Den lilla fördel jag kan se med att inte välja fast anslutning är att det blir enklare för oss som inte elektriker att byta till ett annat element den dagen det är aktuellt, men det ska förhoppningsvis inte behöva göras särskilt ofta...
Klicka här för att svara