39 847 läst ·
76 svar
40k läst
76 svar
Ojordade uttag i bostadsrätt - Hur besviken bör jag vara?
Jag har både delar i mitt hus. Anläggningen nyinstallerad 1984. jordade uttag till direktverkande elelement i samtliga rum. (elelementen är numera borta men uttagen används till annat.) finns också ojordade uttag i samtliga rum för belysning,tv m.m . de används givetvis också. sedan är givetvis all vitvaruutrustning kopplat till jordad anslutning,likaså varmvattenberedare,vattenpump m.m maskinell utrustning.
idag är ju nyinstallation som jag har det förbjuden. allt skall vara jordade uttag. det mesta i modern utrustning idag levereras med eurokontakt så då funkar ju inte jorden ändå.
har aldrig haft elproblem pga blandade kontakter och jag har faktiskt lite svårt att se varför TS är upprörd. I en äldre lägenhet kan man inte förvänta sig att allt är omdraget till senaste standard. Särskilt som det oftast är onödigt med jordade uttag. Håller med många i tråden. Finns värre saker att oroa sig över.
idag är ju nyinstallation som jag har det förbjuden. allt skall vara jordade uttag. det mesta i modern utrustning idag levereras med eurokontakt så då funkar ju inte jorden ändå.
har aldrig haft elproblem pga blandade kontakter och jag har faktiskt lite svårt att se varför TS är upprörd. I en äldre lägenhet kan man inte förvänta sig att allt är omdraget till senaste standard. Särskilt som det oftast är onödigt med jordade uttag. Håller med många i tråden. Finns värre saker att oroa sig över.
Men då fick du väl en ny central också får jag hoppas?M Miro63 skrev:Hej!
Jag har en 1 på 33 kvm med samma förutsättningar som dig. Elfirman monterade bänkbelysning, 1 extra uttag i köket. Drog jordkabel till alla uttag förutom köket där det redan fanns jord. och något extra uttag. Alla nya uttag samt strömbrytare till belysningen var retro svarta. Det tog 1 dag och kostade 12800 ink moms med rot avdrag. 8 vägguttag och 4 strömbrytare samt ett svart tv uttag. Och ett nytt uttag för taklampa.
Då har du en fingervisning om kostnaden.
Jag har inga problem med kontakter som inte passar.
Du kan vara helt lugn!J Jompa94 skrev:Har precis köpt en ny lägenhet (min första bostadsrätt) och upptäckte igår att det tyvärr är ojordade uttag på i princip alla ställen förutom i köket? Hur stort problem kommer detta vara för mig och på vilka sätt? Hur besviken bör jag egentligen vara? Jag kan väldigt lite om el. Kan jag använda vanliga moderna sladdar i mina uttag?
Det är vippbrytare (säkringar) i elskåpet. Vad kostar det att dra jord till alla uttag? Är det värt det?
Edit: För att förtydliga för alla snusförnuftiga "tyckonom"-gubbar som säger att jag hade undersökningsplikt: Jag är väl medveten om att det låg på mitt eget ansvar att undersöka detta innan köp, men det gjorde jag alltså inte. Jag vet att jag bara hara mig själv att skylla. Dock är jag fortfarande intresserad av att få svar på mina frågor ovan. Undanber mig fler svar av typen "du hade undersökningsplikt".
Från och med året 1994 är det lag på att det måste vara jordade uttag överallt men det gäller endast nyproduktion.
Sedan tidigare har det installerats jordade uttag endast i kök, tvättstuga, badrum och "fuktiga" utrymmen. I "torra" utrymmen som allrum, vardagsrum, sovrum m.m. så har det alltid installerats ojordade eluttag.
Man får ALDRIG blanda ojordade/jordade uttag i Samma rum/utrymme och det är sen gammalt. Ta och anlita en certifierad elektriker för översyn av elen i din lgh om du själv känner dig osäker på något, kanske komplettera med att dra fram jord till alla befintliga eluttag och även då byta ut samtliga ojordade till jordade uttag och komplettera med jordfelsbrytare. Lycka till
Hade ett lustigt fenomen med min nya laptop i 70-talslägenheten med ojordade uttag. Absolut inget farligt, men när man drog med fingret på metallskalet kände man 50-Hz durret som man ibland kunde få i en ojordad golvlampa. Så det stämmer nog att sekundären i nätagget är kopplad till jord. Det försvann vid flytt till jordat uttag. Men som de flesta verkar överens om, absolut inget att oroa sig över!
