10 636 läst ·
44 svar
11k läst
44 svar
Ojämn kvallitet på eljo?
Låter som att ett lagom surt mail till ELIO med krav på förklaring skulle ligga till pass. Man blir ju inte lagom sur när man tror man handlar profs märke och får något plastskit.
Moderator
· Stockholm
· 57 965 inlägg
Är det någon som koll på om det finns lika uppenbara skillnader på ex. Elko som också säljs på CO?
Hittar inget på själva uttaget som kan ge en ledtråd om tillverkningsdatum. Förpackningen har jag tyvärr inte kvar. Båda uttagen är dock köpta vid ganska precis samma tillfälle för ett antal år sedan.MagnusS skrev:
Helt klart är att det finns olika utföranden, men med tanke på vad ni andra skriver så verkar det ju vara en tillfällighet att sunkvarianten kom från Classe. Höljet verkar vara exakt samma kvalitet på båda i mitt fall.
En fundering är ju att själva insatsen borde vara densamma som t.ex. Trend - finns det olika varianter där också? Köpte precis ett gäng Trend-pryttlar från elbutiken och samtliga har metallram...
Hittade förresten tråden om Renova-kvalitet på schneiders forum:
http://www.schneider-electric.se/forum/forum_content.asp?ThreadID=2012
/C
Det underliga är att båda uttagen på bilden är köpta samtidigt för ungefär 3 år sedan. MagnusS och Mr_T har nyligen sett plastvarianter, men de uttag jag själv nyligen köpt har stålkrage. Man måste ha j-kligt dålig lageromsättning om det räcker i flera år. Kanske är enklast att skicka en fråga till Schneider-electric...MagnusS skrev:
Hej.
Ringde till ELJO (Schneider) och frågade vad det var för "skräp" som fanns i form av ELJO trend på Classe O. Fick svaret att det endast var den "förra" utgående modellen av ELJO trend som Clas O får sälja. Dock ville han understryka att det kvalitetsmässigt inte var någon skillnad när det gäller Elsäkerhet.
Ringde till ELJO (Schneider) och frågade vad det var för "skräp" som fanns i form av ELJO trend på Classe O. Fick svaret att det endast var den "förra" utgående modellen av ELJO trend som Clas O får sälja. Dock ville han understryka att det kvalitetsmässigt inte var någon skillnad när det gäller Elsäkerhet.
Jag lyfter tråden, citerar mig själv och kommer med ny information:mattiasp skrev:Det här var ju intressant!
Jag har hittills köpt mina grejer på C-O, och bytt ut en strömställare pga att plasten gulnat och att en av de två knapparna gick trögt.
Tydligen tid att tänka om.
Någon som vet om de grejer som finns på expressel.se och elbutik.se är fin-Eljo eller ful-Eljo?
Jag tänker på Trend.
Jag har nu köpt uttag från elbutik.se och Clas Ohlson, och jag kan konstatera att Elbutik säljer Riktiga Eljo Trend med plåtram och Classe säljer fortfarande Ful-Eljo med plastram.
Ful-Eljon skiljer sig dessutom en aning i utformningen av skalet. De är således inte tillverkade i samma verktyg.
Nik skrev:
Nik skrev detta i november och Classe borde rimligen ha högre lageromsättning än så, och borde därmed börjat sälja den nya modellen.Hej.
Jag tror jag att Schneider ljuger!
Då jag vet skillnaden på "årets" och "förra årets" modeller gällande eljo och elko kan jag säga som så, när grossisten har fått en ny modell har Classe den gamla under lång tid efter den har försvunnet från "profsmarknaden". Så ibland är det samma men ibland är Classes "gammla".
det som man kan göra är att få tag på en riktig eljo brytare från elgrossist .
och sen köper en på Classe . så ser ni varför elgrossiter har högre priser
det är inte helt riktigt komplett som man får från classe.
så om ni vill köpa shyssta eljo produkter så är det via svenska elkejdan .
eller via elbutiken på weben om ni inte har konto på elgrossiterna
och sen köper en på Classe . så ser ni varför elgrossiter har högre priser
det är inte helt riktigt komplett som man får från classe.
så om ni vill köpa shyssta eljo produkter så är det via svenska elkejdan .
eller via elbutiken på weben om ni inte har konto på elgrossiterna
Har precis handlat till ett helt kök. Handlade på Bauhaus, de hade fina förpackningen (blister) och Eljo Trenden är vit, jämn och fin.
Kompletterade en vecka senare på Clas Olsson, Plastpåse som förpackning, något gulare plast på Eljon med spår av gjutpressen i plasten.
Har tyvärr monterat två brytare bredvid varandra ifrån Bauhaus och CO. Vit bredvid gul... Inte kul.
Ska vi i egenskap av Byggahus (Oberoende portal på konsumenternas sida) medlemmar göra något gemensamt för att få Schneider att svara?
Kompletterade en vecka senare på Clas Olsson, Plastpåse som förpackning, något gulare plast på Eljon med spår av gjutpressen i plasten.
Har tyvärr monterat två brytare bredvid varandra ifrån Bauhaus och CO. Vit bredvid gul... Inte kul.
Ska vi i egenskap av Byggahus (Oberoende portal på konsumenternas sida) medlemmar göra något gemensamt för att få Schneider att svara?
Så det du säger är att det är skillnad?elmont skrev:
Om jag har ett nyrenoverat rum med nya Eljo och tre år senare behöver jag komplettera eller ersätta så kan jag inte vara säker på att Schneider tillhanda håller samma "kvalité"?
Jag tror inte ett dugg på att det har med årsmodeller att göra. Jag har handlat Eljo från många olika ställen under fem år. CO har alltid haft ful-eljo. Det är olika produktlinjer. Det är ju dessutom olika förpackningar.
/Jörgen