Hejsan!
Jag har delat av ett stort rum i huset från -37, och nu behöver jag dra lite ny el. Det är till taklampor och uttag. Det som finns sedan det gamla rummet är ju gammalt och ojordat, och jag undrar om det får fortsätta att vara det, även om det blir om- och nydragningar; eller om dettta ska räknas som nyinstallation och detmed behöva vara jordat?
Jag ska inte göra jobbet själv, det kommer en äldre elektriker från Veteranpoolen.
 
Det räknas nog som nydragning, alltså jordat + att jorda resten av uttag mm i dem rummen.
 
Men det låter ju orimligt att jag ska behöva jorda de uttag som sitter kvar från förrut? Då måste jag väl dra ny tråd från central i de gamla bleckplåt-rören?
Det låter som att det blir dyrt... suck.
 
En äldre elektriker har nog inget problem med att sätta ojordade uttag,:D

Man kan nog utan problem se det som en komplettering av bef. anläggning.

Men finns skyddsjord lättilgängligt är det väl lika bra att bygga om all el till skyddsjord i det rummet, kan vara bra om man vill sätta in en byggfläkt mot kylan eller så... Eller för all del ha möjlighet att ansluta andra vanliga apparater som ev. vill ha skyddsjord (dator, plasma-TV etc....), den extrakostnaden borde inte bli så stor...
 
Ska du bara kompletera med lite nya uttag så är det ok att köra på ojordat. Men jag skulle rekomendera dig att installera jordfelsbrytare.
 
patient67 skrev:
Men det låter ju orimligt att jag ska behöva jorda de uttag som sitter kvar från förrut? Då måste jag väl dra ny tråd från central i de gamla bleckplåt-rören?
Det låter som att det blir dyrt... suck.
Hade den här tvättmaskinen varit jordad så hade troligen säkringen eller JFBn löst innan den brunnit upp. Jag tycker det är ganska billigt ändå att jorda uttagen + att installera JFB.

 
patient67 skrev:
Hejsan!
Jag har delat av ett stort rum i huset från -37, och nu behöver jag dra lite ny el. Det är till taklampor och uttag. Det som finns sedan det gamla rummet är ju gammalt och ojordat, och jag undrar om det får fortsätta att vara det, även om det blir om- och nydragningar; eller om dettta ska räknas som nyinstallation och detmed behöva vara jordat?
Jag ska inte göra jobbet själv, det kommer en äldre elektriker från Veteranpoolen.
Finns inget krav på att du ska byta till jordade uttag. (Om det är ett normalt torrt rum, tex sovrum) Däremot är det ju att rekommendera! Är uttagen gamla och du lix renoverar så byt till nya petskyddade ändå, även om du inte byter till jordat.

Jag skulle först och främst lägga pengarna på att installera JFB om ni inte redan har de!
 
Redigerat:
Bo.Siltberg skrev:
Hade den här tvättmaskinen varit jordad så hade troligen säkringen eller JFBn löst innan den brunnit upp. Jag tycker det är ganska billigt ändå att jorda uttagen + att installera JFB.

[bild]
Liiite skillnad. Tvättmaskiner/Torktummlare MÅSTE vara ansluten till jord! (iaf alla som jag har sett.. )
 
Det beror väl på VART tvättmaskinen står om den måste vara jordad eller ej, men om den står i en tvättstuga eller köket då måste den vara jordad även i en äldre anläggning. Står den däremot i hallen behövs den inte jordas i en äldre anläggning.
 
elmont skrev:
Det beror väl på VART tvättmaskinen står om den måste vara jordad eller ej, men om den står i en tvättstuga eller köket då måste den vara jordad även i en äldre anläggning. Står den däremot i hallen behövs den inte jordas i en äldre anläggning.
Jao.. Installationsanvisningen från tvättmaskinen ska följas! Och de brukar stå i dessa att den SKA anslutas till ett jordat vägguttag!
 
elmont skrev:
Det beror väl på VART tvättmaskinen står om den måste vara jordad eller ej, men om den står i en tvättstuga eller köket då måste den vara jordad även i en äldre anläggning. Står den däremot i hallen behövs den inte jordas i en äldre anläggning.
Men får man ansluta vattenledningarna till tvättmaskinen om den installeras i ett rum där den inte behöver vara jordad? D.v.s. har det någonsin, från tiden då skyddsjord över huvud taget började vara krav på, varit tillåtet att ha vatten i kran i ett rum utan skyddsjord i det rummet?

(Jag inser att man i princip får ansluta bara el men inte vatten till en tvättmaskin, den blir i det närmaste helt värdelös men i teorin kanske nån vill ha en extra maskin bara för att extracentrifugera nåt nytvättat man hämtar från källaren... men det torde väl vara extremt ovanligt att man inte ansluter vattnet till tvättmaskinen :rolleyes: ).
 
Precis.. känns ju ovanligt korkat att ställa en tvättmaskin på ekparketten i vardagsrummet!
 
Mikael_L
Om ledningarna i rören också är från -37 ska du bums byta ut allt (och passa på att dra in jord samtidigt). Dessa ledningar är iså fall gamla tjärpapp, tjärtyg -ledningar, som har passerat bäst före datum för minst 25 år sedan. Dom bara smulas sönder så fort man nuddar dom.

Är det redan bytt till PVC-kabel vid ngt senare tillfälle, så har jag inget mer att tillföra än vad som redan skrivits.
 
Kravet på jordade uttag berodde på hur ledande golvet var och vad det var avsett att användas till, inte vilka "maskiner" som man satte in. Om vatten var indraget eller ej spelade ingen avgörande roll, tex. toaletter behövdes inte vara jordade däremot badrum. Så i en toalett kunde man sätta en tvättmaskin i ett ojordat uttag och följa "normen. Hur lämpligt det är att ha en tvättmaskin i ett icke våtutrymme kan ju diskuteras, men det är ju inte direkt ovanligt med tvättmaskiner i kök som ju inte är ett våtutrymme.
Faran är fortfarande större med att ha enstaka jordade apparater i en ojordad miljö än att ha en ojordad "apparat" i den miljön.
 
elmont skrev:
Kravet på jordade uttag berodde på hur ledande golvet var och vad det var avsett att användas till, inte vilka "maskiner" som man satte in. Om vatten var indraget eller ej spelade ingen avgörande roll, tex. toaletter behövdes inte vara jordade däremot badrum. Så i en toalett kunde man sätta en tvättmaskin i ett ojordat uttag och följa "normen. Hur lämpligt det är att ha en tvättmaskin i ett icke våtutrymme kan ju diskuteras, men det är ju inte direkt ovanligt med tvättmaskiner i kök som ju inte är ett våtutrymme.
Faran är fortfarande större med att ha enstaka jordade apparater i en ojordad miljö än att ha en ojordad "apparat" i den miljön.
Fast du måste fortfarande följa apparatens installationsanvisningar! Står det där att den ska anslutas till jord, så måste den de! Samma med tex en luftvärmepump i en ojordad miljö (Den ska kopplas till jord, fast ansluten)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.