Just det. Obehagligt.L larthe skrev:Hade ett lustigt fenomen med min nya laptop i 70-talslägenheten med ojordade uttag. Absolut inget farligt, men när man drog med fingret på metallskalet kände man 50-Hz durret som man ibland kunde få i en ojordad golvlampa. Så det stämmer nog att sekundären i nätagget är kopplad till jord. Det försvann vid flytt till jordat uttag. Men som de flesta verkar överens om, absolut inget att oroa sig över!
Därför tycker jag det är bättre med en Jordad anläggning. I en etta som beskrevs ovan tar det normalt ingen tid alls att dra i en jord tråd. Men det behövs nya apparater och då ska inte Biltemas 25-kronors användas, nej, dessa kostar tyvärr minst det dubbla, trippla för att uppnå acceptabel standard.
Jag vet inte hur det är med nybyggnationer men i äldre hus och lägenheter är det endast jordade uttag i kök och badrum. Det brukar inte finnas behov av det i andra rum. Det finns olika sorters ojordade uttag. Om det går att få in sladden så kommer apparaten att fungera även om uttaget är ojordat. Sladdar till produkter som normalt inte skall användas i kök eller badrum brukar inte vara jordade. Möjligtvis sladdar till strykjärn eller stationär dator men de fungerar utmärkt i ojordade uttag också.J Jompa94 skrev:Har precis köpt en ny lägenhet (min första bostadsrätt) och upptäckte igår att det tyvärr är ojordade uttag på i princip alla ställen förutom i köket? Hur stort problem kommer detta vara för mig och på vilka sätt? Hur besviken bör jag egentligen vara? Jag kan väldigt lite om el. Kan jag använda vanliga moderna sladdar i mina uttag?
Det är vippbrytare (säkringar) i elskåpet. Vad kostar det att dra jord till alla uttag? Är det värt det?
Edit: För att förtydliga för alla snusförnuftiga "tyckonom"-gubbar som säger att jag hade undersökningsplikt: Jag är väl medveten om att det låg på mitt eget ansvar att undersöka detta innan köp, men det gjorde jag alltså inte. Jag vet att jag bara hara mig själv att skylla. Dock är jag fortfarande intresserad av att få svar på mina frågor ovan. Undanber mig fler svar av typen "du hade undersökningsplikt".
Finns en sak att tänka på här som ingen nämnt...
Köp INTE jordade grenuttag eller förlängningskablar till ojordade vägguttag!!!
Vi säger för sakens skull att du köper en jordad grenuttag, och i denna kopplar du din stationära dator med skärm och skrivare (med jordade kablar), samt en jordad skrivbordslampa med metallhölje.
Om det uppstår ett fel i t.ex datorn och det blir spänning på jordanslutningen förs denna spänning via grenuttaget till lampan som alltså blir spänningssatt (och eventuellt farlig)...
Vi säger för sakens skull att du köper en jordad grenuttag, och i denna kopplar du din stationära dator med skärm och skrivare (med jordade kablar), samt en jordad skrivbordslampa med metallhölje.
Om det uppstår ett fel i t.ex datorn och det blir spänning på jordanslutningen förs denna spänning via grenuttaget till lampan som alltså blir spänningssatt (och eventuellt farlig)...
Jag sätter bara upp ojordade utanpåliggande vägguttag i vår sommarstuga så att alla kontakter kan passa och ingen risk som Lasse Suzican påpekar skall uppkomma.
Det är egentligen inte vägguttag i den vanliga bemärkelsen utan grenuttag, dvs strömmen kommer från ett befintligt ojordat uttag. I gamla hus från 60-talet är det ojordat som gäller och det fortsätter jag med för att det inte skall bli nån som tror att det är jordat när ingen jordledare finns. Kan vara svårt att hitta utanpåliggande 4-vägs vägguttag som är ojordade, men det går.
