Lasse Suzican Lasse Suzican skrev:
Finns en sak att tänka på här som ingen nämnt...
Köp INTE jordade grenuttag eller förlängningskablar till ojordade vägguttag!!!

Vi säger för sakens skull att du köper en jordad grenuttag, och i denna kopplar du din stationära dator med skärm och skrivare (med jordade kablar), samt en jordad skrivbordslampa med metallhölje.

Om det uppstår ett fel i t.ex datorn och det blir spänning på jordanslutningen förs denna spänning via grenuttaget till lampan som alltså blir spänningssatt (och eventuellt farlig)...
Intressant! I värsta fall kan man få en hela rad med apparater med strömförande höljen eftersom skyddsjorden är sammankopplad? I övrigt borde väl den vanliga principen gälla att I ett torrt rum så är inte ett strömförande hölje lika farligt?
...såvida du inte petar på en radiator samtidigt.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J Jompa94 skrev:
Har precis köpt en ny lägenhet (min första bostadsrätt) och upptäckte igår att det tyvärr är ojordade uttag på i princip alla ställen förutom i köket? Hur stort problem kommer detta vara för mig och på vilka sätt? Hur besviken bör jag egentligen vara? Jag kan väldigt lite om el. Kan jag använda vanliga moderna sladdar i mina uttag?

Det är vippbrytare (säkringar) i elskåpet. Vad kostar det att dra jord till alla uttag? Är det värt det?

Edit: För att förtydliga för alla snusförnuftiga "tyckonom"-gubbar som säger att jag hade undersökningsplikt: Jag är väl medveten om att det låg på mitt eget ansvar att undersöka detta innan köp, men det gjorde jag alltså inte. Jag vet att jag bara hara mig själv att skylla. Dock är jag fortfarande intresserad av att få svar på mina frågor ovan. Undanber mig fler svar av typen "du hade undersökningsplikt".
Jag ser inte att det ska vara ett problem. Jordat i kök och om du ska sätta in en tvättmaskin i ett våtutrymme.
TV, dator och liknande behöver inte jord.
Vad är för problem du ser framför dig?
J Jompa94 skrev:
Har precis köpt en ny lägenhet (min första bostadsrätt) och upptäckte igår att det tyvärr är ojordade uttag på i princip alla ställen förutom i köket? Hur stort problem kommer detta vara för mig och på vilka sätt? Hur besviken bör jag egentligen vara? Jag kan väldigt lite om el. Kan jag använda vanliga moderna sladdar i mina uttag?

Det är vippbrytare (säkringar) i elskåpet. Vad kostar det att dra jord till alla uttag? Är det värt det?

Edit: För att förtydliga för alla snusförnuftiga "tyckonom"-gubbar som säger att jag hade undersökningsplikt: Jag är väl medveten om att det låg på mitt eget ansvar att undersöka detta innan köp, men det gjorde jag alltså inte. Jag vet att jag bara hara mig själv att skylla. Dock är jag fortfarande intresserad av att få svar på mina frågor ovan. Undanber mig fler svar av typen "du hade undersökningsplikt".

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du har väl fått exakt det du köpte. Det finns ingen anledning att vara besviken.
Kan du inte läsa?

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
J Jompa94 skrev:
Ja, jag tittade dock inte på just detta vid köpet. Jag tittade på mycket, men inte på om uttagen var jordade.

Jag förstår inte varför du är besviken!!!
Hur många apparater och lampor har du som har jordad stickpropp???
Spisen lär sannorlikt vara jordad iallafall fast inte uttagen i lgh är det.
att jorda alla uttagen i lägenheten för att dina förbrukare som iallafall inte har jordad stickpropp, är slöseri med pengar...
titta om centralen har en jordfelsbrytare, om inte kan du lägga en slant på att instalera en sådan så är du lika trygg... den fungerar precis lika bra utan jordade uttag!!!

///BG

En elektriker jag hade hemma för ett par år sen sa att han bara var ojordade uttag i alla sina ”vanliga rum” dvs rum som inte är kök badrum etc och han vill ha det så.
Jag har en hel del ojordade uttag hemma, kommer byta dem sinom tid när jag ändå renoverar

engs engs skrev:
Nej det tror inte jag heller. Är ju bara två poler på sekundärdelen i vilket fall. Lite surt är det att lagom jag fick en bil med eurouttag inbyggt så fick jag en laptop med schuko-propp. Sällan man behöver nödladda så akut visserligen men kan hända.

Lite småstrul vid hotell också då det ofta bara finns ett jordat uttag vid skrivbordet och jag ofta behöver två numera pga laptoppen + annan utrustning. Så man får krypa på golvet och leta samt riskerar skapa snubbeltrådar beroende på hur de sitter.
köp en skarvdosa och förvara i laptopväskan

Alebaleportocale
L larthe skrev:
Hade ett lustigt fenomen med min nya laptop i 70-talslägenheten med ojordade uttag. Absolut inget farligt, men när man drog med fingret på metallskalet kände man 50-Hz durret som man ibland kunde få i en ojordad golvlampa. Så det stämmer nog att sekundären i nätagget är kopplad till jord. Det försvann vid flytt till jordat uttag. Men som de flesta verkar överens om, absolut inget att oroa sig över!
tack för dagens aha upplevelse!

