engs
useless useless skrev:
Många prylar med switchade nätdelar har jordad stickpropp för att kunna leda bort störande övertoner och uppfylla EMC-kraven. Det tillför ingenting ur säkerhetssynpunkt. På t ex laptopladdare så brukar inte skyddsjorden gå vidare från nätdelen till datorn.
Nej det tror inte jag heller. Är ju bara två poler på sekundärdelen i vilket fall. Lite surt är det att lagom jag fick en bil med eurouttag inbyggt så fick jag en laptop med schuko-propp. Sällan man behöver nödladda så akut visserligen men kan hända.

Lite småstrul vid hotell också då det ofta bara finns ett jordat uttag vid skrivbordet och jag ofta behöver två numera pga laptoppen + annan utrustning. Så man får krypa på golvet och leta samt riskerar skapa snubbeltrådar beroende på hur de sitter.

• Gilla
storcheb
  • Laddar…
Är inte nätdelens sekundära nolls jordad? Det brukar den vara om nätdelen är jordad.

Jag hade ojordade uttag i nästan hela huset. Det fanns bara två riktigt jordade uttag.
Ett i var sitt badrum. Resterande uttag som hade jord var ful-dragna typ i tvättstugan och kök och alla lysrörs armaturer som borde ha jord hade inte det.
Sen fanns det massor med annan mer uppenbar fulelsdragning.
Så jag kände att det var motiverat att byta all el.
Att göra det i en lägenhet ... nope, skulle jag göra något är det som useless säger: stoppa in en jordfelsbrytare om det inte finns och gå vidare.

• Gilla
Jompa94
  • Laddar…
engs engs skrev:
På den tiden man hade CRT-skärmar har jag för mig man rekommenderade dessa sitta jordade.
Det var iaf vad man sa på de datornördsforum jag frekventerade då och många konverterade till jord i vissa rum pga det.

Senaste laptoppens laddare på jobbet kom faktiskt med jordad kabel också, tidigare har det mest varit europlugg.
Hej engs

Apparater med jordad stickkontakt är provade med avsikten att anslutas i jordade uttag.

Det finns två anledningar att vi har jordade stickkontakter, som skulle kunna utryckas så här;
1. skydd mot spänningsförande del vid elfel
2. EMC-filter.

Är apparaten dubbelisolerad kan den förses med två-polig europakontakt och då löser man frågan gällande ” 1. skydd mot spänningsförande del vid elfel”. En jordfelsbrytare förbättrar ytterligare punkten 1.

Apparater med EMC-filter som är försedd med jordad stickkontakt är provade med avsikten att anslutas i jordade uttag.

Ansluter man inte en jordad stickkontakt i jordat uttag, då kan de läckströmmar som finns i skyddsledaren i apparaten vandra andra vägar och t.ex. störa multimediaanläggningar.

• Gilla
Smeafan och 3 till
  • Laddar…
Du borde inte vara besviken för du har bergis en jfb i skåpet. I varje fall en som hör till badrummet.
Fast upptäckte du inte detta mär du undersökte lägenheten ;-)

Hej

Jag kan lägga till, att även om dubbelisolation innebär en metod att höja elsäkerheten, så innebär inte dubbelisolation att EMC-frågan är löst.

Har man en dator med ojordad (dubbelisolerad) nätdel eller ansluter en jordad datornätdel till ett ojordat uttag då kan det uppstå en svag kapacitiv läckström från datorns hölje och till jord som man ibland kan känna. Det man känner brukar kallas ”a tingling sensation” och är oftast ofarligt men kan ibland störa multimediaanläggningar (t.ex. ljud och bild).
https://www.nyteknik.se/digitalisering/delldator-stromforande-br-br-a-tingling-sensation-6436856

Om man stryker med ett finger på en laptop och man då kan känna att den har en ”sträv yta” då laptoppen är ansluten till en ojordad nätdel och att ”strävheten” försvinner när man kopplar ur nätdelen så är det en svag läckström man känner.

Ansluter man sedan laptoppen till en ljudanläggning så kan ibland den läckströmmen räcka för att det hörs ”brum” eller andra störningar.

Jag hade tidigare två olika nätdelar levererad av tillverkaren till en laptop. Den ena med jordat stickpropp den andra med europakontakt (dubbelisolerad).