I dessa tider går det åt en massa uttag för alla apparater, laddare mm, som man använder. Jag har satt upp 3 st 4-vägs utanpåliggande ojordade uttag i ett litet 5 kvm rum på landet som används som kontor, och det räcker inte i alla fall!
Om man kompletterar med en grenuttagslist med ett antal uttag och sladd så är det 100% att de är jordade men då passar inte alla kontakter. Och jord finns ju inte i vägguttaget som den kopplas till i alla fall...
Det är egentligen inte vägguttag i den vanliga bemärkelsen utan grenuttag, dvs strömmen kommer från ett befintligt ojordat uttag. I gamla hus från 60-talet är det ojordat som gäller och det fortsätter jag med för att det inte skall bli nån som tror att det är jordat när ingen jordledare finns. Kan vara svårt att hitta utanpåliggande 4-vägs vägguttag som är ojordade, men det går.
I dessa tider går det åt en massa uttag för alla apparater, laddare mm, som man använder. Jag har satt upp 3 st 4-vägs utanpåliggande ojordade uttag i ett litet 5 kvm rum på landet som används som kontor, och det räcker inte i alla fall!
Om man kompletterar med en grenuttagslist med ett antal uttag och sladd så är det 100% att de är jordade men då passar inte alla kontakter. Och jord finns ju inte i vägguttaget som den kopplas till i alla fall...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Man ska egentligen inte prata om fördelar och nackdelar med skyddsjordade och ojordade uttag. Det är inget funktionellt val där de ena fungerar "bättre" än det andra. Det är en skyddsåtgärd. Det funktionella man kan prata om är fungerande EMC-skydd och att slippa pirr i fingrarna, men det är sekundärt.
Uttag ska idag vara skyddsjordade och skyddade av en JFB. Ett absolut krav för att få behålla sina gamla ojordade uttag är att rummet är torrt och helt isolerat från jord. Det får inte finnas någonting ledande som har kontakt med moder jord eller skyddsjord. Renoveringar genom åren kan ha satt detta ur spel. Dessutom blundade man förr för vattenradiatorer vilken man idag inte kan råda till.
Beroende på uppvärmningssystemet i lägenheten kanske den därför behöver konverteras till jordade uttag. Annars kan lägenheter ovan bottenvåningen betraktas som torra och isolerade, förutom kök och badrum. Då kan man komplettera med en JFB som ett extra skydd. (Man får dock inte ersätta / "fixa" behov av skyddsjordade uttag med en JFB.)
Att säga typ jag har haft ojordade uttag i 100 år utan "problem" säger noll och absolut ingenting om de förutsättningar som ligger bakom. Man kan inte motivera ojordade uttag, man kan endast motivera att de inte behöver bytas ut.
Det är väldigt lätt att omedvetet förstöra den isolerande miljön genom att man släpar in något som har jordkontakt, t.ex en skarvsladd från ett annat rum (gör aldrig så). Tyvärr upptäcker man inte det, utan man har bara förstört en av två skyddsbarriärer. Man kan klarar sig i 100 år med endast en skyddsbarriär...
Det finns fortfarande ojordade grenuttag i handeln, så dessa bör företrädesvis användas. Det är dock inte förbjudet att använda ett jordat grenuttag ifall man av EMC-skäl behöver ansluta en grupp produkter med en lokal potentialutjämning dem emellan.
Dock bör man skilja på elapparater som använder skyddsjordning för sin säkerhet, t.ex en elradiator eller brödrost, och apparater som behöver skyddsjord av EMC-skäl. Båda typerna har en skyddsjordad stickpropp och har man flera av den första typen då behöver man enligt de gamla föreskrifterna låta montera skyddsjordade uttag. Det finns annars risk för det Lasse Suzican målar upp ovan.
Han man stickproppar som inte passar i ett skyddsjordat uttag (se bild) så handlar det om riktigt gamla elapparater, bordslampor och dylikt. Jag rekommenderar jag att dessa apparater antingen kasseras eller byggs om till modernt utförande (det gör man inte genom att fila på stickproppen...).
Ett annat skäl till att byta till skyddsjordade uttag är om de gamla ojordade är just gamla och slitna, och utan petskydd.