Alebaleportocale
E El-Löken66 skrev:
dagens aha upplevelse!?
?

Bott i lgh byggd 1968 sen 20 år tillbaka. Ojordat överallt utom vid köksbänken o i badrummet. Aldrig haft problem med det.
Men vid stambyte för 3 år sedan valde föreningen att samtidigt jorda alla uttag - självklart även lamputtagen i taken. Vi fick också ny elcentral med vippsäkringar (vilket jag redan hade kostat på själv tidigare...) och jordfelsbrytare. Innebar att jag fick skaffa en ny golvlampa och dra om elen i en gammal lampa. Men det var ingen stor kostnad. Däremot ville elfirman ha 3500 kr för ett uttag på balkongen. Tycker jag var högt pris för ett jobb som skulle göras när de redan var på plats och erbjöds till alla hushåll i BRF. (Hade kanske betalat det om jag bokat jobbet privat och de hade haft restid o bilkostnad).
Så kolla med föreningen, vem vet, kanske uppdatering av elen ligger i någon framtida plan?

Lasse Suzican Lasse Suzican skrev:
Finns en sak att tänka på här som ingen nämnt...
Köp INTE jordade grenuttag eller förlängningskablar till ojordade vägguttag!!!

Vi säger för sakens skull att du köper en jordad grenuttag, och i denna kopplar du din stationära dator med skärm och skrivare (med jordade kablar), samt en jordad skrivbordslampa med metallhölje.

Om det uppstår ett fel i t.ex datorn och det blir spänning på jordanslutningen förs denna spänning via grenuttaget till lampan som alltså blir spänningssatt (och eventuellt farlig)...
Är detta ett problem även om det sitter en jordfelsbrytare i elcentralen i lägenheten? Jag förstår ju att jag inte har någon skyddsjord och att om det skulle uppstå ett fel som gör att jorden i grenuttaget blir strömförande så kommer inte någon skyddsjord ta hand om det, men kommer en jordfelsbrytare i centralen ändå att lösa ut om någon exempelvis tar i en lampa som blivit strömförande även fast lampan inte har skyddsjord i sig?

Ja.

useless useless skrev:
Ja.
Vad var det ett svar på - om det kommer vara ett problem eller om jordfelsbrytaren kommer att lösa ut ändå?

Useless gav det korta svaret - att det alltid är bra med en JFB, alltid. Det är ingenting att fundera över.

Svaret på din fråga - om JFBn kommer att lösa i ditt vardagsrum, är nej, normalt nej. En JFB är normalt helt verkningslös i ett perfekt isolerat rum. Man kan ta direkt i en fasledare utan att JFBn löser ut, och utan att man märker något. Det blir ingen sluten krets. Folk kan ha haft en strömförande bordslampa i rummet i 40 år utan att märka något. Det symboliseras av fall A nedan.

Schematiska illustrationer av elektriska kretsar med figuren 'A' som visar en isolerad person och 'B' en isolerad strömkälla.
Person i A är isolerad från jord och skyddsjord. Det kan inte bli en strömgenomgång genom personen. Det är exakt så som isolerade rum med ojordade uttag "fungerar". Elektriskt är fall B likadant, fast här är det strömkällan som är isolerad från jord.

Men detta betyder inte att JFBn är onyttig eftersom det är väldigt enkelt att göra den nyttig. Det räcker med att man får för sig att rosta bröd i vardagsrummet. Sladden på brödrosten är lång och räcker från köket, eller så tar man en skarvsladd från köket för "brödrosten har ju en jordad stickpropp". Plötsligt har man fört in jordkontakt i sitt perfekt isolerade rum.

Så en JFB är alltid bra, även i rum med ojordade uttag.

Det fall Lasse Suzican beskriver har bäring på detta, plus en annan sak. För att få strömgenomgång mot brödrosten måste det ju finnas en fel någonstans. Det kan vara den där bordslampan som står precis bredvid, som nu plötsligt kommer att ge sig till känna.

Det kan också vara ett internt isolationsfel i en apparat med skyddsjordad stickpropp. Detta fel kommer också att märkas först efter att man släpat in jord i rummet. Ett skyddsjordat grenuttag kan göra denna spänningsförande del stor i ordets bemärkelse i att den sprids till höljet på alla apparater med skyddsjordad stickpropp som är anslutna i samma grenuttag. Det blir större risk för att det sker en olycka.

Än värre är det om två apparater med skyddsjordad stickpropp vars skyddsjord inte är förbundna med varandra får fel, den ena ett isolationsfel mot fas, den andra mot nolla. Man får alltså fas - noll mellan höljet på dessa apparater vilket inget skydd löser för vid beröring, JFBn hjälper inte. Därför finns det gamla föreskriftskravet att man inte ska ha flera sådana apparater (inom räckhåll) i samma rum med ojordade uttag.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
sätt i en jordfelsbrytare i centralen om det inte finns i anläggningen
Hur skall jordfelsbrytar funger i ett ojordat system tycker du?, Ledtråd det finns ingen jord

• Haha
  • Ledsen
Fotografen och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.