Med den datorn, och dessa nätdelar, kunde jag undersöka att med den jordade nätdelen ansluten till ett jordat uttag undveks både ”tingling sensation” och störningar.

• Gilla
spånhyvel och 3 till
  • Laddar…
E
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Jag kan lägga till, att även om dubbelisolation innebär en metod att höja elsäkerheten, så innebär inte dubbelisolation att EMC-frågan är löst.

Har man en dator med ojordad (dubbelisolerad) nätdel eller ansluter en jordad datornätdel till ett ojordat uttag då kan det uppstå en svag kapacitiv läckström från datorns hölje och till jord som man ibland kan känna. Det man känner brukar kallas ”a tingling sensation” och är oftast ofarligt men kan ibland störa multimediaanläggningar (t.ex. ljud och bild).
[länk]

Om man stryker med ett finger på en laptop och man då kan känna att den har en ”sträv yta” då laptoppen är ansluten till en ojordad nätdel och att ”strävheten” försvinner när man kopplar ur nätdelen så är det en svag läckström man känner.

Ansluter man sedan laptoppen till en ljudanläggning så kan ibland den läckströmmen räcka för att det hörs ”brum” eller andra störningar.

Jag hade tidigare två olika nätdelar levererad av tillverkaren till en laptop. Den ena med jordat stickpropp den andra med europakontakt (dubbelisolerad).

Med den datorn, och dessa nätdelar, kunde jag undersöka att med den jordade nätdelen ansluten till ett jordat uttag undveks både ”tingling sensation” och störningar.
Är det inte så att det kan uppstå skadliga Supratoner då??

• Haha
cpalm
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Är det inte så att det kan uppstå skadliga Supratoner då??
Hej El-Löken66

Supratoner (supraharmonics, 2–150 kHz) uppstår i elektroniken som restprodukter vid switchningen.

EMC-filter (som är byggda för att hindra störningar i frekvensområdet 0,15–30 MHz (ovanför supraharmonics) innebär tyvärr att störströmmar leds till skyddsledaren.

Eftersom minuspolen i nätdelen ansluts till datorns elektronikjord kan läckström från switchningen vandra mot datorn (enda vägen om ingen skyddsledarförbindelse finns) och sedan vidare in i ljudsystemen och där skapa t.ex. störande ljud.

• Gilla
DaLundh och 1 till
  • Laddar…
E
M Martin Lundmark skrev:
Hej El-Löken66

Supratoner (supraharmonics, 2–150 kHz) uppstår i elektroniken som restprodukter vid switchningen.

EMC-filter (som är byggda för att hindra störningar i frekvensområdet 0,15–30 MHz (ovanför supraharmonics) innebär tyvärr att störströmmar leds till skyddsledaren.

Eftersom minuspolen i nätdelen ansluts till datorns elektronikjord kan läckström från switchningen vandra mot datorn (enda vägen om ingen skyddsledarförbindelse finns) och sedan vidare in i ljudsystemen och där skapa t.ex. störande ljud.
Så då kan det alltså uppstå enligt ovan?

E El-Löken66 skrev:
Så då kan det alltså uppstå enligt ovan?
Hej El-Löken66

Nästan.

Jag beskriver hur supratonerna som uppstår vid switchningen i elektroniken, bl.a. via EMC-filtret, kan skapa en läckström i skyddsledaren eller i elektronikens jord (referens). I det senare fallet riskerar man att det stör ljud/bild.

N
J Jompa94 skrev:
Har precis köpt en ny lägenhet (min första bostadsrätt) och upptäckte igår att det tyvärr är ojordade uttag på i princip alla ställen förutom i köket? Hur stort problem kommer detta vara för mig och på vilka sätt? Hur besviken bör jag egentligen vara? Jag kan väldigt lite om el. Kan jag använda vanliga moderna sladdar i mina uttag?

Det är vippbrytare (säkringar) i elskåpet. Vad kostar det att dra jord till alla uttag? Är det värt det?