Uttag ska idag vara skyddsjordade och skyddade av en JFB. Ett absolut krav för att få behålla sina gamla ojordade uttag är att rummet är torrt och helt isolerat från jord. Det får inte finnas någonting ledande som har kontakt med moder jord eller skyddsjord. Renoveringar genom åren kan ha satt detta ur spel. Dessutom blundade man förr för vattenradiatorer vilken man idag inte kan råda till.
Beroende på uppvärmningssystemet i lägenheten kanske den därför behöver konverteras till jordade uttag. Annars kan lägenheter ovan bottenvåningen betraktas som torra och isolerade, förutom kök och badrum. Då kan man komplettera med en JFB som ett extra skydd. (Man får dock inte ersätta / "fixa" behov av skyddsjordade uttag med en JFB.)
Att säga typ jag har haft ojordade uttag i 100 år utan "problem" säger noll och absolut ingenting om de förutsättningar som ligger bakom. Man kan inte motivera ojordade uttag, man kan endast motivera att de inte behöver bytas ut.
Det är väldigt lätt att omedvetet förstöra den isolerande miljön genom att man släpar in något som har jordkontakt, t.ex en skarvsladd från ett annat rum (gör aldrig så). Tyvärr upptäcker man inte det, utan man har bara förstört en av två skyddsbarriärer. Man kan klarar sig i 100 år med endast en skyddsbarriär...
Det finns fortfarande ojordade grenuttag i handeln, så dessa bör företrädesvis användas. Det är dock inte förbjudet att använda ett jordat grenuttag ifall man av EMC-skäl behöver ansluta en grupp produkter med en lokal potentialutjämning dem emellan.
Dock bör man skilja på elapparater som använder skyddsjordning för sin säkerhet, t.ex en elradiator eller brödrost, och apparater som behöver skyddsjord av EMC-skäl. Båda typerna har en skyddsjordad stickpropp och har man flera av den första typen då behöver man enligt de gamla föreskrifterna låta montera skyddsjordade uttag. Det finns annars risk för det Lasse Suzican målar upp ovan.
Han man stickproppar som inte passar i ett skyddsjordat uttag (se bild) så handlar det om riktigt gamla elapparater, bordslampor och dylikt. Jag rekommenderar jag att dessa apparater antingen kasseras eller byggs om till modernt utförande (det gör man inte genom att fila på stickproppen...).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett annat skäl till att byta till skyddsjordade uttag är om de gamla ojordade är just gamla och slitna, och utan petskydd.
Här håller jag inte med dig. Fördelen med att använda jordade grenkontakter är att all utrustning får samma potential. Det minskar risken för att saker går sönder när de kopplas ihop.Lasse Suzican skrev:
Finns en sak att tänka på här som ingen nämnt...
För många år sedan anlitade jag elektriker för att byta till jordade uttag i hela (hyres-)lägenheten 3 rok 77kvm. Det tog elektrikern ca 4 timmar vill jag minnas. Det blev ett litet tillägg på hyran för uppgraderingen men använd tiden och multiplicera med ca 700kr/h och räkna med materialkostnad på ett par hundralappar för nya uttag (per uttag) och installationkabel. Borde hamna i storleksordningen 10000-20000 kr att byta under förutsättning att det är "enkelt" att bara dra nytt kablage från befintliga dosor i befintliga VP-rör till elcentralen. Det är antagligen en väldigt liten peng i sammanhanget av ny bostadsrätt.
Redigerat:
man byter ojordade mot jordade, men man kan behöva FK eller FQ ledare på 1.5 mm" gul/grön
https://www.elbutik.se/product.html/fk-15-kopplingskabel-100m-forpackning
https://www.elbutik.se/product.html/fq-15-halogenfri-kopplingskabel
om det är äldre dosor utan ring:
https://www.elbutik.se/product.html/dosclips-till-dosor-som-saknar-fastring
Wago klämmor:
https://www.elbutik.se/product.html/wago-2773-toppklamma-compact
dragfjäder och vanliga verktyg

https://www.elbutik.se/product.html/fk-15-kopplingskabel-100m-forpackning
https://www.elbutik.se/product.html/fq-15-halogenfri-kopplingskabel
om det är äldre dosor utan ring:
https://www.elbutik.se/product.html/dosclips-till-dosor-som-saknar-fastring
Wago klämmor: