7 869 läst ·
23 svar
8k läst
23 svar
Ojordat eller jordat?
Ett "trick" för att lösa problemet med jordat v.s. ojordat är att byta de gamla uttagen mot sånadär som bara tar emot platta stickproppar (dubbelisolerade, klass II eller vad de nu brukar kallas). Sådana uttag, utan jord, får installeras i "jordade" utrymmen.
(Appropå det där med värmepumpar så undrar jag hur mycket det fuskas när det gäller sånadär "installera själv"-värmepumpar)?
(Appropå det där med värmepumpar så undrar jag hur mycket det fuskas när det gäller sånadär "installera själv"-värmepumpar)?
jag ska inte ha någon tvättmaskin i rummen, de är tillkommna som barnrum. Det sitter en JFB i centralen och jag har naturligtvis bytt till petsäkra uttag. De är av modell "jordade", trots att man inte får sätta jordade uttag på ojordad kabel...
Det är i och för sig inte någon dum idé att byta till jord i kanalerna, tänkte bara smita från den kostnaden... Är jag dum då? Har fått för mig att det kan bli hemskt dyrt...
Det är i och för sig inte någon dum idé att byta till jord i kanalerna, tänkte bara smita från den kostnaden... Är jag dum då? Har fått för mig att det kan bli hemskt dyrt...
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Om du redan har satt jordade uttag utan jord i kabeln så är det MYCKET hög tid att du byter kablarna.
Att byta till jordade kablar är oftast ganska enkelt, det som kan strula är om det är stopp i röret. Så att gamla kabeln inte går att få ur eller de nya inte går i. I normalfallet så drar man i trådarna på några minuter per sträcka.
Att byta till jordade kablar är oftast ganska enkelt, det som kan strula är om det är stopp i röret. Så att gamla kabeln inte går att få ur eller de nya inte går i. I normalfallet så drar man i trådarna på några minuter per sträcka.
Varför i hela fridens namn har du satt jordade uttag om du inte har någon jord? Varför köpte du inte ojordade uttag istället?patient67 skrev:jag ska inte ha någon tvättmaskin i rummen, de är tillkommna som barnrum. Det sitter en JFB i centralen och jag har naturligtvis bytt till petsäkra uttag. De är av modell "jordade", trots att man inte får sätta jordade uttag på ojordad kabel...
Tja, till att börja med så lär du sitta med röven i hackelådan om det händer något.jag ska inte ha någon tvättmaskin i rummen, de är tillkommna som barnrum. Det sitter en JFB i centralen och jag har naturligtvis bytt till petsäkra uttag. De är av modell "jordade", trots att man inte får sätta jordade uttag på ojordad kabel...
Jordat är säkrare, i nyinstallation ska det vara jordat och man ska inte blanda jordat och ojordat. Bara bit ihop och öppna plånboken och sätt jordat (på riktigt, inte fejkjordat) överallt. Punkt.
Jag tror inte heller att det blir hemskt dyrt. Visst, det kommer att kosta några tusenlappar, men borde inte bli tiotusen, för hela paketet.
Sätt nya, petskyddade, Ojordade uttag om du inte vill betala för jordade.
I ett sovrum spelar de inte så stor roll om du har jord eller ej, sällan man ansluter jordade prylar i ett sovrum. Satsa hellre pengarna på Jordfelsbrytare om ni inte redan har de!
I ett sovrum spelar de inte så stor roll om du har jord eller ej, sällan man ansluter jordade prylar i ett sovrum. Satsa hellre pengarna på Jordfelsbrytare om ni inte redan har de!
Klicka här för att svara