Edit: För att förtydliga för alla snusförnuftiga "tyckonom"-gubbar som säger att jag hade undersökningsplikt: Jag är väl medveten om att det låg på mitt eget ansvar att undersöka detta innan köp, men det gjorde jag alltså inte. Jag vet att jag bara hara mig själv att skylla. Dock är jag fortfarande intresserad av att få svar på mina frågor ovan. Undanber mig fler svar av typen "du hade undersökningsplikt".

Bor i eget hus sedan 35 år. Jordade uttag i kök och uthus. I övrigt är alla ojordade. Aldrig varit minsta problem.
Sluta oroa dig!

• Gilla
Donn och 7 till
  • Laddar…
J Jompa94 skrev:
Till er som säger att jag fått exakt det jag köpte:

Ja, jag tittade dock inte på just detta vid köpet. Jag tittade på mycket, men inte på om uttagen var jordade.

Informationen ovan ska inte ses som yrkesmässig eller juridisk rådgivning och riktas inte till någon enskild fysisk eller juridisk person. Du ska självständigt bedöma och kontrollera riktigheten, fullständigheten och tillförlitligheten i informationen. Användningen av informationen sker alltid på egen risk och författaren kan inte hållas ansvariga för några krav eller förluster, oavsett slag, som uppstår indirekt eller direkt på grund av användningen av informationen.
Varför i all sin dar har du lagt till den här intetsägande texten i slutet av ditt inlägg?
Du har ju definitivt INTE gett någon värdefull eller annan information!

• Gilla
Donn
  • Laddar…
O
B Bo Berglund skrev:
Varför i all sin dar har du lagt till den här intetsägande texten i slutet av ditt inlägg
Det har han inte. Den kursiverade texten är inte en del av inlägget utan är en signatur som går att lägga till i profilinställningarna. Så haka inte upp dig på det nu, för det har ingenting med inlägget att göra. @Fotografen har t.ex. texten "Fast telefoni är virusfri", @tommib har "Disclaimer: Jag är inte elektriker. Jag har bara mycket åsikter.", @Mikael_L har "Den som vet mest, gissar minst !", @etompau har "
Råd ges efter bästa förmåga utifrån given information. Några garantier för dess riktighet ges ej. Används under eget ansvar.", @useless har "Jag är inte dryg, Jag har asperger.", osv.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Charlotte Caroline och 6 till
  • Laddar…
J Jompa94 skrev:
Har precis köpt en ny lägenhet (min första bostadsrätt) och upptäckte igår att det tyvärr är ojordade uttag på i princip alla ställen förutom i köket? Hur stort problem kommer detta vara för mig och på vilka sätt? Hur besviken bör jag egentligen vara? Jag kan väldigt lite om el. Kan jag använda vanliga moderna sladdar i mina uttag?

Det är vippbrytare (säkringar) i elskåpet. Vad kostar det att dra jord till alla uttag? Är det värt det?

Edit: För att förtydliga för alla snusförnuftiga "tyckonom"-gubbar som säger att jag hade undersökningsplikt: Jag är väl medveten om att det låg på mitt eget ansvar att undersöka detta innan köp, men det gjorde jag alltså inte. Jag vet att jag bara hara mig själv att skylla. Dock är jag fortfarande intresserad av att få svar på mina frågor ovan. Undanber mig fler svar av typen "du hade undersökningsplikt".
Hej!
Jag har en 1 på 33 kvm med samma förutsättningar som dig. Elfirman monterade bänkbelysning, 1 extra uttag i köket. Drog jordkabel till alla uttag förutom köket där det redan fanns jord. och något extra uttag. Alla nya uttag samt strömbrytare till belysningen var retro svarta. Det tog 1 dag och kostade 12800 ink moms med rot avdrag. 8 vägguttag och 4 strömbrytare samt ett svart tv uttag. Och ett nytt uttag för taklampa.

Då har du en fingervisning om kostnaden.
Jag har inga problem med kontakter som inte passar.

• Gilla
Charlotte Caroline och 1 till
  • Laddar…
undine
Hur besviken du "bör" vara? Ingen aning. Är nog rätt personligt.
Om du köper äldre lägenheter/hus är det ofta ojordat. Och olika i olika rum dessutom.
Jag hade inte brytt mig. Jag köper mycket lampor etc., på second hand och då är det alltid ojordade uttag så då hade jag sluppit göra om kontakterna. Men vi är ju alla olika.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.